خبرگزاری کار ایران

روستای سقندیکلا چشم به راه آب آشامیدنی

asdasd
کد خبر : ۴۰۰۴۲۳

قطعی مستمرآب شرب این روستا بیش از یک سالی است که مردم را به ستوه آ ورده است این در حالی است که اکثر ساکنین روستا را افراد میانسال تشکیل داده که فراهم کردن آب از چشمه های اطراف روستا برای آنان مشکل است.

روستای سقندیکلا با بیش از 180 خانوار در 20 کیلومتری شهرستان ساری در بخش کلیجانرستاق واقع شده است که صد درصد شغل مردم این روستا کشاورزی است آسایش ساکنین این روستا مبتنی بر تامین آب شرب به عنوان یک ماده حیاتی است که این روزها به یک معضل اصلی تبدیل شده است .
 
قطعی  مستمرآب شرب این روستا  بیش از یک سالی است که مردم را به ستوه آ ورده است این در حالی است که اکثر ساکنین روستا را افراد میانسال تشکیل داده که فراهم کردن آب از چشمه های اطراف روستا برای آنان مشکل است.
 
قطعی آب شرب که گاهی 24 ساعت به طول می انجامد مردم روستا را با تنش کم آبی مواجه می کند که این امرهر ساله بویژه در فصل  بهار و تابستان بحرانی تر نیز می شود و مردم با کم آبی و گاهی نیز با قطعی کامل آب شرب دست به گریبان هستند و این مساله به یک معضل  جدی برای ساکنان تبدیل شده به طوری که نبود آب در این روستا به نقطه ای از بحران رسیده که آسیب های روانی و مشکلاتی از این قبیل را برای آنان به وجود آورده است.
 
به گفته یکی از ساکنین روستای سقندیکلا ،  قطعی آب در بعضی از روزها  آنقدرطولانی است که  مردم برای مصارف روزانه ناچارند از چشمه های اطراف روستا و یا لوله هایی که فشار آب بسیار ضعیفی دارد ، آب  مصرفی خود را تهیه کنند و یا اینکه متاسفانه قطعی آب مکرر طوری است که ما تا چند هفته استحمام نکرده و ناچاریم برای استحمام به شهر رفته  و برگردیم .
 
از آنجایی که مردم روستا کشاورزهستند و از صبح تا غروب بر سر مزارع و یا باغات خود مشغول به کشاورزی هستند هنگامی که به منازل خود برگشتند نیازبه استحمام و تامین آب دارند اما با کمبود شدید آب مواجه می شوند که ممکن است گرد و خاک حاصل از محصولات کشاورزی موجب بیماری پوستی آنان شود.
 
دیگر اهالی روستا با تشریح شرایط نامناسب و سخت روستا در حوزه آب و آبرسانی می گوید: حدود یک سالی است که  کمبود آب در روستای سقندیکلا شدت گرفته است و طی چند ماه اخیر آب روستا در طول روز به صورت کامل قطع است و تنها  چند ساعت از شب ، آب با فشار پایین در برخی قسمت های روستا وجود دارد ولی برای برخی از قسمت ها ی روستا  آب همچنان قطع است که باعث اختلال در روند زندگی مردم روستا شده است.
 
وی با اشاره به اینکه لوله اصلی آبرسانی در مسیر روستاهای علویکلا، آهودشت، شبکلا و سپس سقندیکلا و روبارکلا قرار دارد این امر موجب میشود که روستاهایی که در ابتدای مسیر شاه لوله واقع شدند آب بیشتری مصرف کنند و حتی عده ای نیز با انشعاب غیر قانونی از لوله اصلی  آب شرب را برای آبیاری باغات  نیز استفاده  می کنند ، این امر سبب می شود تا آب شرب به روستای سقندیکلا نرسیده و این روستا با کمبود آب و گاهی نیز با قطعی مکرر مواجه شود.
 
