خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خبرداد:

بیشترین نوع سرطان شایع در مازندران سرطان گوارش است

asdasd
کد خبر : ۳۴۲۴۰۹

جان بابایی گفت: در حالی سرطان دومین علت شایع برای مرگ و میر در مازندران محسوب می شود که 50 درصد از این بیماری با رعایت مراقبت های بهداشتی و آگاهی از سلامت فردی قابل پیشگیری است.

به گزارش ایلنا از ساری،  قاسم جان بابایی روز پنجشنبه در شورای مشارکت های اجتماعی و مردمی مازندران در دانشکده پیامبراعظم (ص) خزرآباد ساری افزود : بیشترین نوع سرطان شایع در مازندران نیز سرطان گوارش و پس از آن ریه و غدد لنفاوی است.

وی اضافه کرد : در حالی سرطان دومین علت شایع برای مرگ و میر در مازندران محسوب می شود که 50 درصد از این بیماری با رعایت مراقبت های بهداشتی و آگاهی از سلامت فردی قابل پیشگیری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تغذیه نامناسب، اضافه وزن و چاقی ، مصرف بی رویه نمک، قند و چربی را مهمترین علت شیوع بیماری ها از جمله سرطان اعلام کرد.

دکترجان بابایی مهمترین بیماری های شایع درمازندران را پس از سرطان، فشارخون و دیابت کنترل نشده و اضافه وزن دانست و گفت : طبق بررسی 50 درصد از مرگ و میر در این استان ناشی از فشارخون بالا و دیابت کنترل نشده، کم تحرکی و چاقی است.

دکترجان بابایی غیر طبیعی ترین علت مرگ و میر ناشی از سرطان را در کشور دچار شدن به این بیماری غیرواگیر از سوی گروه سنی بین 30 تا 40 سال دانست و گفت : این در حالیست که مرگ ناشی از سرطان در کشورهای توسعه یافته نیز وجود دارد و این مرگ در پیری رخ می دهد و ما باید در داخل کشور نیز با بالا بدن سطح آگاهی بهداشتی جامعه و مراقبت های فردی سن ابتلاء به سرطان را افزایش دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با ابراز نگرانی از چاقی و اضافه وزن در کودکان مازندران افزود : درحال حاضر این روند در کودکان روستایی نیز به دلیل تغذیه نامناسب رو به رشد است و برای جلوگیری از مشکلات ناشی از چاقی و کم تحرکی در جامعه باید با تشکیل شوراهای مشارکت اجتماعی و مردمی آگاهی مردم را نسبت به بهداشت فردی ارتقاء دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از برنامه های الویت دار این دانشگاه برای سال آینده تشکیل شورای بهداشت در شهرها و روستاهای این استان اعلام کرد و از فرمانداران، بخشداران و دهیاران مازندران خواست تا در تشکیل شورای بهداشتی با مراکز بهداشتی و درمانی در این مناطق همکاری کنند.

 جان بابایی تشکیل شورای بهداشتی را در راستای طرح های مشارکت های اجتماعی و مردمی برای ارتقاء سطح آگاهی بهداشتی مردم دانست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز