خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

افراد آلوده به ویروس HIV محکوم به مرگ نیستند

asdasd
کد خبر : ۴۳۴۷۳۵

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، گفت: افراد آلوده به ویروس اچ آی وی محکوم به مرگ نیستند چنانچه این افراد شناسایی شوند می توانند درمان شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری ،دکترمحسن اعرابی در نشست خبری با اصحاب رسانه در حاشیه همایش روز جهانی ایدز که در سالن کنفرانس معاونت بهداشتی مازندران برگزار شد ، اظهار داشت: تاکنو398  بیمار اچ آی وی مثبت در مازندران شناسایی شده است .

وی افزود: : تا قبل از سال 94 عمده راه های انتقال ویروس این بیماری از طریق تزریق در معتادان بود  اما در حال حاضر با تغییر جنسیت ابتلا ، در حال حاضر ابتلای زنان به این بیماری در حال افزایش است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، خون فرآورده های خونی آلوده، روابط جنسی محافظت نشده ، اشتراک سرسوزن، تزریق ، خالکوبی، تیغ اصلاح ، مصرف الکل و مواد مخدر و مواد محرک روان گردان راههای انتقال ویروس اچ آی وی اعلام کرد.
وی ادامه داد: خویشتن داری، پایبندی به اصول اخلاقی خانوادگی و اجتناب از بی بندو باری و تعداد  شرکای جنسی را از مهم ترین راه پیشگیری ویروس HIV ، است.
اعرابی با بیان اینکه سال های قبل مبتلایان به ایدز در سنین 25 تا 40 سال قرار داشتند، افزود: اکنون سن ابتلا به 15 تا 24 سال کاهش یافته است که جای نگرانی دارد.
وی شناسایی و درمان کامل 90 درصد مبتلایان به اچ آی وی مثبت را از جمله برنامه ها و اهداف کاری وزارت بهداشت و درمان در جامعه دانست و ادامه داد:  کانون ها و افراد پرخطر در این زمینه را موارد مورد هدف عنوان کرد.
اعرابی ، از پایین آمدن سن تجربه جنسی در جامعه خبر داد و گفت: متاسفانه تجربه جنسی در دبیرستان ها مشاهده می شود که ضرورت دارد تا آموزش رعایت اصول اخلاقی و مهارت نه گفتن یا خودکنترلی در میان این سنین از افراد را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: باید با شناسایی گروه های پرخطر در کانون های پرخطر همچون جوانان در محل های تجمعی همچون  دبیرستان ها، پادگان ها ، دانشگاهها و خانواده معتادان و زندانیان ، به دنبال شناسایی مبتلایان و آگاهی سازی مردم باشیم .
اعرابی افزود: ایدز بیماری رفتاری است که شناسایی و درمان با پنهان کاری سخت تر می شود تاکید بر این است که آگاهی رسانی در زمینه  راههای انتقال و درمان باید به صورت شفاف صورت گیرد.
وی ، عنوان کرد: طبق بررسی های انجام شده 15 درصد از معتادین کشور به ویروس اچ آی وی مبتلا هستند که جزء گروههای ویژه به شمارمی آیند.
 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با بیان اینکه شهرهای ساری، قائمشهر، نکا و آمل بیشترین افراد مبتلا به ویروس HIV داراست، گفت: تمام مراکز بهداشتی درمانی مجهز به مشاوره رفتاری و درمانی بصورت رایگان هستند که افراد مبتلا به ویروس اچ آی وی می توانند به این مراکز مراجعه کنند.
وی با اشاره به وجود 270 معتاد تزریقی مثبت در استان، بیان داشت: خانواده معتادین و زندانیان دو طیف در جامعه هستند که نیاز به مراقبت های بیشتر در جهت جلوگیری از ابتلا به ویروس اچ آی وی دارند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به روند رو به افزایش اچ ای وی که نگرانی ویژه ای را ایجاد کرده گفت:اگرپیشگیری و درمان اتفاق نیفتد روند افزایش را در پیش خواهیم داشت.
اعرابی از آموزش به عنوان یک مقوله مهم در جهت پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ آی وی نام برد و افزود: آموزش و پرورش در خصوص آموزش برای گروههای مختلف سنی را باید در برنامه های خود داشته باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز