خبرگزاری کار ایران

گلایه‌های یک تولید کننده برتر از بخش کشاورزی

سید عباس موسوی تولید کننده برتر کودهای مایع کشاورزی از متولیان حوزه کشاورزی گلایه‌هایی دارد و انتظار مداخله جدی استاندار را خواستار است.

به گزارش ایلنا، لرستان به دلیل شرایط بسیار مساعد و دارا بودن محیطی چهار فصل، بستر و زمینه مناسبی در حوزه تولید محصولات کشاورزی است و همیشه به عنوان استانی کشاورزی محور مورد توجه بوده است.

در این بین دولت تدبیر و امید و مدیریت ارشد استان لرستان نگاه ویژه به حمایت از بخش تولید و جذب سرمایه‌گذاران را در دستور کار خود قرار داده است.

شرکت آدینه فام( نام تجاری محصول آگروتین) در زمینه تولید با فراز و نشیب‌های فراوانی مواجه بوده است، سید عباس موسوی و خانم نصیری تولید کننده و از اعضای هیئت مدیره این شرکت در سال 83 تا 90 در ترویج استفاده از کودهای مایع در استان لرستان وارد کننده و ترویج کننده بودند و از سال 90 این واحد را به لرستان انتقال داده‌اند و با تولید این محصول به یک واحد تولیدی موفق و صاحب نام در کشور  در زمینه تولید کود مایع صد در صد بومی و کاملا غیر شیمیایی فعال هستند، از بی‌توجهی مسئولان جهاد کشاورزی و عدم حمایت آنها گلایه‌مند هستند.

گلایه از متولیان بخش کشاورزی لرستان

سید عباس موسوی با بیان اینکه در ابتدای امر برخی متولیان جهاد کشاورزی با به تمسخر گرفتن و محکوم کردن عملکرد ما، در کار ما سنگ اندازی کردند، افزود: این افراد حتی برای معرفی ما به سازمان آب و خاک کشور و دریافت گواهی ثبت از آب و خاک با انجام برخی کارهایی غیر مسئولانه ما را مورد ظلم  قرار دادند.

موسوی تصریح کرد: در مقطعی از زمان و به مرحمت استاندار لرستان و ارائه دست خط استاندار شخصا از محصولات ما نمونه برداری کردند و متاسفانه پس از سه ماه نمونه‌های گرفته شده را در گوشه اتاق یکی از کارکنان پیدا کردیم که در شرایط محیطی نامساعد قرار داده شده بود تا شاید محصولات ما را نامعتبر جلوه دهند.

موسوی با بیان اینکه هیچ‌گونه حمایتی از ما نمی‌شود، می‌گوید: در سایر استان‌ها به خوبی از این محصولات استقبال شده است و توانسته‌ایم چند رکورد ملی و جهانی را در این زمینه به ثبت برسانیم، ولی متاسفانه در استان خودمان غریبه هستیم و سازمان جهادکشاورزی محصولات این شرکت  را حمایت نمی‌کند.

آگروتین برند برتر و رکورد دار تولید محصولات کشاورزی در کشور و جهان

وی با بیان اینکه با استفاده از محصولات این شرکت چندین کشاورز به صورت پایلوت در کل کشور، موفق به ثبت رکورد کشوری و حتی جهانی تولید محصول شده‌اند، اظهار کرد: طرح‌های پایلوتی ما در دیگر استان‌ها با استقبال جهاد کشاورزی آنها روبه‌رو شده است اما متاسفانه در استان خودمان حمایت نمی‌شویم و جای بسی سوال دارد

موسوی با بیان اینکه رکورد تولید دانه روغنی کلزا در کشور نهایتا 3 تن در هکتار است، اظهار داشت: در شهرستان سلسله هم برای کشاورزی به نام امیدعلی یوسفوند  در برداشت محصول کلزا بیش از 5 تن در هکتار این دانه روغنی را برداشت کرد که در کشور نوعی رکوردزنی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه  برنامه ریزی  ما بر روی 8 تن در هکتار انجام شده بود، افزود: به دلیل تغییرات غیر منتظره و ناگهانی جو ( پس مانده‌های یک گردباد) شاخه‌های محصول کلزا  با رشدی حیرت انگیز به 2/85 متر رسیده بود که بر اثر شکستگی ساقه‌ها نصف این محصول از بین رفت.

پس از اخذ مجوز از استاندارد  صنعت و معدن و حتی جهاد کشاورزی گرفتیم و محصولات را در پایلوت‌های 10 هکتاری آزمایش کردیم و محصولات این شرکت در سراسر بخش کشاورزی در استان‌هایی همچون همدان، مازندران، خوزستان، کرمانشاه، گیلان و... برند برتر تولید از لحاظ کمی و کیفی بوده است، اظهار داشت: استفاده از محصولات این  شرکت در نخلستان‌های خوزستان باعث افزایش 20 در صدی محصول خرما شده است.

وی اظهار داشت: بر اساس آخرین پایلوت اجرا شده توسط تیم آگروتین در استان همدان بر روی کشت سیب زمینی‌، افزایش عملکرد بیش از 20 هزار کیلو‌گرم در هکتار به دست آمده است.

وی تاکید کرد: همچنین در بخش‌های علوفه‌،  زراعت، جالیز، غلات، باغات ، صیفی و سبزیجات‌، برنج و ... در داخل کشور و کشورهای همسایه مانند عراق‌، افغانستان و پاکستان نیز آزمایشات بسیار موفقی بر روی حبوبات‌، غلات و مرکبات انجام شده اما با این وجود هیچ گونه حمایتی از این مجموعه صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه رکورد تولید گندم 8 تن در هکتار است، اظهار داشت: با استفاده از محصولات شرکت آگروتین کشاورزی به نام اکبر میرزایی در منطقه سر طرحان کوهدشت توانست با استفاده از این نوع کود مایع کشاورزی 12 تن و 625 کیلو در هکتار گندم آبی برداشت کند که این یک موفقیت بی‌سابقه و رکورد جهانی است.

موسوی با اشاره به ثبت رکورد در برداشت گندم دیم در لرستان اظهار داشت: در این بخش هم یک رکورد جهانی را آگروتین به‌دست آورد؛ در هر تن هکتار 8 تن و 300 کیلوگرم برداشت داشته‌ایم که 300 کیلوگرم بالاتر از رکورد آمریکا در برداشت گندم آبی بوده است.

موسوی اظهار داشت: همچنین در استان قزوین وقتی از آگروتین لرستان استفاده شد، میزان تولید گندم آبی در هر هکتار به 10 تن و 700 کیلوگرم افزایش یافته که فوق‌العاده اثرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه همچنین در استان قزوین تولید 11 تن گندم آبی در هکتار را ثبت نموده ایم، تصریح کرد:  پایلوت‌ها با استفاده از آگروتین در استان‌های فارس، گیلان، همدان و..داریم  که در مقایسه میزان تولید در هکتار محصولات در مقایسه بالاترین برندهای داخلی و خارجی با استفاده از سموم حداقل یک تن بیشتر تولید محصول داشته‌ایم. 

وی  با بیان اینکه مطمئن هستیم در زمین‌های پایلوت در همه بخش‌های کشاورزی موفق عمل می‌کنیم،  افزود: وقتی محصولات ما در برداشت‌های معمولی که بین 2 تا 6 تن است به راحتی می‌تواند رکورد تولید دو برابری را نیز داشته باشد.

عطای گواهی رسمی سازمان آب و خاک کشور به شرکت آگروتین

وی با بیان اینکه پس از طی مرارت‌های بسیار شخصا به سازمان آب و خاک کشور مراجعه کردیم، اظهار داشت: در نهایت گواهی ثبت از مرکز آب و خاک کشور در 3 محصول عمده را کسب کردیم.

وی با بیان اینکه دیگر محصولات این شرکت نیز در حال دریافت این گواهی معتبر هستند، اظهار داشت: جهاد کشاورزی به جز کارشکنی و تمسخر و به تعویق انداختن مراحل دریافت مجوز کار دیگری به ما نکرده است و این شرکت در نهایت با پیگیری شخصی مفتخر به کسب گواهی تطابق محصولات و لیبل شده است.

موسوی تأکید می‌کند: آگروتین لرستان کیفیت بالایی دارد و در عمل هم این موضوع اثبات شده است. 

وی افزود: در زمینه‌ی کود میکروعالی و بذر مال روی هر دو ثبت اختراع داشته است و در بخش معدنی نیز بیش از یک سال است که بر روی یک کود مایع تک عنصری آزمایشاتی توسط این شرکت صورت گرفته است که بعد از ثبت اختراع نیز وارد بازار ایران می‌شود.

نامه‌ای که خوانده نشد!...

وی گفت: با استاندار لرستان در ملاقات حضوری صراحتا دستور داد برای واگذاری جا و رفع مشکلات شرکت با وی همکاری شود، اما وقتی نامه‌ استاندار به جهاد کشاورزی رسید موانع اجرا شدن دستور استاندار بالا رفت و به بهانه‌هایی مختلف بی پاسخ ماند و حتی کسی به خودش اجازه نداد نامه را بخواند!..

موسوی افزود: تاکنون نه تنها به ما تسهیلات نداده‌اند بلکه برای مکان تولیداتمان یک ساختمان مخروبه که در ایستگاه تحقیقات کشاورزی سراب چنگایی خرم‌آباد دادند که پیش از انقلاب یک مکان تولید شیر دام بوده و بابت همین محلی که داریم از ما کرایه ماهانه هم دریافت می‌کنند!..

موسوی اظهار داشت: برای همین ساختمان مخروبه نیز 50 میلیون تومان برای قابل استفاده شدن مکان فعلی برای تولید هزینه‌ کرده‌ایم. 

در داخل استان خودمان دیده نمی‌شویم!..

خانم نصیری یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت آدینه‌فام خرم که کارش تولید کودهای مایع آگروتین برای حوزه کشاورزی و باغ‌داری است، اظهار داشت: مجموعه مدیریت ارشد استان همواره بر حمایت از تولیدات بومی و داخلی تاکید ویژه دارد.

زهرا نصیری اظهار داشت: پایلوت محصولات این شرکت در خارج از کشورهایی چون افغانستان و عراق درحال اجراست که تاکنون موفق هم بوده است، اما نمی دانم چرا در داخل استان خودمان دیده نمی‌شویم!..

وی با بیان اینکه ما در داخل استان خودمان غریبه هستیم، اظهار داشت: جهادکشاورزی تاکنون برای رفع مشکلات این شرکت کاری انجام نداده و کود مایع آگروتین در بیرون از استان و بیرون از کشور مشتری دارد، اما انگار قرار نیست در استان خودش دیده شود.

خانم نصیری افزود: این مجموعه هیچ‌گونه مشکلی در زمینه تعامل و ارتباط با کشاورزان نداشته است و فقط بی‌توجهی مسئولین بخش کشاورزی و مشکلات موجود آنها را دلسرد کرده است.

وی تاکید کرد: مسئولان استان نه تنها حمایتی در زمینه ترویج این محصول نداشته‌اند بلکه در مناطقی هم که این شرکت هزینه کرده است و کارهای ترویجی انجام داده است‌، را به نفع دیگران از بین می‌برند.

وی با بیان اینکه مجموعه مدیریت ارشد استان همواره بر حمایت از تولیدات بومی و داخلی تاکید ویژه دارد، اظهار داشت: سخن این است که بعد از 8 سال تلاش برای تولید و ترویج این محصول در استان و کشور که امتیاز آن به صورت انحصاری در اختیار لرستان است‌، چرا مسئولان استان به گونه‌ای رفتار می کنند که تلاش‌های یک مجموعه خدمتگزار و مردمی به راحتی از بین برود یا در اختیار دیگر استان‌ها قرار بگیرد؟!

وی تصریح کرد: این مجموعه دانش فنی و توانایی ایستادگی در برابر مشکلات را دارد اما عملکرد مسئولان استان در حمایت از این مجموعه نامناسب است.

وی افزود:این مجموعه در یک مرکز اجاره‌ای اقدام به تولید کرده ولی مجموعه‌هایی مانند تعاون بعد از یک سال در جریان بازدید از نمایشگاه کشاورزی استان از تولید این محصول در استان ابراز تعجب کردند و رفتار مسوولان جهاد کشاورزی و دیگر بخش‌های مرتبط نیز که ... قابل شرح نیست. 

نصیری اظهار داشت: اعضای این مجموعه برای دست‌یابی به این محصول تمام دارایی خود را هزینه کرده‌اند و هیچ نتیجه‌ای به علت بی‌توجهی مسئولان بخش کشاورزی استان‌، از تلاش و تولید خود نگرفته‌اند و فقط روی خوشی نصیب این مجموعه می‌شود و در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

به گزارش ایلنا ، استفاده از کودهای جامد حاوی مواد خطرناکی مانند بنتونین( ماده‌ای جامد و نگه دارنده) در بخش کشاورزی خطراتی زیادی را به وجود آورده است و سبب بروز خسارت به سطح زمین و کشاورزی، سخت شدن زمین،  متراکم شدن خاک و ایجاد تنش های محیطی بر بذر شده  و رکود در تولید را به وجود می‌آورد.

این کودهای جامد حتی به انسان ضرر می‌رسانند و سرطان نیز ناشی از آن است، در حالی‌که کودهای مایع مستقیما با سطح سبز گیاه در ارتباطند و مشکلی برای خاک به وجود نمی‌آورند.

طبق آمار تا کنون بیش از 200 مورد آزمایش در همه بخش‌های زراعی و باغی بر روی محصولات این واحد تولیدی انجام شده است و در بحث تولیدات موفقیت‌های بی‌نظیری به دست آورده‌اند. 

به گفته‌ موسوی، مجموعه  آگروتین با کوششی که داشته توانست استانداردهای لازم را از اداره استاندارد اخذ کند، آگروتین مجوز ثبت کیفی از شرکت خاک و آب کشور دارد؛ پروانه بهره‌برداری هم از سازمان صنعت، معدن و تجارت دارد؛ رکورد جهانی هم زده است؛ استان‌هایی نیز هم‌چون همدان، ایلام، خوزستان و .. از آن در بخش کشاورزی استقبال گسترده کرده‌اند؛ اما در استان لرستان مورد بی‌مهری جهاد کشاورزی استان است. 

لزوم مداخله ویژه و جدی استاندار لرستان

چندی است که شعار حمایت از تولید در لرستان سرداده می‌شود و در زمانه‌ای که استان لرستان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی انتخاب شده است و قرار است در اقدام و عمل از تولیدکنندگان حمایت شود انگار شرکت آدینه‌فام قرار نیست در اقدام و عمل مورد حمایت جهادکشاورزی استان و متولیان مورد قرار گیرد.

وقتی لرستان پایلوت اقتصاد مقاومتی شده است چرا مسئولان جهادکشاورزی لرستان از آگروتین که رکورد جهانی زده است حمایت نمی‌کنند؟ آیا این با مفهوم اقتصاد مقاومتی هم‌خوانی و تناسب دارد؟ 

گزارش از سجاد آریان پور

کد خبر : ۴۰۵۹۹۶