معاون استانداری لرستان:
تبلیغات، متفاوت از روابط عمومی است
معاون سیاسی- امنیتی استانداری لرستان گفت: روابط عمومی اساس کار خود را بر تحقیق و پژوهش بگذارد.
به گزارش ایلنا از لرستان، حبیبالله خجستهپور در جلسه شورای روابط عمومیهای استان اظهار داشت: روابطعمومی ترکیب فن، هنر و ذیل کارهای علمی و عقلانی در جهت ارتباط دو سویه بین مردم و سازمان است.
وی افزود: اگر بتوانیم ارتباط دو سویه را برقرار کنیم در ترکیب فن و هنر موفق عمل کردهایم.
معاون سیاسی استانداری به شناسایی افکار درون و بیرون سازمان توسط روابط عمومی ها تاکید کرد و بیان داشت: باید افکار و اندیشههای مثبت را شناسایی و تقویت کرده و از طرفی آرا و اندیشههای منفی پس از شناسایی به اقناع سازی آنان مبادرت کنید.
خجستهپور در مراحل سیر تکمیلی روابط عمومی، تبلیغات را بسیار متفاوت با روابط عمومی عنوان کرد و تصریح کرد: تبلیغات یک امر یکسویه از طرف مبلّغ است که سعی دارد با توجه به منافع موسسه خود و همچنین دستکاری اطلاعات بر ذهن مخاطب تاثیر گذاشته و کالای خود را قالب کند.
وی ادامه داد: اما روابط عمومی حسن ارتباط و ایجاد تفاهم بین سازمان و افکار عمومی با توجه به منافع سازمان، منافع ملی و افکار عمومی است که با بیان واقعیت سعی در تقویت اندیشههای مثبت و اقناعسازی افکار منفی دارد. بنابراین انتظار میرود از فضای تبلیغات خارج شوید.
معاون سیاسی استاندار از دیگر وظایف روابطعمومیها تشریح اهداف سازمان مربوطه دانست و تصریح کرد: فلسفه روابط عمومی در عصر حاضر بازخورد عملکردهای مدیر و دستگاه مجموعه خود است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه باید بازخورد عملکردها را از افکار عمومی گرفته و به منظور اصلاح و راضی کردن مردم به تصمیم گیران انتقال داد، افزود: مردم هوشمند و فعال هستند؛ کتمان حقایق باعث نارضایتی و اعتراض آنان میشود.
خجستهپور با اشاره به اینکه بعضی از مدیران دستگاهها شناخت مناسبی از جایگاه و توانایی روابط عمومی ندارند، خاطر نشان کرد: تقویت روابط عمومی بخش بزرگی از مشکلات مدیر و دستگاه را حل میکند.
وی ادامه داد: بخش دیگر این ضعف به مسئولین روابط عمومیها برمیگردد چرا که باید در فعالیت خود به دور از تبلیغات و با حضور و مشارکت در تصمیمگیریها جایگاه خود را معرفی کنند.
معاون سیاسی استانداری اظهار داشت: روابط عمومی اساس کار خود را بر تحقیق و پژوهش بگذارد و مخاطب پژوهی را در دستور کار قرار دهد. بنابراین تولید خبر بر اساس سلیقه مخاطب داشته باشد.
وی جامعه مخاطب را تشنه خبر و اطلاعات عنوان کرد و گفت: باید به علم ارتباطات روز آشنا شد. استفاده و تسلط بر ابزار به تنهایی کافی نیست بلکه علم ارتباط همان پژوهش است.
خجستهپور یکی از اساسیترین کارهای روابط عمومیهای امروزی را یادگرفتن زندگی در کنار یکدیگر عنوان کرد و بیان داشت: باید یاد گرفت که اعضای سازمان با یکدیگر و مخاطب با سازمان و همچنین رسانه در کنار هم زندگی کنند تا بتوان آستانه تحمل و پذیرش نقد خود را بالا برد و نقد و انتقاد راهکار را به همراه خود دارد اما در غیر اینصورت مغرضانه است.
معاون سیاسی استانداری با تاکید بر اینکه ارتباط دو سویه بین رسانه و مطبوعات با روابط عمومیها برقرار شود تصریح کرد: باید از رسانه و مطبوعات محلی حمایت کنیم چرا که دغدغه رسانه واقعی توسعه استان است.
وی با اشاره به اینکه در این ایام باید خدمات دولت و جنبههای فرهنگی آن را به مردم انتقال دهیم، یادآور شد: بیان خدمات دولت ذیل 40 سال خدمت تعریف میشود و مربوط به دولتی خاص نیست بلکه خدمات نظام جمهوری اسلامی است و در بیان خدمات بدنبال ایجاد امید باشیم و باید بر فضای یأس و ناامیدی غلبه کنیم.