خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایلنا:

پسروی آب تالاب میانکاله نمونه بارز بحران آب در شرق مازندران

asdasd
کد خبر : ۳۸۱۶۰۲

قرارداد لایروبی کانال های جنوبی میانکاله منعقد شده اما راه حل اساسی مذاکره با کشورهای حوزه دریای خزر است تا ورودی آب دریای خزر محدود نشود و عقب نشینی و پسروی آب دریا کند شود.

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی  در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایلنا در بهشهر،با اشاره به وضعیت کم آبی در شرق مازندران اظهار کرد: برای مهار آبهای سطحی سرمایه گذاری مناسبی نشد و استفاده بی رویه از سفره های آبهای زیرزمینی و تخریب جنگل ها و مراتع در بالادست ، بهره برداری بی رویه و مدیریت نشده منابع آبی سبب شد تا امروز منابع آبی شرق مازندران وضعیت مناسبی نداشته باشند.
 
علی محمد شاعری با اشاره به سد گلورد افزود: با پیگیری های صورت گرفته  با وزارت نیرو  در تلاشیم سد گلورد تا پایان امسال آبگیری شود و از سال 96 آب سد گلورد در شبکه ها به جریان بیفتد و استفاده از ظرفیت سد گلورد و سایر سدهای مخزنی کاهش استفاده از سفره های آبهای زیرزمینی را به دنبال دارد و در نهایت امکان تجدید حیات را برای  سفره های آبی فراهم می کند.
 
وی پسروی آب تالاب بین المللی میانکاله را یکی از نمونه های بارز بحران آب در شرق مازندران اعلام کرد که این تالاب به عنوان بهشت پرندگان مهاجر به دلایل بی توجهی ، خشکسالی های مداوم، کاهش آب سفره های زیرزمینی ، پرشدن نهرهای منتهی به تالاب با رسوبات سالانه سبب قطع تبادل آب شور دریاچه خزر با آب شیرین تالاب شد که اگر پسروی آب تالاب بین المللی میانکاله ادامه یابد این تالاب به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار می شود.
 
نماینده مردم شرق مازندران  در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به اختصاص حدود 150 میلیون تومان اعتبار از سوی سازمان محیط زیست اضافه کرد: قرارداد لایروبی کانال های جنوبی میانکاله منعقد شده اما راه حل اساسی مذاکره با کشورهای حوزه دریای خزر است تا ورودی آب دریای خزر محدود نشود و عقب نشینی و پسروی آب دریا کند شود.
 
دکتر شاعری بر طبق  آخرین آمار تراز اکولوژیک آب تالاب بین المللی میانکاله در سال 1394 به نسبت 20 سال گذشته  از کاهش حدود 130 سانتیمتری آب  تالاب وکاهش حدود یک متر و سی سانتی متری آب دریای خزر خبر داد و گفت: این کاهش به طور طبیعی امکان آبگیری تالاب را کم می کند.
 
وی با بیان اینکه مدیریت منابع آب در شرق استان یکی از اولویت های اصلی من می باشد ادامه داد: وجود شبکه های فرسوده در آبرسانی موجب هدر رفت آب در برخی مناطق شده که باید از طریق آبفای شهری موجب هدر رفت آب در برخی مناطق شده که باید از طریق آبفای شهری پیگیری شود و شرق مازندران سهمی در تصفیه فاضلاب ندارد و ورود فاضلاب به آبهای جذبی و زیرزمینی آلودگی های را در پی دارد.

رسیدگی به وضعیت آب ، فاضلاب ، نوسازی و مبلمان شهری ، احداث پارک و فضای سبز،ورزشگاه ، امکانات تفریحی، توسعه و عمران شهری بخشی  از برنامه هایی است که در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در تلاشیم  تا اقدامات اساسی  در این راستا انجام دهیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز