خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

ضرورت تقویت تعاونی ها در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی

asdasd
کد خبر : ۴۳۳۱۶۵

مدیرعامل شرکت تعاونی فارغ التحصیلان علوم دامی لرستان گفت: حمایت از نقش و جایگاه تعاونی ها در کارآفرینی و رونق اقتصاد مقاومتی ضرورت دارد.

به گزارش ایلنا، توجه به کارآفرینی و ایجاد وتوسعه آن، گام مثبتی در جهت شکوفایی اقتصاد مقاومتی، ایجاد فضای مناسب جهت افزایش منابع ملی، کاهش نرخ بیکاری، تعادل ساختاری و توسعه شهرها و روستاها خواهد بود و در این راستا بخش تعاون می‌تواند به عنوان یکی از مؤثرترین نهادها، در این زمینه اقدام و باتوجه به سیاست‌های اصل 44 روحیه کارآفرینی را ترویج کند.

اسحاق محسنی مدیر عامل شرکت تعاونی فارغ التحصیلان علوم دامی لرستان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خرم آباد، افزود: این شرکت تعاونی در سال 1378 تاسیس شده و در حال حاضر دارای 500 نفر عضو فارغ التحصیل رشته های علوم دامی است که در زمینه صنعت دامپروری و مرغداری و در راستای خدمت رسانی مطلوب و شایسته به دامداران و مرغداران در سطح استان لرستان فعالیت دارد.

وی اظهار داشت: این شرکت تولیدی، توزیعی و خدماتی با اشتغال زایی حدود 150 نفر( 50 نفر مستقیم و 100 نفر غیرمستقیم ) در راستای صدور مجوزهای دامپروری، صنعتی و سنتی، انجام پروژه های های اصلاح نژادی معاونت امور دام در سطح استان، نمایندگی شرکت های بزرگ در امر خدمات دامپروری، ایجاد کارگاه محصولات لبنی و ارگانیک برای اولین بار در استان لرستان و همچنین همکاری با شرکت تولید نژاد برتر زاگرس با مدیریت مهندس شاکرمی اقدام به عملیاتی کردن طرح های اصلاح نژادی به خصوص طرح دورگیری نژاد گاو سمینتال و ارائه طرح، نقشه و نظارت پروژه های دامی را در زمره فعالیت های اجرایی خود دارد.

ضرورت تقویت تعاونی ها در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی

مدیرعامل شرکت تعاونی فارغ التحصیلان علوم دامی لرستان تصریح کرد:اجرای طرح ملی بهینه سازی مصرف سوخت مرغداری ها در سال 1391 با اعتباری بالغ بر 17 میلیارد ریال، همکاری با سازمان جهاد کشاورزی و بانک های عامل در جهت پرداخت تسهیلات بانکی و خرید تجهیزات جهت انجام طرح های اشتغالزایی زود بازده دولت از جمله اقدامات انجام شده طی سالهای گذشته این شرکت است که اکنون نیز استمرار دارد.

ایجاد کارگاه محصولات لبنی و ارگانیک برای اولین بار در لرستان

اسحاق محسنی با اشاره به  ایجاد دو کارگاه محصولات لبنی و ارگانیک برای اولین بار در استان لرستان  برای  تولید و عرضه محصولات ارگانیک در استان لرستان افزود: این دو کارگاه(شرکت تعاونی علوم دامی استان لرستان مهرلذیذ 1 گلدشت شرقی خ فردوسی وشرکت تعاونی علوم دامی مهر لذیذ 2 خیابان انقلاب نرسیده به سه راه بالایی مطهری نبش کوچه صبا) درسطح شهرستان خرم آباد با تولید و عرضه محصولات ارگانیک مانند تولید تمامی محصولات لبنی،سوپ محلی(ترخینه) و همچنین تولید انار خشک بادستگاه خشک کن، تولید ماست موسیر و.... در راستای ارائه محصولات سالم و ارگانیک به همشهریان خدمت رسانی می کنند.

ضرورت تقویت تعاونی ها در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی

اجرای پروژه لاپارسکوپی گوسفند برای اولین بار در کشور و با مرکزیت لرستان

اسحاق محسنی با بیان اینکه این شرکت در اجرای چندین پروژه در سطح کشوری موفقیت های بی نظیری کسب کرده است، افزود: در این راستا اجرای پروژه لاپارسکوپی گوسفند برای اولین بار در سطح کشور با همکاری و نظارت وزارت جهاد کشاورزی( ایجاد ترکیب ژنتیکی جدید گوسفند لری، رومانوف و نژاد سنگین پاکستانی و همچنین نژاد لری-بختیاری- رومانوف با نژاد سنگین، اجرای پروژه دام سبک روستایی و طرح محوری قوچ برای دامداران سطح استان لرستان وهمچنین آموزش بیش از 30 نفر از اعضای شرکت جهت آموزش دامدارن در استان های مجاور و اجرای پروژه اصلاح نژاد دام سنگین روستایی و دام اصیل ( زیر نظر سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان) نمونه ای از پروژه های اجرایی موفق توسط این شرکت است.

وی تاکید کرد: این شرکت همچنین موفق به اخذ نمایندگی انحصاری " شرکت نهاده های دامی جاهد " جهت تهیه و توزیع اسپرم های داخلی و خارجی سطح استان شده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ساماندهی مراکز جمع آوری شیر استان و بکارگیری ناظر فنی و آزمایش شیر برای هر یک از آنها با هدف کاهش بار میکروبی و افزایش بهره وری تولید شیر و عرضه شیر سالم در سطح استان نیز بطور مستمر در حال اجرا است.

ضرورت تقویت تعاونی ها در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی

محسنی همچنین به برگزاری کلاس های آموزشی در زمینه دامپروری با مدرک معتبر زیر نظر اداره کل فنی و حرفه ای استان لرستان و مدیریت ترویج جهاد کشاورزی برای دامداران و کشاورزان اشاره کرد و افزود: خدمات مشاوره شرکت تعاونی فارغ التحصیلان علوم دامی استان لرستان مشاوره در زمینه های پرورش اسب، پرورش کرم ابریشم، پرورش شتر مرغ، پرورش زنبورعسل، پرورش طیورصنعتی و زینتی،  پرورش مرغ بومی، پرورش گاو شیری و پرورش گوساله پرواری، پروش گوسفند و بز و بره پرواری، اصلاح نژاد دام و خدمات تلقیح مصنوعی دام، ایجاد صنایع تبدیلی در زمینه های دام پروری و غذایی و ایجاد صنایع لبنی و فرآورد های شیر است.

 تقویت تعاونی‌ها راه اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی است

به گزارش ایلنا، از جمله نشانه های پیشرفت و توسعه هر کشور تأکید بر استفاده از دانش و فناوری نوین است و تقویت تعاونی‌ها یک‌راه معقول و منطقی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

برای حمایت از کارآفرینانی که در بخش تعاون به فعالیت ‌می‌پردازند، لازم است تمهیدات نسبتاً مناسبی نظیر رفع موانع فعالیت درهمه زیربخشها، تسهیل فرایند دستیابی به منابع، اطلاعات، فناوری و ارتباطات، تخفیف مالیاتی، اعطای تسهیلات (وجوه اداره شده) اولویت در واگذاری سهام بخش دولتی و بنگاههای مورد واگذاری به کارآفرینان و ایجاد شهرکها و مجتمع‌های تعاونی و استقرار تعاونیهای نوپای کارآفرینان درنظر گرفته شود.

خوشبختانه تأکیدات و تأییدات بعمل آمده درخصوص بخش تعاون در قانون اساسی، فـرمایشات مقام معظم رهبری و اسناد فرادستی نظام از جمله چشم انـداز 20 ساله، برنامه چهارم توسعه، سیاست های اصل 44 قانون اساسی و سند ملی تعاون افق بسیار وسیع و گسترده ای را پیش روی بخش تعاون بوجود آورده و الزام قانونی برای رسیدن به سهم 25 درصدی در اقتصاد ملی در پایان برنامه پنجم توسعه، لزوم ایجاد «نهضت فراگیر تعاون» را بر همه دلسوزان نظام فرض داشته است. در این میان نقش کارآفرینان متعهد و مؤمن، نقش بسیار ممتاز و اساسی است و به تعبیری میتواند «موتور محرک توسعه اقتصاد تعاون» قلمداد شود.

به نظر می رسد مجموعه شرایط و مقتضیات جامعه امروز ما از یک سو و برنامه‌ها و اهداف مشترکی که بین دو مقولۀ «کارآفرینی» و «تعاون» وجود دارد از سوی دیگر، ضرورت ارتباط راهبردی این دو مقوله اساسی را اجتناب ناپذیر می سازد و به عبارتی از یک سو اهداف مشترک مهمی از قبیل افزایش اشتغال مولد، توسعه اقتصادی، افزایش رقابت در اقتصاد و توسعه کارایی بازار، کمک به افزایش صادرات، دستیابی به توسعه منطقه ای، کاهش انحصار و تمرکززدایی و افزایش مشارکت بخش غیردولتی در اقتصاد کشور بین «کارآفرینی» و «تعاون» وجود دارد و از سویی دیگر مزایای نسبی که هرکدام از این مقوله‌ها دارند، می تواند هم افزایی عظیمی را در راه دستیابی به اهداف مشترک بوجود آورد.

با توجه به اینکه اکثر کشورهای موفق در دنیا در اکثر زمینه های اقتصادی واجتماعی خود از تعاونی ها بهره برده اند، با اندکی تامل در می یابیم بخش تعاون نیز با ظرفیت سازی، مهیاکردن شرایط، امکانات، تسهیلات و ایجاد زمینه‌های قانونی می تواند فضای مطمئنی را برای انجام فعالیت های کارآفرینانه فراهم سازد.

در ایران به علت شرایط خاص و بحرانی و مشکلاتی که وجود دارد لزوم همکاری و خودیاری تمام افراد جامعه در اموری که مربوط به خود آنان است، می تواند راه حل و چاره ساز بسیاری از مشکلات و موانع باشد. تعاون و همکاری متقابل زمینه های یگانگی و وحدت و یکپارچگی هرچه بیشتر مردم را فراهم می کند و روحیه تعاون می تواند مردم را در برابر سختی ها در صحنه نگه دارد و اراده آنان را در اموری که مربوط به خود آنان است عینیت بخشد.

نوع کارآفرینی مورد نظر از این فرآیند، صرفا کارآفرینی فردی با هدف تشکیل شرکتهای تعاونی نبوده و سایر صور کارآفرینی همانند کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کارآفرینی موسسه‌ای و غیره را در برگرفته و کسب سود همراه با رعایت ارزشهای خاص مدنظر است. 

اثرات اقتصادی شرکت تعاونی فارغ التحصیلان علوم دامی لرستان را به عنوان نمونه ای از تعاونی ها مورد ارزیابی قرار گرفته است و در این ارزیابی ها تعاونی‌ شرکت تعاونی فارغ التحصیلان علوم دامی لرستان به عنوان تشکلی مردم نهاد، در راستای رضایت مندی مشتریان و اعضا و رسیدن به اهداف و آرمان های خود گامهای مثبتی برداشته است.

در ارزیابی کلی اثرات اجتماعی این شرکت، ارائه راهبردها و راهکارهای مناسب به کشاورزان و دامداران، سودآوری و مقرون به صرفه بودن، افزایش مشارکت، ایجاد اعتماد وتقویت روحیه همکاری بین اعضا، افزایش دانش ومهارت دامداران وافزایش همکاری های علمی در بخش دامپروری به عنوان مهمترین اثرات اجتماعی این شرکت بر بخش دامپروری استان می باشد. 

همچنین در زمینه اثرات اقتصادی براعضا، اشتغال زایی و افزایش درآمد اعضا، افزایش رشد اقتصادی بخش دامپروری (بواسطه گسترش بکارگیری فناوری های نوین) ،گسترش شبکه توزیع نهاده های دامی ،کمک به رونق بازار محصولات دامی به عنوان مهمترین اثرات اقتصادی این شرکت بر بخش دامپروری استان است. 

با توجه به اینکه کشور ما در حال حاضر با مشکلات و گرفتاری های فراوانی همچون تحریم، گرانی ، تورم، بازسازی ، تهاجم فرهنگی ، تبلیغات سوء دشمنان و بسیاری از موارد دیگر روبه رو می باشد . نقش تعاونی ها در رشد و توسعه اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و بالا بردن رفاه و آسایش اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی آنان دست یابیم.

سودآوری و مقرون به صرفه بودن شرکت های تعاونی نشان از اهمیت مقوله تعاون است و لذا ادامه فعالیت شرکت های تعاونی نیازمند حمایت ویژه و رفع تهدیدات بیرونی و موانع پیش روی آنها است، تلاش در جهت رفع این تهدیدها با برنامه ریزی مناسب امری است که نگاه حمایتی مسئولان استان را می طلبد.

ضرورت تقویت تعاونی ها در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی

لازم به ذکر است که طی مراسمی از شرکت تعاونی فارغ التحصیلان علوم دامی استان لرستان به عنوان یکی از 12 تعاونی برتر استان لرستان در یازدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر لرستان سال 1395 با حضور آیت الله سید احمد میرعمادی نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد، نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی، علی آشتاب مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، رئیس اتاق تعاون و سایر مسئولان تجلیل به عمل آمد. این شرکت همچنین تعاونی برتر کشور در سال ۱۳۸۹ و تعاونی برتر استان در سال ۹۴ و ۹۵ را نیز در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز