خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت علمی دانشگاه وین- اتریش مطرح کرد :

سیاه چال مرگ بار زیست محیطی تهدیدی جدی برای کرانه سبز شمالی

asdasd
کد خبر : ۴۶۴۱۱۸

عضو هیئت علمی دانشگاه وین- اتریش، گفت: سیاه چال مرگ بار زیست محیطی تهدیدی جدی برای کرانه سبز شمالی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری ،پرفسور عطاالله قبادیان در نشست هم اندیشی تشکل های زیست محیطی با موضوع ظهور سیاه چاله های زیست محیطی در کشور و اوضاع نابسمان و رو به انقراض منابع طبیعی که در سالن اجتماعات منابع طبیعی برگزار شد ،اظهار داشت: پوشش گیاهی بنیان و اساس چرخه حیات را تشکیل می دهد و تامین کننده همه نیازها  و هماهنگ کننده بیلان آبی به شمار می آید.

وی با اشاره به اینکه پوشش گیاهی موتور تولید کننده اکسیژن و تلطیف هوا محسوب می شود،افزود: ساماندهی پوشش گیاهی از اولویت های مهم در حوزه محیط زیست است.

عضو هیئت علمی دانشگاه وین- اتریش با بیان اینکه منابع طبیعی در کشور ما با شدیدترین بحران روبروست و مدتی است که عرصه های زیستی و تولیدی در حال تخریب و انهدام است ،ادامه داد: هر طبیعتی قانونمندی خاص خود را دارد و برای ادامه حیات  و حفظ محیط زیست می بایست ،حوزه آبریز بازسازی و ساخت و سازهای بی رویه و ویلاسازی متوقف گردد.

وی با ابراز تأسف و همدردی با مردم خوزستان، گفت: خوزستان سال ۵۰ عنوان کالیفرنیای دوم را داشت و امروز به یک ویرانه تبدیل‌ شده است، ما با چنین بحرانی روبرو هستیم و در مازندران برای این خطه سبز در حال تلاشیم که اگر چنین نباشد آن نیز از بین خواهد رفت.

قبادیان از شرایط خشک و کویری از نیمه جنوبی البرز به سمت ارتفاعات نیمه شمالی،شرایط ناراحت کننده حاکم بر حاشیه دریای مازندران ،تهاجم و تاخت و تاز بی مسئولانه به عنوان بهره برداری صنعتی از جنگل ها ابراز تاسف کرد و افزود:این عوامل نه تنها حیات و هستی ساکنان شمال را با بحران روبرو کرده بلکه میعادگاه زیست محیطی مردم را با خطر جدی مواجه نموده است.

وی شرایط فعلی بحران زیست محیطی را ناشی از تاخت و تازهایی دانست که در سال های اخیر اتفاق افتاده است ،گفت: می طلبد تا مسئولین تدابیر درستی در جهت این فرهنگ تهاجمی اتخاذ کنند.

عضوانجمن نخبگان علمی با تاکید بر اینکه مازندران را باید در چارچوب کل ایران دید ، افزود: کویر رو به رشد استان های شمالی نظیر گیلان و گلستان متوجه مازندران هم خواهد شد که باید مورد توجه مسئولان این سه استان شمالی قرار گیرد.

قبادیان به راهکارهای مورد نظر خود برای مقابله با مشکلات زیست محیطی و منابع طبیعی اشاره کرد  و پیشنهاد کرد که " بنیاد نجات سرزمین" با هدف مدیریت منابع و مقابله با چالش های زیست محیطی و منابع طبیعی شکل گیرد و اینکه صندوق حمایت مالی برای تقویت بنیاد ملی نجات سرزمین هم تدوین شود.

عضو نخبگان ملی افزود: اقتصاد ما برپایه فروش منابع خام نفتی بوده است و بارها مطرح کرده ایم که یک درصد از منابع طبیعی معدنی که بنیان اقتصاد کشور را تشکیل می دهد برای احیاء و بازسازی منابع طبیعی کشور صرف شود.

قبادیان گرد و غبار ،طوفان را ناشی از انهدام پوشش گیاهی دانست و گفت: سیاه چال مرگ بار زیست محیطی تهدیدی جدی برای کرانه سبز شمالی است.

وی از سفره های آب زیرزمینی به عنوان یکی دیگر از کانون های بحران زیست محیطی نام برد و پیدایش آن را همرا ه با مرگ و نیستی دانست.

قبادیان با بیان اینکه قنات چگونه بیلان آبهای زیر زمینی را حفظ کرده و چاههای عمیق چگونه آن را به نابودی می کشاند ، تخریب آبخیزها ، انهدام پوشش گیاهی را از دیگرعلل  خطرات زیست محیطی و منابع طبیعی عنوان کرد .

وی با اشاره به هشدارهای گذشته خود درباره تخریب محیط زیست ، افزود: در گذشته این هشدارها خیلی برای مسئولان مهم نبود ، تخریب محدوده های آبی، سفره های زیر زمینی، سیاه چاله های مرگبار زیست محیطی از دیگر خطرات زیست محیطی و منابع طبیعی به شمار می آید.

عضو نخبگان ملی ادامه داد: استان مازندران به عنوان قطب کشاورزی و میعادگاه زیستی ، منابع آن به خوبی باید حفاظت شود که می توان با درآمد بنیاد خیریه ، اوقاف برای مقابله با فاجعه زیست محیطی ، زخم های عمیقی که بر پیکره وطن ما به وجود آمد مقابله کرد چرا که این غده های سرطانی در حال گسترش است .

وی با اشاره به اینکه فرهنگ تهاجمی که هم اکنون در کشور نهادینه شده است ، گفت: ملتی  که منابع طبیعی و بستر حیات خود را نابود کند با دست خود مرگ  و نیستی زندگی خود را  فراهم کرده است.

قبادیان بر لزوم همه جانبه مسئولان به محیط زیست و منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: عزم و همت یک ملت برای حراست و حفاظت محیط زیست خودش معیارو اعتباری برای استواری او در جامعه جهانی است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز