خبرگزاری کار ایران

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل :

سرطان پستان شایعترین سرطان در زنان

asdasd
کد خبر : ۴۲۷۱۳۰

با توجه به شیوع بالای سرطان پستان، اهمیت روش های غربالگری در تشخیص مراحل اولیه و درمان سریع تر و در نتیجه بقا و کیفیت عمر بهتر قابل توجه است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی بیمارستان آیت ا... روحانی(ره) بابل ، دکتر راحله مهرآئین متخصص رادیولوژی این مرکز گفت : مهمترین راه کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان پستان تشخیص زود هنگام آن می باشد.

مهرآئین گفت:  با توجه به شیوع بالای سرطان پستان، اهمیت روش های غربالگری در تشخیص مراحل اولیه و درمان سریع تر و در نتیجه بقا و کیفیت عمر بهتر قابل توجه است.

وی بیان کرد : در سراسر جهان، سرطان پستان شایعترین سرطان تشخیص داده شده در زنان و اولین علت مرگ ناشی از سرطان در میان زنان می باشد.

این متخصص رادیولوژی هدف اصلی غربالگری را یافتن یک توده سرطانی قبل از اینکه توان گسترش داشته باشد، عنوان کرد و گفت : در عمدة مبتلایان به سرطان پستان، با افزایش اندازه تومور خطر درگیری غدد لنفاوی و همچنین خطر دست اندازی دوردست افزایش می یابد .

رئیس واحد رادیولوژی بیمارستان آیت ا... روحانی(ره) بابل اظهار داشت: تومورهایی که در بدو تشخیص کوچکترند، شانس بقای بیشتری برای بیماران ایجاد می کنند.

 وی با ذکر این نکته که بهترین سلاح علیه سرطان پستان تشخیص در مراحل اولیه است ، گفت: در خانم های بالای 30 سال هر سال توسط پزشک معاینه پستان انجام شود.

وی بیان داشت : سونوگرافی و ماموگرافی تا حدود زیادی در غربالگری سرطان پستان و درجه بندی خوش خیم و بدخیم ضایعات کشف شده کمک کننده است.

این متخصص ادامه داد: در حال حاضر ماموگرافی روش غربالگری ارجح در زنان بالای چهل سال می باشد که توصیه به انجام سالانه آن شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل شایعترین علامت سرطان پستان را وجود یک توده یا ضخیم شدگی پستان عنوان کرد و گفت : خانم ها در صورت مشاهده چین‌خودرگی،‌ تورم، تورفتگی، قرمزی یا دردناکی پوست پستان، تغییر شکل و یا پوسته شدن نوک پستان ، درد پستان ، خارج شدن هر نوع مایع از نوک پستان حتما به پزشک معالج مراجعه کنند.

این متخصص این نکته را یادآور شد : در صورت وجود توده قابل لمس و یا تودۀ غیرقابل لمس در ماموگرافی غربالگری ، چالش اصلی تعیین خوش خیم و یا بدخیم بودن آن است که چندین روش به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرد و شامل ماموگرافی، سونوگرافی، نمونه برداری بافتی و MR پستان می باشد و خوشبختانه در حال حاضر تمامی این روشهای تشخیصی در بخش رادیولوژی این  بیمارستان  قابل انجام است.

وی ضمن تبریک هفدهم آبان ماه سالروز کشف اشعه ایکس و روز جهانی رادیولوژی به پزشکان و همکاران ،بیان داشت : مراجعه به بخش رادیولوژی این مرکز را از زمان تاسیس تاکنون سیصد هزار مورد عنوان کرد که از این تعداد 1700 مورد ماموگرافی بوده است.

مهرآئین گفت:  به مناسبت روز جهانی رادیولوژی و شعار امسال طرح غربالگری پستان در این روز ماموگرافی غربالگری در بخش رادیولوژی این بیمارستان به صورت رایگان انجام گردید.

رئیس واحد رادیولوژی بیمارستان آیت ا... روحانی(ره) بابل گفت : این بخش از دستگاه های پیشرفته و به روز بهره می گیرد که شامل ام ار آی 1.5 تسلا ، 3 عدد دستگاه سونوگرافی داپلر ، مامو گرافی دیجیتال و 2 دستگاه رادیولوژی دیجیتال و سی تی 16 اسلایس می باشد.

وی در پایان گفت: از نگاه ویژه دکتر صادقی رئیس بیمارستان و دیگر مسئولین به بخش پراهمیت رادیولوژی و همچنین از پزشکان و پرسنل و خانم مهدوی مسئول واحد رادیولوژی این مرکز قدردانی و تشکر کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز