خبرگزاری کار ایران

عدم توجه به کشاورز وکشاورزی علت اصلی تغییر کاربری اراضی استان مازندران

asdasd
کد خبر : ۴۳۵۲۸۲

افزایش بی رویه تغییر کاربری اراضی کشاورزی به مسکونی در طول چند سال گذشته درپی بی توجهی به کشاورزان و کشاورزی موجب نگرانی در میان صاحب نظران شد که ادامه این روند بدون شک استان مازندران را در آینده نزدیک به یک مستطیل بتنی تبدیل خواهد کرد.

ایلنا : افزایش بی رویه تغییر کاربری اراضی کشاورزی به مسکونی در طول چند سال گذشته  درپی بی توجهی به کشاورزان و کشاورزی موجب نگرانی در میان صاحب نظران شد که ادامه این روند بدون شک استان مازندران را در آینده  نزدیک به یک مستطیل بتنی تبدیل خواهد کرد.

سال های دور را به خاطر دارم که هم وطنانمان چگونه با اشتیاق و انگیزه برای ایام تعطیلات ، سفری رویایی به مازندران سرسبز و شالیزارها دلنشین و دریای بیکران مازندران را در سر می پروراندند اما از آن رویا،در حال حاضر چیزی جز ویلاسازی های بی شمار و بن بست های ساحلی در تصرف ویلاها چیزی باقی نمانده است .

سهل انگاری در دهه گذشته از سوی نهادهای دولتی و دادن مجوزهای بی شمار موجب شد تا بخش اعظم سرمایه های ملی به ورطه نابودی کشیده شود.

اما باید به این مسئله توجه جدی شود که پس از تغییر کاربری زمین های کشاورزی و خشک شدن اراضی، دیگر قابل کشت نیست . 

طبق بررسی های به عمل آمده برای تشکیل خاکی به ضخامت تقریبی 5/2 سانتی متر ، حدود ۵۰۰ سال زمان لازم است. از طرفی، خاک حاصل خیز به خاکی گفته می‌شود که در ۲۵ سانتی متر فوقانی زمین قرار گرفته و اغلب فرآیندهای تولید شامل تغذیه، تهویه و موجودات زنده خاک در این ارتفاع انجام می‌شود.

لذا با یک حساب سرانگشتی می‌توان نتیجه گرفت که برای به وجود آمدن یک خاک حاصلخیز، زمانی معادل پنج هزار سال زمان لازم می باشد. در این بین استان مازندران با توجه به باران های فراوان شاهد خاک های  بسیار حاصل خیز برای تولید محصولات کشاورزی  می باشیم  .

اما متاسفانه با اعلام آمار امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیش از 3810 هکتار زمین های زراعی و باغی استان به علت تغییر کاربری خاصیت کشت خود را از دست داده اند و جای نگرانی فراوانی را برای این استان فراهم آورده است.

به وجود آمدن شهرک های قارچ  با توجه به بالابودن هزینه کشاورزی ،  کاهش درآمد حاصل از آن و  ورود بی رویه برنج های خارجی در دهه  اخیر موجب  گردیده تا کشاورزان اراضی خود را قطعه بندی کرده و بعد از فروش راهی شهر شوند.

 اما در این میان بعضی کشاورزان برای بهبود  وضعیت اقتصادی از زمین ، بهره برداری چند مرحله ای می نمایند که باعث افزایش مشکلات زیست محیطی روبرو گردیده است .

 به طوری که طبق بررسی به عمل آمده برای برداشت یک کیلوگرم برنج بیش از 2500 لیتر آب مصرف می شود ، که در حقیقت   این موضوع شامل هزینه گزاف تری برای کاشت ، داشت ،  برداشت سموم کشاورزی ، نیروی انسانی و... پرداخت می شود .

لذا باید  هر چه سریعتر وزارت جهاد کشاورزی با ترویج روش های مدرن تر ، مدرنیزه کردن ابزار آلات کشاورزی با کاهش هزینه ها به یاری کشاورزان بشتابند ، تا شاهد فروش زمین های زراعی مرغوب و رویش ویلاهای بیشتر برای خوش نشین ها نباشیم.

محمد امین زارع ،مدرس دانشگاه

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز