خبرگزاری کار ایران

رییس گروه بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

رعایت نکات بهداشتی آسانترین راه برای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا است

asdasd
کد خبر : ۳۳۲۰۵۳

بابا محمودی گفت: راحت ترین و موثرترین راه پیشگیری از آنفلوآنزا، رعایت نکات بهداشتی مانند شستو شوی دست ها، استفاده از وسایل شخصی، روبوسی نکردن و دست ندادن با فراد در زمان های اپیدمی بیماری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری،  فرهنگ بابا محمودی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به شیوع بیماری آنفلوآنزا در سطح کشور و ضرورت آشنایی با آن و راه های مقابله  با انتقال این بیماری ، اظهار داشت: آنفلوانزا یک بیماری ویروسی حاد تب دار تنفسی خود محدود است که می توان با رعایت نکات درمانی و بهداشتی از مبتلا شدن به این بیماری جلوگیری کرد.

وی افزود: بالابودن درجه حرارت بدن(درجه حرارت بدن به مدت بیش از سه روز)، تب ولرز، سردرد، درد های عضلانی ا ز جمله کمر درد، خشونت صدا ،استفراغ  ، آبریزش و گرفتگی بینی، سرفه همراه با خلط غلیظ ، گلود درد بیش از 48 ساعت هنگام بلع غذا و کوفتگی بدن از جمله علایم شایع این بیماری است.
 
بابامحمودی گفت: آنفلوآنزا سه نوع A وBوC دارد که نوع A این ویروس با توجه به دارا بودن قابلیت تغییر ژنی و ناپایدار بودن خطرناک است.
 
رییس گروه بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه میزان اپیدمی در بیماری آنفلوانزا ممکن است در 10 تا 15 درصد از جامعه را فرا گیرد: گفت: شیوع انواع محتلف آنفلوآنزا تقریبا هر زمستان رخ می دهد و شدت آن متفاوت است.
 
بابا محمودی ادامه داد: افرادی که بیماریهایی چون، قلبی، ریوی، کلیوی، دیابت، آسم ، بارداری و کهنسالی را دارند امکان مبتلا شدن این افراد به آنفلوآنزا را افزایش می دهد.
 
وی افزود: افراد پرخطر مانند سالمندان، کودکان و افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند می توانند با نظر پزشک از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند و تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند.
 
بابا محمودی گفت: کودکان به علت سیستم دفاعی ضعیف بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند و چون این بیماری از طریق ویروس به دیگران سرایت می کند در مکان های عمومی امکان انتقال این بیماری بیشتر است.
 
متخصص بیماری های عفونی اعلام اینکه تاکنون حدود یکهزار بیمار مشکوک به آنفلوآنزای نوعH1N1  در مراکز زیر مجموعه دانشگاههای علوم پزشکی ساری و بابل و تامین اجتماعی و همچنین سایر مراکزبهداشتی و درمانی مرتبط با حوزه بهداشت مازندران بستری شدند، افزود: برخی از بیماران یکی دو روز پس از بستری شدن مرخص شده  و برخی دیگر بعد از دوره درمان اولیه ، مرخص شدند.
 
بابا محمودی  با تاکید بر پیشگیری از ابتلا به این بیماری، آن را بسیار آسان تر از اقدامات درمانی دانست و گفت: راحت ترین و موثرترین راه پیشگیری از آنفلوآنزا، رعایت نکات بهداشتی مانند شستو شوی دست ها، استفاده از وسایل شخصی، روبوسی نکردن و دست ندادن با فراد در زمان های اپیدمی بیماری است.
 
وی ادامه داد: در کشور ما با توجه به لزوم مبارزه با این بیماری و جلوگیری از آثار خطرزای آنفلوآنزا، پایگاههایی انتخاب شده اند که وظیفه این پایگاهها ، بررسی وضعیت، نوع بیماری، تعداد بیماران و ارسال نمونه های گرفته شده از افرادی دارای شرایط بحرانی، به آزمایشگاه برای مشخص کردن نوع بیماری شایع است.
 
بابامحمودی از مرگ هشت بیمار مبتلا به آنفلوآنزا در سطح استان خبر داد و گفت: نخستین مورد مرگ مادر بارداراز شهرستان چالوس بوده که در ماههای پایانی بارداری به بیماری آنفلوآنزای نوع  H1N1 مبتلا شد و پس از تایید این بیماری زایمان سزارین برای این مادر باردار انجام شد و پس از انتقال به بیمارستان رازی قائمشهر پس از چند روز فوت کرد.
 
وی با بیان اینکه چانچه 20 درصد افراد کلاس درس مدارس یا دانشگاهها دچار این بیماری شوند، باید کلاس ها تعطیل شود، گفت:  تدابیری اتخاذ شد تا آموزش دانش آموزان در جهت رعایت نکات بهداشتی و درمانی در سطح مدارس صورت گیرد.
 
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز