خبرگزاری کار ایران

علی کریمی‌مله:

دوران پساهاشمی توام با پرسش‌های جدی و نگرانی‌های عمیق است

asdasd
کد خبر : ۴۵۰۰۴۴

مدیر مطالعات سیاست داخلی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گفت:‌ نمی‌توان جایگزینی برای آیت‌الله هاشمی یافت که امکان تعادل‌بخشی را همانند ایشان در جامعه ایفا کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی کریمی مله امروز در نخستین کنگره استانی حزب کارگزاران مازندران، آیت‌الله هاشمی را از جمله پیش قراولان نهادینه کردن فرهنگ تحزب در ایران برشمرد و گفت: برگزاری چنین مجامعی از ضرورت‌های امروز زندگی سیاسی ما است.
 
وی ادامه داد: آیت‌الله هاشمی فردی بود که برای نخستین بار در کسوت روحانیت به الزامات زیست سیاسی مدرن توجه ویژه و پیشتازانه ای داشت؛ زیست سیاسی مدرنی که در جریان انتقال رژیم استبدادی و اقتدارگرای پهلوی به رژیم مبتنی بر جمهوریت استوار بر اسلام شکل گرفت.
 
مدیر مطالعات سیاست داخلی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ادامه داد: برای این انتقال تعبیه نهادهایی مانند تحزب در ساحت سیاسی نیاز است که هاشمی به درستی نشان داد که با فراست هر چه تمامتر الزامات زندگی در دنیای جدید که ناشی از نهادینه شدن تفکر، کنش و سیاست ورزی است را باید در قالب حزب دنبال کرد.
 
این استاد دانشگاه افزود: بلافاصله حزب جمهوری اسلامی تشکیل شد اما بعد از مدت کوتاهی با توجه به محدودیت ها و چالش های سیاسی جامعه ما که در راستای نهادینه شدن فرهنگ تحزب با آن مواجه بود ؛ این حزب دچار اختلافات درونی شد و در نتیجه در ساحت سیاسی ایران نتوانست به فعالیتش ادامه دهد.
 
کریمی مله به بسترسازی آیت الله هاشمی رفسنجانی در اواخر سال 1374 برای شکل گیری حزب جدید اشاره کرد و گفت: این حزب با الهام از تفکر ، تجربه و بینش وی و با عنوان حزب کارگزاران پایه گذاری شد و در دورانی که جامعه به سمت انسداد مجاری تحزب در نوسان بود آیت الله هاشمی بارقه های امید را در جامعه زنده نگه داشت.
 
وی ادامه داد: در دوران پسا هاشمی برای رفع چالش ها در جهت نهادینه کردن فرهنگ تحزب بایست  همفکری، هم اندیشی و چاره یابی کرد.
 
مدیر مطالعات سیاست داخلی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری  فضای مجازی را یکی از راه های فراروی موثر در نهادینه کردن فرهنگ تحزب برشمرد و گفت: فعالان و گردانندگان حزبی ضمن استفاده از ظرفیت های نهفته در فضای مجازی و با به روز کردن و غنی سازی محتوای آن می توانند چاره اندیشی کنند.
 
کریمی مله تصریح کرد: ما در دوران پسا هاشمی در شرایطی به فعالیت های حزبی می پردازیم که جامعه ما با انباشتگی مسائل سیاسی و نابسامانی های مترتب بر ان مواجه است و این انباشتگی ممکن است جامعه را از تعادل مورد انتظار علاقمندان به نظام، جامعه و کشور و حتی تفکر اعتدالی هاشمی دور کند.
 
وی ادامه داد: در سال‌های پس از انقلاب با یک سری از نابسامانی هایی مواجه بودیم اما امروز در آستانه دهه چهارم این انباشتگی بیش از اندازه خودنمایی می کند ؛ در حوزه اجتماعی، اقتصادی، مدیریتی و سیاسی جامعه ما به سمت عدم توازن های ساختاری یا بی تعادلی ساختاری حرکت می کند و به همین دلیل ما در معرض قرار گرفتن در افراط و خشونت  قرار داریم؛ در چنین بزنگاه هایی بیشتر از گذشته به رویکرد اعتدالی ، منش و تجربه اعتدالی هاشمی نیازمند هستیم.
 
مدیر مطالعات سیاست داخلی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری  تغییر گرایی را یکی از چالش ها برشمرد و گفت: آیت الله هاشمی به خوبی توانست بر این چالش فائق آید ؛ یکی از کارکردهای احزاب این است که در جهت سازماندهی و به کارگیری منابع برای دستیابی به قدرت گام بردارند و این چهره سیاسی در عین ارتباط با قدرت به بدنه اجتماع هم متصل بود و اعتدال را به معنای واقعی در کنش ورزی و سیاست ورزی تحقق و تجلی عینی داد.
 
کریمی  با بیان اینکه فعالان حزبی در سطوح محلی با این چالش بیشتر مواجه اند افزود: آیت الله هاشمی وزنه تعادل در ساحت سیاسی و اجتماعی ایران بود ؛ ما در شرایطی فقدان این مرد را تجربه می کنیم که مخاطره بی تعادلی بیش از گذشته نمایانگر است و نتیجه منطقی این است که به سرعت و با سهولت نمی توان جایگزینی برای آیت الله هاشمی یافت که امکان تعادل بخشی  را همانند ایشان در جامعه ایفا کند و این برای حوزه سیاست نشانه خوبی نیست.
 
وی ادامه داد: تلاش برای یافتن جایگزین و یا جایگزین هایی که بتوانند این رویکرد را در ساحت کلان سیاسی کشور دنبال کنند بیش از هر زمان دیگری محسوس است و برای اینکه جامعه از حالت تعادل خارج نشود و این خلا تا حدودی و به تدریج توسط جریان ها و رویکردهای مختلف پر شود باید پیام ها و نشانه های تعادل بخشی به جامعه بپیوندد.
 
این استاد دانشگاه گفت: دوران پساهاشمی برای ما توام با پرسش های جدی، دغدغه ها و نگرانی های بسیار عمیق است و جایی بهتر از  چنین مجامعی نمی توان یافت که سناریوها را تحلیل و مخاطرات هر یک از سناریوها را ارزیابی و بهترین آن را به گوش زمامداران برساند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز