خبرگزاری کار ایران

مجری طرح سد و نیروگاه رودبار مطرح کرد؛

بدهی 11 هزار میلیارد ریالی طرح سد رودبار

مجری طرح سد و نیروگاه رودبار الیگودرز لرستان گفت: این طرح 11 هزار میلیارد ریال بدهی دارد و از این میزان حدود پنج هزار میلیارد ریال بدهی بانکی است.

به گزارش ایلنا، فرامرز اخوان اصل روز پنجشنبه در مراسم رسمی آغاز آبگیری سد رودبار لرستان افزود: تاکنون 14 هزار میلیارد ریال برای احداث این سد هزینه شده و در حال حاضر سه هزار رو 100 میلیارد ریال برای پیمانکار سند زده شده است.

وی همچنین میزان بدهی این سد را بدون احتساب بدهی‌های بانکی ۶۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: همچنین بدهی بانکی مربوط به این سد نیز ۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی اظهار داشت: تجهیزات قسمت پست نیروگاه این سد به طور 100 درصدی خریداری شده و تا دو ماه آینده نصب خواهند شد.

وی تصریح کرد: همچنین زمان بهره برداری از نیروگاه سد رودبار به صورت آزمایشی اردیبهشت ماه سال ۹۶ و بهره برداری تجاری از این نیروگاه نیز اوایل تابستان خواهد بود.

اخوان با بیان اینکه تا شهریور ماه امسال بیش از هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرا سد رودبار هزینه شده است گفت: در حال حاضر میزان مطالبات پیمانکار این سد ۳۳۰ میلیارد تومان است.

وی اظهار داشت: در طرح احداث سد رودبار برای اولین بار از خط اعتباری چینی ها استفاده شده است.

وی افزود: پیشرفت فیزیکی بدنه سد رودبار ۱۰۰ درصد بوده و میزان پیشرفت فیزیکی قسمت سرریز سد نیز ۸۰ درصد است.اخوان اصل با اشاره به اینکه اکنون سدهای لیرو، زالکی و بختیاری نیز در دست مطالعه هستند، گفت: با ایجاد دریاچه سد رودبار و جاذبه گردشگری آبشار آب سفید در این منطقه، فرصت پردشپری و اشتغالزایی مناسبی ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ساختمان نیروگاه سد رودبار دارای پیشرفت فیزکی ۸۵ درصدی است گفت: همچنین وضعیت پیشرفت فیزیکی خرید تجهیزات این سد نیز ۸۵ درصد بوده و در مجموع سد و نیروگاه رودبار الیگورز ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گفته وی هدف اصلی اجرای طرح سد رودبار، تولید 986 گیگابایت ساعت برق است.

مجری طرح سد و نیروگاه رودبار لرستان افزود: از ویژگی‌های عمده سد و نیروگاه رودبار لرستان استفاده از توپوگرافی منطقه جهت تولید برق است به نحوی که علاوه بر ارتفاع آب داخل مخزن، 300 متر هم از اختلاف ارتفاع ناشی از توپوگرافی منطقه استفاده شده و ارتفاع آب روی توربین‌ها حدود 425 متر است.

طرح سد و نیروگاه رودبار لرستان در فاصله 100 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان الیگودرز بر روی رودخانه رودبار از سرشاخه‌‏های دز در حال اجراست.

کد خبر : ۴۱۱۰۲۵