خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن غذایی مازندران:

سبد مصرفی غذای ایرانیان در حال کاهش است

asdasd
کد خبر : ۱۷۵۸۵۳

کاهش تولیدات کارخانجات صنایع غذایی و افزایش حدود هفت برابری صادرات در سال‌های اخیر بیانگر افت سبد مصرفی غذایی ایرانیان است.

رئیس انجمن غذایی مازندران گفت: سبد مصرفی غذای ایرانیان در حال کاهش است.

به گزارش ایلنا از ساری، معدن و تجارت و انجمن‌های وابسته، اسماعیل خاتمی مقدم در همایش رونمایی از بانک اطلاعات صنعت غذای مازندران گفت: از مجموع ۴۵۰ کارخانه دارای پروانه بهره‌برداری از دو سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت معدن و تجارت مازندران تنها حدود ۲۰۰ واحد با ظرفیت حدود ۴۵ درصد در هفت گروه کالایی لبنیات، فراورده‌های گوشتی و کشتارگاه طیور، نوشیدنی، آرد و فراورده‌های آردی، کنسرو غیر گوشتی، روغن و بسته‌بندی درحال فعالیت هستند. خاتمی مقدم اعلام کرد: این بانک اطلاعاتی راهنمای خوبی برای ارزیابی‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و واکاوی‌ها فراهم کرده است.

خاتمی مقدم کاهش تولیدات کارخانجات صنایع غذایی و افزایش حدود هفت برابری صادرات در سال‌های اخیر را بیانگر افت سبد مصرفی غذایی ایرانیان و کاهش مصرف مواد غذایی درسطح استان و کشور برشمرد که زنگ خطری جدی است.

وی چالش‌های خاص صنایع غذایی مازندران را محدودیت دسترسی به مواد اولیه اصلی و با کیفیت برتر در داخل استان، افت کیفی تولیدات، طرح انتزاع و مشکلات قابل پیش‌بینی آن، ناهماهنگی و بخشی‌نگری در سازمان‌های ذیربط، رواج تولید و مصرف تولیدات سنتی و زیرپله‌ای، تکنولوژی ضعیف و کوچک و محلی، عقب‌ماندگی‌ها و ناکارآمدی کشاورزی و دامپروری استان عنوان کرد.

رئیس انجمن غذایی مازندران مزیت‌های نسبی استان در بخش‌های صنایع غذایی را جمعیت متراکم ۳ میلیون نفری، نزدیکی به بازار تهران، جاذبه گردشگری، نزدیکی به بنادر و کشورهای شمالی دریای خزر، وجود نیروی کار ارزان و متخصص، اقلیم مناسب و در نهایت وجود تشکل‌های مختلف در حوزه غذائی و کشاورزی برشمرد.

خاتمی‌مقدم برای اصلاح وضع موجود و توسعه و رونق صنایع غذایی و کشاورزی استان پیشنهاداتی از جمله رتبه‌بندی و طبقه‌بندی صنایع غذایی، بروز و هماهنگ کردن بانک اطلاعاتی، شناسایی و برخورد مناسب با محصولات بی‌کیفیت و وارداتی، هدایت و تقویت کنترل کیفی فرایند به مواد اولیه به جای محصول نهایی، تعامل و تقویت نگاه فرایندگرا بین دستگاه‌های اجرائی و نظارتی و ایجاد بانک پویای اطلاعاتی بازار و تجمیع تشکل‌های غذایی استان در قالب یک کانون یا مجمع را مطرح کرد.

نماینده و عضو هیئت مدیره انجمن و دبیر انجمن کشتارگاه‌های مازندران نیز با اشاره به اینکه ۴۰ درصد کشتارگاه‌های استان تعطیل شدند گفت: تنها هشت کشتارگاه فعال هستند.

محمد کاوه گفت: مشخص نیست سازمان جهاد کشاورزی با تفویض اختیارات و انتزاع و وضعیت کنونی چه برنامه‌هایی را می‌خواهد پیاده‌سازی کند.

وی ادامه داد: هرچند مقرر شد وزارتخانه جهاد کشاورزی حمایت‌های لازم را از صنایع تبدیلی و تکمیلی انجام دهد.

کاوه اجلاس گردشگری سلامت اکو که ۲۷ الی ۲۹ مرداد ماه در مازندران برگزار می‌شود را فرصت مناسبی برای ارائه برنامه‌های صادراتی و سرمایه‌گذاری صنعت غذای استان اعلام کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز