خبرگزاری کار ایران

داوود دانش جعفری:

پایین بودن بهره وری از ضعف های اقتصاد ایران

asdasd
کد خبر : ۱۷۹۳۶۹

در اقتصاد مقاومتی باقی ماندن در حوزه های خطرپذیر تنها در صورت وجود حاشیه ریسک مثبت و اولویت دادن به خروج از حوزه هایی با خطرپذیری و احتمال آسیب رسانی بیشتر به صلاح است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وابستگی ۶۵درصدی درآمد دولت به نفت مهم ترین ضعف اقتصاد ایران است.

به گزارش ایلنا به نفل از روابط عمومی استانداری، داوود دانش جعفری در همایش تبیین مولفه های مدیریت جهادی در اقتصاد و فرهنگ در ساری افزود: یکی از تفاوت های اساسی اقتصاد ایران با کشورهای دیگر مانند ترکیه نیز همین وابستگی به درآمدهای نفتی است.

وی پایین بودن بهره وری را از دیگر ضعف های اقتصاد ایران برشمرد و گفت: اقتصاد تورمی نیز نتیجه وابستگی به درآمدهای نفتی و پایین بودن بهره وری است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اقتصاد ایران را با کشورهای مشابه مقایسه کرد و اظهار داشت: در حالی که ۶۵ درصد از درآمدها دولت در ایران از نفت یا مالکیت های دولتی است، در کشور ترکیه درآمد مالکیت های دولت فقط ۱۷.۴ درصد است.

وی با بیان اینکه مالیات بر درآمد در ایران ۲۳.۸ درصد از درآمدهای دولت را تامین می کند، افزود: مالیات بر مصرف کالا و خدمات هم به عنوان یک شاخص مهم درآمدی در ایران حدود شش درصد است در حالی که این شاخص در ترکیه به ۵۵ درصد می رسد.

دانش جعفری بر ضرورت متنوع و متعادل شدن منابع درآمدی دولت در بلند مدت تاکید کرد و گفت: از این طریق وابستگی به درآمدهای نفت کاهش یافته و آسیب پذیری کاهش می یابد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی را از راهکارهای تنوع بخشی به درآمدهای دولت دانست و افزود: با این رویکرد آسیب پذیری اقصتاد نیز کاهش می یابد.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی شناسایی دقیق و حساب شده هدف، شناسایی مشکلات موجود برای دستیابی به آن و به کارگیری روش های هوشمندانه و کارا در رسیدن به هدف را مهم ترین کارویژه مدیریت جهادی برشمرد.

وی گفت: سخت کوشی عوامل دست اندر کار برای دسترسی سریع تر به هدف و بهبود مستمر نتایج، توزیع عادلانه ثروت بر اساس میزان تلاش و کوشش و نقش عوامل تولید مانند کار و سرمایه و بر طرف کردن عوامل ناپایدار کننده در دستیابی به هدف هم از ملزومات مدیریت جهاد است.

وزیر اقتصاد دولت نهم به مفهوم اقتصاد مقاومتی هم اشاره کرد و آن را مکمل مدیریت جهادی دانست و اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی یعنی به کارگیری مجموعه ای از سیاست ها، قوانین و تدابیر اجرایی که خطرپذیری اقتصاد را در برابر تکانه ها و اختلال های آسیب زننده داخلی و خارجی، بویژه تحریم های بین المللی به حداقل برساند و زمینه را برای دستیابی ایران به پیشرفت های پایدار اقتصادی فراهم کند.

دانش جعفری حوزه های کاری دارای اولویت در اقتصاد مقاومتی را شناسایی نقاط خطرپذیر اقتصاد ایران، پیدا کردن راهکارهای کاهش خطرپذیری و کنترل و مدیریت آن دانست و تاکید کرد: در اقتصاد مقاومتی باقی ماندن در حوزه های خطرپذیر تنها در صورت وجود حاشیه ریسک مثبت و اولویت دادن به خروج از حوزه هایی با خطرپذیری و احتمال آسیب رسانی بیشتر به صلاح است.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی بهینه کردن بهره وری را از اهداف اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی برشمرد و گفت: در بررسی وضعیت بهره وری، بررسی رابطه بین مصرف، سرمایه گذاری و اندازه دولت در اقتصاد ایران مهم است.

وی افزود: به هر مقدار سرمایه گذاری بویژه توسط بخش خصوصی افزایش یابد، تولید بیشتری در آینده خواهیم داشت و همچنین به هر اندازه دولت بزرگ تر باشد، مخارجش بیشتر شده و مانع انباشت منابع مالی و سرمایه گذاری می شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مقوله مصرف نیز در بحثبهره وری جایگاه مهمی دارد و باید مورد توجه قرار گیرد به این معنا که مصرف مردم باید منطقی باشد نه کم و نه زیاد.

دانش جعفری همچنین یکی از آسیب های اقتصاد ایران را محدود شدن مبادلات تجاری با دیگر کشورها دانست و اظهار داشت: اینکه ۶۰ درصد واردات و صادرات ایران با پنج کشور جهان باشد، خطر بزرگ اقتصادی محسوب می شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نقش استان مازندران را در اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی مهم ارزیابی کرد و گفت: مازنذران در امنیت غذایی و صنعت گردشگری نقش ملی دارد و می تواند در این دو حوزه مشکلات و چالش ها را احصا و برنامه های توسعه ای داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز