خبرگزاری کار ایران

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:

سیستم سنتی حاکم بر صنایع تولیدی پاسخگوی کسب و کار نوین نیست

asdasd
کد خبر : ۵۳۰۰۹۱

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت:بزرگ‌ترین مشکل اشتغال کشور محیط کسب و کار شلوغ باتعداد مجوزهای زیاد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری ،سورنا ستاری در نشست باخبرنگاران با تأکید بر اینکه سیستم سنتی حاکم بر صنایع تولیدی پاسخگوی کسب و کار نوین نیست، اظهار داشت: بزرگ‌ترین مشکل اشتغال کشور محیط کسب و کار شلوغ باتعداد مجوزهای زیاد است و این به دلیل دولت متکی به نفت است که از تعداد زیادی کارمند و قانون برخوردار است.

وی افزود: اگرچه وزارت اقتصاد ودارایی در بخش اقتصاد مقاومتی از تعداد مجوزها کاسته اما این کافی است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: شرکت‌های نوپا با وام شکل نمی‌گیرد و سیستم تأمین مالی آن‌ها متکی به وام نمی‌تواند باشد بلکه نیاز به سرمایه‌گذاری  و نیاز به فرهنگ جدید در تأمین مالی دارد.

ستاری شمار شرکت های دانش بنیان را سه هزار و 100 شرکت و میزان فروش آنان را 40 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود:از این تعداد 500 شرکت دانش بنیان صنعتی هستند و توانستند در خز تولید خود از نوآوری بهره گیری کنند.

وی با بیان اینکه این معاونت بیش از 120  نوع خدمت به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌دهد، گفت: بخشی از این خدمات آموزش به شرکت‌های نوپاست و بخشی نیز کمک‌های مالی مانند وام‌های کم‌بهره تا سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر است.

ستاری با اشاره به فروش 40 هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: جوانان امروزه سیستم‌های سنتی مارا به چالش کشیده‌اند و شرکت‌های بزرگ و مطرح را زیر سوال برده‌اند.

وی درباره بازگشت نخبگان به کشور گفت:روزانه سه نفر از نخبگان تقاضای بازگشت به کشور دارندبنابراین باید زیست بومی فراهم تا این نخبگان را جذب کنیم و در حال حاضر بیشترین جذب این نخبگان در شرکت ها در حال انجام است.

ستاری بر ورود بخش خصوصی در حوزه پژوهش‌های کاربردی تأکید کرد و گفت: دولت باید در حوزه پژوهش‌های مرزدانش و پایه وارد شود چرا که  پژو‌هش‌های کاربردی پاسخگو نیست.

وی  با اشاره به رد 50 درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان برای هر دو سال یک‌بار افزود: سیاست ما افزایش آمار تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان نیست بلکه در دوره‌های دو ساله شرکت‌هایی که کارایی مورد نظر نداشته باشند رد می‌شوند.

وی در بخش دیگری از نشست امروز به معضل انباشت زباله در شهرهای شمالی کشور اشاره کرد و گفت: در برطرف کردن معضل زباله در کشور تکیه‌ی ما باید بر تکنولوژی بومی باشد مانند آنچه که در در مورد زباله‌های عفونی بیمارستان‌ها اتفاق افتاد که نتیجه‌ی ایده‌ی مخترعان ایرانی است.

ستاری با تأکید بر توسعه تکنولوژی و پیاده‌سازی آن تا سطح پایلوت با حمایت مالی معاونت علمی، ادامه داد: بخشی از هزینه‌ی آن از طریق سوبسیدی که دولت پرداخت می‌کند تأمین‌ می‌شود.

رئیس انجمن ملی نخبگان کشور هرگونه اعمال فشار برای انتخاب وزیر علوم و فناوری را رد کرد و اظهار داشت: بهترین سند رد این مدعا نیز سخنان دکتر روحانی در روز معرفی وزرا بود، زیرا همانطور که اعلام کردند گزینه‌ی انتخاب شده برای این وزارت زمانی انصراف خود را اعلام کرد که دیگر زمانی برای انتخاب فرد دیگری وجود نداشت.

ستاری با اشاره به رشد 18 درصدی تعداد مقالات ارائه شده در کشوردر سال گذشته گفت:این میزان رشد رتبه ایران را در بین 30 کشور نخست، به جایگاه خوبی رساند.

وی رتبه‌ی ایران در ارائه مقالات رشته‌های مهندسی را جزو ده کشور نخست دنیا اعلام کرد وافزود: اما در حوزه علوم انسانی و هنر تعداد مقالات ما قابل دفاع نیست.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز