خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

لرستان قطب صادرات سنگ کشور

asdasd
کد خبر : ۴۰۴۷۲۰

بازار صنعت سنگ ایران و برخی سنگ‌های ساختمانی در جهان با نام استان لرستان پیوند خورده است و سبب شده لرستان به عنوان قطب صادرات سنگ کشور مطرح باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم‌آباد، حوزه صنعت سنگ لرستان با مشکلات فراوانی از جمله خام فروشی سنگ دست‌به‌گریبان است، به‌ طوری‌که بیش از ۶۰ درصد سنگ استان به‌صورت خام صادر می‌شود و این استان از عواید فرآوری و ارزش‌افزوده این صنعت محروم است.

ساختار سنتی و تجهیز نبودن واحدهای سنگ‌بری به فناوری‌های نوین، فعالیت کمتر از ظرفیت و توان تولید بخش عمده‌ای از واحدهای سنگ‌بری استان، دستیابی نداشتن به بازارهای خارجی به دلیل نبود پایانه‌های صادراتی و شرکت‌های تخصصی قوی در امر صادرات و فروش سنگ از دیگر چالش‌های پیش روی صنعت سنگ استان لرستان است.

تولید و فرآوری سنگ در دو مجتمع سنگ صادراتی دلفان نما و امام رضا(ع)
مجتمع سنگ صادراتی دلفان نما و امام رضا(ع)  دو مجتمع از بزرگترین و مجهزترین کارخانجات سنگ در کشور هستند که توسط برادران فتحی ایرانشاهی با ۳۰سال تجربه در زمینه استخراج و فرآوری و فروش بورس سنگ‌های گوهره خرم آباد، بوژان، لایم استون، سنگ‌های تزئینی و همچنین سنگ‌های قابل مصرف در نماهای داخلی و خارجی ساختمان، کفپوش‌های معابر شهری و حیاطی،سنگ‌چینی،سنگ‌های دکوراتیو مصنوعی، پله و جدول‌های خیابانی در انواع رنگ واقع در شهرستان نورآباد دلفان فعالیت دارند.

رشید فتحی ایرانشاهی از اعضای هیات مدیره این دو مجتمع می‌گوید: نام صنعت سنگ ایران و بازار برخی سنگ‌های ساختمانی در جهان با نام استان لرستان پیوند خورده است، به‌طوری‌که این استان با معادن غنی خود ۲۷ درصد تولیدات این صنعت را در ایران و چهار درصد تولیدات صنعت سنگ دنیا را در اختیار دارد.

تولید کننده صنعت سنگ در لرستان در این خصوص می‌گوید: وقتی حرف از صنعت سنگ به میان می‌آید به‌ طور قطع هر کار بلدی در این حوزه لرستان را به‌ عنوان دارنده یکی از عظیم‌ترین ذخایر سنگ دنیا معرفی خواهد کرد؛ استانی که چهار درصد سنگ جهان را در خود جای‌داده ولی همچنان این نام پرآوازه برای سفره لرستان نان‌ و آب نشده است.

وی با بیان اینکه سنگ لرستان طبق آمار صنایع معادن کشور ایران با توجه به کیفیت سنگ لرستان 4 درصد سنگ کل جهان را تامین می کند، افزود: سنگ لایم استون نیز نوعی سنگ استخوانی سفید مایل به کرم است که از خانواده سنگ گوهر بوده و جدیدا در کوه‌های شمال لرستان و کرمانشاه استخراج شده است و دارای قابلیت‌های فراوانی است که به دلیل زیبایی در نمای ساختمان بسیار کاربرد دارد.

وی اظهار داشت: این دو مجتمع  با هدف رسیدن به استاندارد های جهانی فرآوری سنگ و بهبود مستمر و افزایش روز افزون رضایت مشتریان خود بر اساس سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001-2000 و استانداردهای BS-ASTM محصولات خود را تضمین می کنند.

وی اظهار داشت: رعایت تلورانسهای ابعادی مجاز به منظور تولید محصولات با حداکثر دقت برش از نظر طول، عرض و ضخامت آنها حداکثر تلورانس (+-۰٫۳ mm ) است وانجام عملیات ساب و رزین زنی در سطح مورد نظر مشتریان در گریدهای تعریف شده انجام می شود.

رشید فتحی ایرانشاهی با بیان اینکه سورت بندی محصولات بر اساس استاندارهای جهانی و بین المللی است، اظهار داشت: استفاده از روش‌های نوین و ایمن حمل و نقل محصولات و استفاده از فوم و پالت‌بندی مناسب مطابق با استاندارد های بین المللی به منظور حفظ سلامت محصول و سهولت حمل و نقل آنها تا مقصد مورد توجه ویژه است.

رشید فتحی تاکید کرد: به کارگیری سیستم جامع برنامه ریزی تولید-کنترل موجودی-تعمیرات و نگهداری و مهندسی کنترل کیفیت به منظور افزایش قابلیت اطمینان تولید و انجام تعهدات به مشتریان شامل تحویل به موقع و کنترل کیفیت تعریف شده است.

 لرستان یکی از قطب‌های اصلی تولید انواع سنگ در کشور

بر اساس آمارها لرستان دارای بیش از 100 معدن سنگ و 500 واحد سنگبری است و از تعداد حدود 60 درصد معادن سنگ 70 درصد واحدهای سنگبری با ظرفیت‌های مختلف فعال هستند.

صنعت سنگ استان زمینه را برای اشتغال‌ مستقیم و غیرمستقیم بیش از 10 هزار نفر ایجاد کرده که ظرفیتی بالقوه برای بخش تولید استان به شمار می‌رود.

طرح ساخت 2 پایانه سنگ در استان چند سالی است که به تصویب هیأت دولت رسیده، اما پس از گذشت چند سال هنوز اقدامی خاص برای ایجاد این پایانه‌ها انجام نشده است. 

این صنعت نیز در سال‌های گذشته با مشکلات زیادی روبرو بوده است، ضعف در بازاریابی و فروش به عنوان مهم‌ترین مانع این صنعت بسیار ارزشمند شناخته می‌شود.

بسیاری از کارشناسان حوزه صنعت سنگ معتقدند که بهترین راهکار برای داشتن صنعتی پویا، ایجاد چند پایانه سنگ در استان است زیرا با ساخت این پایانه‌ها همه موارد مربوط به بازاریابی، بازارسازی، فروش و صادرات محصول تولیدکنندگان توسط این پایانه‌ها صورت می‌گیرد و تولیدکنندگان فقط به فکر تولید محصول با کیفیت‌تر خواهند بود.

به هر حال باید پذیرفت هدفمندی دقیقی برای بازاریابی و فروش سنگ توسط واحدهای تولیدکننده این محصول وجود ندارد و به صورت کاملاً سنتی فروش سنگ صورت می‌گیرد،ساخت پایانه سنگ در استان به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه بخش معدن استان به شمار می‌رود.

اکنون اغلب واحدهای سنگبری در کشور و استان لرستان با مشکل فروش و بازاریابی مواجه هستند.

به عنوان نمونه می‌توان واحدهایی را یافت که بیش از چند میلیارد تومان سنگ دپو شده دارند اما توانایی فروش آن‌ها را ندارند.

ضرورت حمایت ویژه دولت و بخش خصوصی

در دنیای اقتصاد امروز، بازاریابی، فروش و بازرگانی به عنوان امری کاملاً تخصصی به شمار می‌رود و در صنعت سنگ نیز باید این مهم توسط مراکزی همچون پایانه‌های سنگ صورت گیرد.

به همین دلیل باید دولت حمایت‌های ویژه‌ای در این بخش در دستور کار خود قرار دهد و بخشی از سرمایه‌گذاری توسط دولت انجام شود، اما تاکنون شاهد بروز چنین اتفاقی نبوده‌ایم و تا زمانی که پایانه‌های سنگ ساخته نشوند، مشکل فروش و بازاریابی در صنعت سنگ برطرف نمی‌شود.

همچنین انتظار می‌رود در دوران پساتحریم، با تدبیر دولت و حمایت ویژه دستگاه‌های مختلف شاهد کمک برای احیا و بازسازی واحدهای سنگبری برای تولید محصولی استاندارد و با کیفیت و رونق در این حوزه باشیم.

تا زمانی که واحدهای سنگ‌بری با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، نمی‌توان انتظار داشت که بخش خصوصی و فعالان این حوزه به‌تنهایی به ساخت پایانه سنگ در استان اقدام کنند.

امیدواریم با حمایت مسئولان و حل مشکلات موجود در صنعت سنگ استان شاهد فراهم شدن چنین زیرساخت‌هایی در لرستان باشیم.

یکی از مهم‌ترین راهکارها برای ایجاد پایانه سنگ در استان مشارکت بخش خصوصی ارزیابی می‌شود که این بخش هم توانایی مشارکت در این حوزه را ندارد. با توجه به این‌که در سال‌های گذشته شاهد رکود در بازار مسکن و ساخت ‌و ساز بوده‌ایم، همین موضوع تأثیر مستقیمی بر فروش انواع سنگ‌های ساختمانی دارد و تولیدکنندگان این عرصه را با مشکلات زیادی روبرو کرده است

هم‌اکنون هزار و ۶۰۰ نفر در این واحدهای سنگ‌بری فعالیت می‌کنند گفت: اما متأسفانه به دلایل مختلف به‌خصوص رکودی که در بازار طی چند سال گذشته وجود داشته حدود ۷۰ مورد از واحدهای سنگ‌بری لرستان در حال حاضر راکد هستند.

یکی از این دلایل رکود بازار و نداشتن نقدینگی و ... است، کارشناسان معتقدند تعداد واحدهای سنگ‌بری مجهز استان لرستان به ۶۰ درصد افزایش یابد در حوزه صنعت سنگ هشت هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می‌شود.

گزارش از سجاد آریان پور

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز