خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان جنگل ها و مراتع ابخیزداری کشور:

ایران از ۱۵۶ کشور دارای جنگل، رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۴۶۴

برای رسیدن به توسعه پایدار باید سه اصل محیط، مردم و اقتصاد مورد توجه قرار گیرد.

رییس سازمان جنگل ها و مراتع ابخیزداری کشور گفت: ایران با برخورداری از ۱۱ اقلیم جهانی از ۱۳ اقلیم وبا دارا بودن ۸ هزار گونه گیاهی از نظر تنوع گیاهی و جانوری جزء ۵ کشور اول جهان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری، خداکرم جلالی در مراسم امضاء تفاهم نامه و مدیریت پایدار منابع طبیعی مناطق هیرکانی و ارسبارانی که در کارخانه صنایع چوب و کاغذ برگزار شد با بیان اینکه توسعه پایدار توسعه ای است که یک بعدی امکان پذیر نیست و نمیتوان مسایل کشور را به صورت انتزاعی مدیریت کنیم اظهار داشت: تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین، کمبود آب شیرین، بیابان زایی و تخریب سرزمین و افزایش روز افزون تقاضا برای انرژی، از عمده چالش های جهانی در بحثمنابع طبیعی است.

وی افزود: ایران با برخورداری از ۱۱ اقلیم جهانی از ۱۳ اقلیم وبا دارا بودن ۸ هزار گونه گیاهی از نظر تنوع گیاهی و جانوری جزء ۵ کشور اول جهان است.

رییس سازمان جنگل ها و مراتع آبخیزداری کشور اظهار داشت: برای رسیدن به توسعه پایدار باید سه اصل محیط، مردم و اقتصاد مورد توجه قرار گیرد.

وی، توسعه انسانی، سرانه تولید و افزایش غلظت گازهای گلخانه ای با جامعه نگری و آینده نگری با اولویت پیشگیری بر درمان را از شاخص های توسعه پایدار منابع طبیعی برشمرد.

جلالی ادامه داد: تثبیت مالکیت جنگل، ساماندهی جنگل نشینان و خروج دام، کنترل سوخت هیزمی و سوخت فسیلی و انرژی نوری، چگونگی اجرای طرح عمرانی، بهره برداری معادن، پیشگیری از اطفاء حریق، کنترل آفات و بیماری ها ی جلوگیری ار تصرفات و عرصه های جنگلی، کنترل ساخت و ساز در جنگل، کنترل فرسایش خاک، ساماندهی گردشگری و طبیعت گردی، جلوگیری از تخریب پسماند و زباله از مولفه های حفاظت از جنگل می باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: جنگل های جهان از ۸ میلیارد هکتار به ۴ میلیارد هکتار کاهش ۵۰ درصدی داشته که این کاهش در بردارنده عوارض متعددی است.

وی، حفظ منابع پایه آب و خاک، امنیت زیستی، تعادل اکوسیستم ها، تولید اکسیژن و ترسیب کربن و جلوگیری از سیل و رانش را از اهمیت منابع طبیعی برشمرد.

جلالی با بیان اینکه مساحت جنگل های جهان ۴ میلیارد هکتار است که ۳۰ درصد سطح خشکی جهان را جنگل ها پوشانده است تصریح نمود: در ایران ۳/۱۴میلیون هکتار جنگل وجود دارد که ۸/۷ درصد مساحت کشور را در ۵ منطقه جنگلی پوشانده است.

رییس سازمان جنگل ها و مراتع آبخیزداری کشور یادآور شد: ایران از ۱۵۶ کشور دارای جنگل رتبه ۵ را به خود اختصاص داده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، حفاظت از منابع طبیعی، ارتقاء فرهنگ منابع طبیعی، جامع نگری و هماهنگی در حوزه آبخیزداری و ارتقاء فرهنگ منابع طبیعی را از جمله راهبردهای سازمان منابع طبیعی عنوان کرد.

وی ادامه داد: ارتقاء فرهنگ منابع طبیعی به میزان ۳۰ درصد جمعیت کشور، افزایش ضریب حفاظت به میزان ۳۰ درصد، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری به میزان ۱۴ میلیون هکتار، اجرای طرح های جنگل کاری اقتصادی به میزان ۵ میلیون هکتار از برنامه های راهبردی سازمان منابع طبیعی در برنامه ششم توسعه است.

رییس سازمان جنگل ها و مراتع آبخیزداری کشور با بیان اینکه در بحثگیاهان دارویی در کشور کم کار شده است گفت: با شناسایی ۲ هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی شناخته شده می توانیم جایگاه ژنتیکی اول تا ۵ را دارا باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز