خبرگزاری کار ایران

معاون جهاد دانشگاهی کشور:

تدوین برنامه ششم و اجرای اقتصاد مقاومتی از موضوع‌های مهم کشور است

معاون جهاد دانشگاهی کشور: تدوین برنامه ششم و اجرای اقتصاد مقاومتی از موضوعات مهم و مورد تاکید مقام معظم رهبری است که امسال دولت اهتمام به اجرای آن دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد، محسن قرنفلی روز چهارشنبه در چهل و دومین گردهمایی معاونان جهاد دانشگاهی کشور که در سالن اجتماعات استانداری لرستان  به مدت 3روز برگزار میشودبا بیان اینکه اقتصاد مقاومتی مجموعه‌ای از باورها، روش‌ها و تکنیک‌هاست،اظهار کرد: باید علم،فناوری و تولید ملی و داخلی افزایش یافته و تعامل موثری با جامعه جهانی نیز برقرار شود تا به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

به گفته وی جهاد دانشگاهی با توجه به گستره فعالیت‌های آموزشی و حضور در زمینه‌های مختلف علمی و تخصصی می‌تواند کمک شایانی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی داشته باشد که این مهم را نیز در اولویت‌های سال‌جاری قرار داده است.

قرنفلی افزود: جهاد دانشگاهی تاکنون براساس ظرفیت و نیروی درونی فعالیت کرده، اما در شرایط کنونی زمان استفاده از ظرفیت‌های بیرونی و توسعه آموزش در کشور فرا رسیده است.

وی با بیان اینکه 120 مرکز آموزشی جهاد دانشگاهی در استان‌ها وجود دارد، اضافه کرد: نقشه راه آموزش عالی، آموزش‌های تخصصی نوین و مهارت‌های پیشرفته است.

وی اضافه کرد: تدوین برنامه ششم و اجرای اقتصاد مقاومتی از موضوعات مهم و مورد تاکید مقام معظم رهبری است که امسال دولت اهتمام به اجرای آن دارد. 

قرنفلی با بیان اینکه در کشور و به ویژه لرستان استعدادها و پتانسیل‌های بزرگ گردشگری وجود دارد، افزود: باید در این راستا تلاش شود که صنعت گردشگری توسعه یابد چراکه صنعت مهمی در راستای توسعه است و باید آن را برای اقصی نقاط کشور ازجمله لرستان گسترش و ترویج دهیم.

وی با بیان اینکه توجه ویژه به مسائل روز، چالش‌ها و مسائل مهم جاری کشور از اولویت‌های مهم ماست، اظهار کرد: مسأله مهم امروز تدوین برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی است که از جمله موضوعات بسیار مهمی است که در طی این سال‌ها رهبر معظم انقلاب به آن اشاره داشتند و دولت نیز بر همین مهم اهتمام دارد تا اقتصاد مقاومتی را اجرایی کند.

قرنفلی گفت: هر کسی در هر جایگاهی باید تلاش و ظرفیت خود را جهت تحقق این برنامه‌ها به کار گیرد.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کشور مسأله آموزش را در اقتصاد مقاومتی بی‌بدیل دانست و با بیان اینکه زیرساخت‌های اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی، بحث آموزش است، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی مجموعه‌ای از باورها، روش‌ها و تکنیک‌هاست و باید به جایی برسیم که بهره‌وری نیروی انسانی و کار را محقق کنیم.

وی گفت: در اقتصاد مقاومتی باید نگرش به توانایی‌های درونی داشته باشیم بنیه علمی و فناوری را رشد دهیم و تولید ملی را افزایش دهیم، همچنین تعامل موثر با بیرون و جامعه جهانی داشته و قدرت یادگیرندگی خود را ارتقا دهیم و خوب مصرف کنیم و الگوی مصرفی خوبی داشته باشیم.

قرنفلی اظهار کرد: اجرای این برنامه‌ها نیازمند داشتن بینش، باور و اعتماد به این حرکت‌هاست و در این راستا آموزش نقش موثری می‌تواند داشته باشد.

معاون آموزش جهاد دانشگاهی کشور افزود: در جهاد دانشگاهی با توجه به گستره کار و فعالیت‌های آموزشی و همه زمینه‌های علمی، فنی و تخصصی که فعالیت داریم به طور قطع کمک شایانی در زمینه اقتصاد مقاومتی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در سال 95 اولویت اصلی کشور، اقتصاد مقاومتی است و یکی از موضوعاتی که به آن می‌پردازیم چگونگی توسعه مشارکت‌ها و ظرفیت‌های مردمی است تا همواره براساس ظرفیت‌ها، نیروها و امکانات جهاد دانشگاهی، این مهم را گسترش دهیم.

قرنفلی گفت: هم اکنون زمان آن رسیده که از ظرفیت‌های بیرونی استفاده کنیم که البته راه‌ها و مکانیسم‌ها برای آن مهیا شده است.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کشور بیان کرد: هم اکنون 120 مرکز آموزشی در استان‌های مختلف فعالیت دارند و بسیاری از شهرها هستند که مرکز آموزشی خوبی ندارند و جهاد می‌تواند یاری‌رسان باشد منتها محدودیت دارد پس باید از ظرفیت‌های بیرونی استفاده کند تا این مراکز آموزشی را رونق بخشد.

وی ادامه داد: در کمیسیون آموزش عالی با حضور معاونین دانشگاه‌ها و معاونین آموزشی نقشه راه را در آموزش عالی تدوین کردیم همچنین آموزش تخصصی نوین و مهارت‌های پیشرفته را شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مأموریت به جهاد دانشگاهی محول کرده است.

قرنفلی گفت: مدیریت جهادی می‌تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش بسزایی داشته باشد و جزء مسائلی است که در سال‌های گذشته و امسال مطرح بوده است.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کشور گفت: جهاد دانشگاهی تجربه‌های خوبی در مدیریت جهادی دارد و بر این اساس شروع به ساماندهی و مدون کردن این تجربیات کرده است تا بتواند تجربیات جهاد را به شکل سامان‌یافته‌ای ترویج دهد.

کد خبر : ۳۷۴۴۹۶