طبق بررسی ها ی انجام شده برداشت غیر قانونی انعشاب از لوله آب آشامیدنی که در مسیر باغات قرار دارد از جمله تخلف هایی که در این مسیر شکل می گیرد واین امرسبب می شود تا بر قطعی آب افزون شود که البته کارشناسان مربوطه نیز در یک بازدید میدانی از این انشعاب ها دیدن کردند ،علرغم غیر قانونی بودن اینکار انتظار می رفت تا برخورد قانونی با خاطیان شود اما هیچگونه برخوردی در این زمینه صورت نگرفت و موجبات نارضایتی مردمی را که دچار کمبود آب هستند را فراهم کرد.
 
بنابراین لازم است تا در حمایت از باغداران از سوی مسئولان ذیربط تدابیری اتخاذ شود تا آنان آب مصرفی خود را با برداشت آب از رودخانه ای که درحاشیه روستا قرار دارد تامین کنند ، چنانچه این امر محقق شود بخشی از مشکل کمبود آب مرتفع می شود.
 
با توجه به مشکلات موجود در روستا طی تماسی که با دهیار این روستا مبنی بر قطعی مکرر آب گرفته شد اذعان داشت دهیاری و شورای اسلامی روستا نیز همچنان پیگیر رفع این معضل هستند و مسئولان آب و فاضلاب استان و شهرستان ساری قول مساعد دادند تا این مشکل را حل کنند ، با توجه به  اینکه مدت زیادی ازاین گفتگو می گذرد اما همچنان این مشکل در روستا مشهود است.
 
 بخشداری بخش کلینجانرستاق طی بازدیدی که بصورت میدانی با حضور اهالی این روستا داشته است قول مرتفع شدن این مشکل را به اهالی آنجا داد ولی این مساله همچنان ابتر مانده و محقق نشد.
 
اینجا خطابم به نمایندگان  مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی بویژه آقای دکتر یوسف نژاد است که طبق گزارشات ارائه شده از سوی دهیاری و شورای اسلامی این روستا از وی به عنوان نماینده مردم برای حل این مشکل با حضور مدیر کل آب و فاضلاب استان استمداد طلبیده  است که از زمان برگزاری جلسه مذکور تاکنون اقدام اساسی برای این روستا انجام نشده است ، آقای دکتر یوسف نژاد آیا تاکنون برای حل این معضل که به حیات افراد بستگی دارد آیا تدابیری اتخاذ کرده اید؟
 
با وجود اطلاع رسانی هایی که به فرماندار، بخشدار، نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی، رئیس آب و فاضلاب روستایی انجام شده ولی تاکنون هیچ اقدام موثر و قابل توجهی از سوی مسئولان در این زمینه انجام نشده است حتی تجمع بانوان این روستا در محل بخشداری بخش کلیجانرستاق و فرمانداری ساری در راستای تامین آب شرب و بیان مشکلات مربوطه در این بخش و با توجه به قول همکاری بخشدار و فرماندار ولی این مشکل همچنان به قوت خودش باقی است .
 
در روزهای اخیر مشاهده شده است که آب و فاضلاب روستایی با تانکر به این روستا آبرسانی می کند  ضمن تقدیر از این تدبیر ، باید تاکید کرد که آیا  حمل یک تانکر آب کفاف نیازمندی این میزان از جمعیت ساکن در روستا را دارد.
 
انتظار می رود تا در راستای تامین آب شرب و مرتفع کردن مشکل این بخش از خانوارهای روستای سقندیکلا  و همچنین رودبارکلا تدابیری اتخاذ شود تا برای یکبار هم که شده این  مشکل بصورت ریشه ای حل شود تا هر ساله این روستا با تنش آبی مواجه نشود والبته که محقق شدن خواسته های مردم نیز مستلزم همکاری تنگانگ مسئولین در بخش های مربوطه می باشد.
 
روستای سقندیکلا با بیش از 180 خانوار در 20 کیلومتری شهرستان ساری در بخش کلیجانرستاق  میان جنگل و رودخانه  زارم رود واقع شده است.
 
امام زاده سلیمه خاتون، امام زاده درویش پلی ، چشمه آب معدنی بادو( سامان دره) و جنگل و رودخانه از مناطق دیدنی و گردشگری این روستا محسوب می شود که در یک منطقه کاملا جنگلی و با صفا واقع شده اند.
 
گزارش : زهرا شریفی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز