خبرگزاری کار ایران

سرپرست انستیتو پاستور شمال کشور خبرداد:

ثبت ۷ هزار مورد گزیدگی سال ۹۱ در مازندران

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۷۷۱

بر طبق آمار کشوری حدود ۱۳۰ هزار مورد گزش در کشور به ثبت رسیده که کم‌کاری مسئولان اجرایی به این بخش را مطرح می‌کند.

سرپرست انستیتو پاستور شمال کشور از ثبت ۷ هزار مورد گزیدگی سال ۹۱ در استان مازندران خبرداد.

به گزارش ایلنا از آمل، محسن آسوری ظهر امروز در سمینار آموزشی توانمندسازی مردم در کنترل هاری دهیاران و شوراهای اسلامی بخش دشت‌سرآمل با بیان اینکه گزیدگی ۹۱ نسبت به سال قبلش با روند افزایش مواجه بوده است، یادآور شد: بر طبق آمار کشوری حدود ۱۳۰ هزار مورد گزش در کشور به ثبت رسیده که کم‌کاری مسئولان اجرایی به این بخش را مطرح می‌کند.

وی با اعلام اینکه از این آمار حدود ۸۵ درصد گزیدگی توسط سگ به ثبت رسیده است، اذعان داشت: در سال ۹۰ متاسفانه از هر یک هزار نفر ۲۱۱ نفر گزدیگی گزارش شده که در سال ۹۱ آمار شهری آن ۳۸ درصد اعلام شده است.

آسوری با تاکید براینکه دو سال گذشته با تلاش دستگاه‌های اجرایی فقط یک هزار و ۲۰۰ سگ کشته شدند، اظهار داشت: اما امسال متاسفانه در کشور شاهد جولان‌دهی بسیاری از این سگ‌های ولگرد هستیم که نیاز به مشارکت بیشتر مسئولان کشوری را می‌طلبد.

سرپرست مرکز رشد زیست فناوری شمال کشور با بیان اینکه سالانه حدود ۵۰ میلیارد تومان صرف بیماری هاری هزینه می‌شود، تصریح کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و خرید واکسن بیماری هاری، اصلا رضایت‌بخش نیست.

وی با اشاره به اینکه اگر ۷۵ درصد واکسن به حیوان زده شود این بیماری قابل کنترل خواهد بود، یادآور شد: با توجه به مثبت‌بودن ۸۰ درصد از نمونه‌های فرستاده شده سگ‌ها حدود ۶۵ درصد این نمونه از سوی سگ‌های صاحب‌دار و خانه‌دار اعلام شده است.

آسوری اصلی‌ترین راه گزیدگی را گاز گرفتگی، کشیده شدن پنجه، تنفس از طریق خفاش، دستگاه گوارش، نوازش کردن، جفت و وسایل آلوده در شرایط خاص بیان و عنوان کرد: هاری حیوانات پس از سه هفته علائم خود را چون بدخلاقی، عدم تمایل به غذا، فلج شدن، تنفس نامنظم نشان می‌دهد.

این مسئول تاکید کرد: اگر چه فراهم کردن ابزار برای ساماندهی سگ‌های ولگرد از سوی مسئولان اجرایی سخت است اما در این امر باید نهایت تلاش از سوی آنها صورت گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز