خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

قوهای آوازه‌خوان سیبری چشم‌به‌راه حمایت مسئولان استانی

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۷۶۰

قوهای آوازه‌خوان سیبری در تلاب‌های سرخرود با تحمل گرسنگی چشم‌براه یاری مسئولان استانی هستند.

قوهای آوازه‌خوان سیبری در تلاب‌های سرخرود با تحمل گرسنگی چشم‌براه یاری مسئولان استانی هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از آمل تالاب سرخرود واقع در منطقه وزرامحله از سال ۱۳۸۶ میزبان زمستانی هزاران قوی مهاجر است که پس از سال‌ها در تلاش برای زنده‌ماندن به آنجا پناه می‌برند.

این پرندگان مهاجر با پیمودن بیش از ۵ هزار کیلومتر از نواحی سردسیر برای گذراندن زمستانی آرام به این منطقه می‌آیند.

در سال‌جاری مطابق سال‌های گذشته ۵ هزار قوی آوازه‌خوان سیبری به تالاب سرخرود پناه آورده و برای گذران زمستان سرد در زمینی به مساحت ۴۰۰ مترمربع شهرستان محمودآباد جای گرفتند.

این قو‌ها در ایام هفته شاهد بازدیدکنندگان بسیاری از شهرهای مختلف استان‌های کشور هستند؛ بطوری که در روزهای جمعه موجب تردد علاقمندان به این پرنده زیبای آفریده خداوند می‌شود.

در این بین کسانی نیز هستند به عنوان شکارچی برای تامین نیاز، کسب درآمد، ماجراجویی، سرگرمی و تفریح به شکار این پرندگان می‌پردازند.

در این بین دوستداران محیط زیست برای جلوگیری از این کار به ترویج فرهنگ کنار گذاشتن شکار پرندگان در دستور کار خود قرار گرفتند و بسیاری از NGO‌های مختلف به این گروه پیوستند، بطوری که برای رهاسازی پرندگان مهاجر اقدام به خریدن آن‌ها از شکارچیان می‌کنند.

مسعود محمدی یکی از اعضای انجمن حمایت پرندگان مهاجر شهرستان فریدونکنار در دیدار با جمعی از خبرنگاران شهرستان آمل که برای راهاسازی قوی زخمی پس از بیست روز، صیانت فعالیت این انجمن را حدود ۱۰ سال بیان کرد و گفت: این انجمن سعی می‌کند با رهاسازی پرندگان به فرهنگ‌سازی عدم شکار بین شکارچیان بپردازد، به طوری که به نگهداری انواع پرندگان آب‌زیست نادر و کمیابی چون انواع مرغابی، فیل‌وحض، تنجد، غاز پیشانی سفید، اردین در شهرستان می‌پردازند.

وی با اعلام اینکه امسال با این فرهنگ‌سازی ۹۹ درصد شکار پرندگان در استان مازندران کاهش یافته است، اذعان داشت: دوستداران محیط زیست برای تداوم این پرندگان کمیاب باید دست‌دردست هم دهند تا سرنوشت درنای سفید در جهان تکرار نشود.

محمدی با اشاره به اینکه انجمن حمایت پرندگان مهاجر با کمک یک سرمایه‌دار به خریداری پرندگان زخمی از شکارچیان می‌پردازد، افزود: این انجمن پس از صیانت و نجات جان پرندگان زخمی آن‌ها را در تالاب‌های ازباران، سرخرود و فریدونکنار با حضور بازدیدکنندگان و با کمک کودکان رهاسازی می‌کنند تا لذت این آزادی را علاقمندان به محیط زیست و پرندگان مهاجر ببرند.

قوهای سیبری گرسنه و چشم‌براه مسئولان استانی هستند

وی در ادامه با تاکید براینکه متاسفانه با وجود ۵ هزار قوهای آوازخوان در تالاب وزراءمحله سرخرود هیچ‌گونه حمایتی از سوی مسئولان استانی و کشوری قرار نمی‌گیرند، ابراز داشت: این پرندگان سردسیر روزانه نیاز به ۲تن ذرت دارند اما در حال حاضر ۴ تن غذا در هفته جمع‌آوری می‌شود و این پاسخ‌گوی پرندگان نیست.

این دوستدار پرندگان مهاجر با بیان اینکه هم‌اکنون قو‌ها از گرسنگی در رنج به سر می‌برند، تصریح کرد: این پرندگان به‌دلیل گرسنگی در هنگام پرواز با کابل‌های برقی که در جوار این تالاب واقع شده برخورد می‌کنند زخمی می‌شوند.

جذب توریست موجب ۵میلیارد تومان درآمدزایی مازندران می‌شود

محمدی یادآور شد: با توجه به اینکه وجود این پرندگان در مازندران منبع درآمدی برای سازمان گردشگری استان می‌شود به طوری که با جذب توریست‌های بسیاری از استان‌ها و کشورهای مختلف جهان می‌توانند حداقل ۵ میلیارد تومان درآمدزایی ایجاد کنند.

وی از فعالیت هفت ساله خود با محیط زیست بیان و عنوان کرد: متاسفانه در این سال‌ها هیچ‌گونه کمکی از سوی این ارگان برای این پرندگان مهاجر و تامین غذای آن‌ها صورت نگرفته است.

محمد احمدی از سرمایه‌گذاران این انجمن فعالیت خود را با این NGO‌ حدود ۱۰ سال بیان کرد و گفت: در این سال‌ها با کمک دوستداران انجمن سعی کردیم با خریداری پرندگان مهاجر از شکارچیان، فرهنگ کنارگذاشتن شکار را بین آن‌ها ترویج دهیم.

گزارش از: کبریا مقدس خبرنگار ایلنا در آمل

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز