خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

تغییر کاربری غیرمجاز تهدید امنیت ملی

asdasd
کد خبر : ۴۷۰۵۰۶

:امنیت غذایی سنگ بنای یک جامعه توسعه یافته و عنصر اصلی سلامت است که با امنیت ملی گره خورده و ناامنی غذایی تهدیدی بالقوه ویا بالفعل علیه کشور محسوب می شود.

ایلنا:امنیت غذایی سنگ بنای یک جامعه توسعه یافته و عنصر اصلی سلامت است که با امنیت ملی گره خورده و ناامنی غذایی تهدیدی بالقوه ویا بالفعل علیه کشور محسوب می شود.
حفظ و پایداری در تولید و امنیت غذایی نیازمند حفظ اراضی کشاورزی وباغات و آگاهی به اقشار مختلف جامعه به ویژه کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی است متاسفانه در دهه گذشته اتفاقات ناخوشایندی در مدیریت زمین های کشاورزی ، باغ ها و منابع طبیعی افتاد که این صدمات تا حدی جبران ناپذیر بوده است.امروزه بلایای طبیعی مانند باران های سیل آسا،ریزگردها و ...تاحد زیادی ناشی از برداشت های بی رویه، تغییر کاربری های غیرمجاز، سدسازی های بی رویه و بی حساب در بالادست رودخانه ها، ویلاسازی و شهرک سازی های غیرمجاز است.
باتوجه به محدودیت زمین باید استفاده بهینه و راندمان تولید در اراضی کشاورزی را افزایش داد و مجموعه قوانین و مقرراتی که در سال1374 تصویب و در سال1385تکمیل و ابلاغ شد فرصتی برای حفظ اراضی زراعی و باغی است هرچندکه این قوانین بدون ایراد نیست و اهمال این قوانین برای مردم، تولیدکنندگان و امور اراضی مشکلات عدیده ای را به دنبال داشت.
مسئول امور اراضی شهرستان گلوگاه با اشاره به هماهنگی دستگاه های تاسیسات و خدمات زیربنایی این شهرستان اظهار کرد:باهمکاری و هماهنگی و بنابر ادعاهای ناظرین و بازرسان توانستیم تغییر کاربری در زمینه ساخت و ساز غیرمجاز را به صفر برسانیم اما هنوز باورهای غلط مانند تفکیک و افراض زمین های زراعی مانعی در جهت رسیدن به برنامه های بلندمدت سازمان جهادکشاورزی به ویژه در اراضی شهرستان گلوگاه است.
روزبه خادملو گفت: با پیشگیری، آموزش ، نظارت و پایش دقیق، ساخت و ساز غیرمجاز در گلوگاه به صفر رسید اما دیوارکشی های غیرمجاز که مصداق تفکیک و افراض است هنوز در شهرستان گلوگاه به ویژه در روستای مهدیرجه وجود دارد.
وی ادامه داد: مهدیرجه تنها روستای توریستی شهرستان گلوگاه است و با توجه به موقعیت و مناظر زیبا موردتوجه افراد غیربومی قرار گرفته از سوی دیگر برداشت ها و تصورات ذهنی نادرست مبنی بر اینکه دیوارکشی باغات حق مسلم باغداران است حل این مشکل را دوچندان کرده است اما در مجموع به نسبت سال های گذشته وضعیت قابل قبول است.
مسئول امور اراضی شهرستان گلوگاه بر نقش دهیاران،شوراهای اسلامی و به ویژه شوراهای کشاورزی در پیشگیری و کنترل این معضلات تاکید کرد و افزود: در چارچوب قوانین حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات، مجوز ساخت اتاقک های نگهبانی و کارگری صادر می شود و متراژ این اتاقک ها حداقل از 20 متر به ازای  1500 متر زمین آغاز و متراژ اتاقک ها متناسب با افزایش متراژ زمین  حداکثرتا 70الی 80 متر افزایش می یابد.
خادملو خاطر نشان کرد: درصورت تخلف، موارد به دادگاه ها اعلام می شود و دادگاه برای ساخت و سازهای بعد از سال 1385 حکم قلع و قمع صادر می کند و در سال جاری 3 مورد قلع و قمع در روستاهای نیالا، ولمازو و خورشیدکلا اجرا شد که در مراحل ابتدای کار بودند.
وی به فعالیت دو مرکز خدمات کشاورزی کلباد و توسکاچشمه اشاره کرد و ادامه داد: کارشناسان  در این مراکز مستقر هستند و به پایش بخش های امور اراضی، دام ، زراعت و به بقیه بخش های جهاد کشاورزی می پردازند و یا گشت های 131 در طول هفته حتی روزهای تعطیل همراه با یک مامور نیروی انتظامی  در حوزه مربوطه  نظارت دارند.
مسئول امور اراضی گفت: بیش از 20 هکتار اراضی زراعی و باغی در شهرستان است و با توجه به پروژه ملی سنددار کردن زمین های کشاورزی تا دوسال آینده  بیش از 12 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی شهرستان تحت پروژه کاداس سنددار می شوند.
در حال حاضر سنددار کردن اراضی کشاورزی یکی از برنامه های جدی  این دولت است تا با اجرای کاداستر اراضی کشاورزی از تغییر کاربری های غیرمجاز جلوگیری شود و مشکل کشاورزان برای تهیه وثایق بانکی و افزایش سرمایه گذاری ها حل شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز