خبرگزاری کار ایران

مدیر کل بنیاد مسکن لرستان خبر داد

قرار گیری ۱۲ روستای لرستان در حاشیه سدها و خطرات احتمالی برای آنها

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان گفت: حدود ۱۲ روستا در لرستان که در حریم سد‌ها قرار داشته و احتمال بروز حادثه در آنها وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد، فرهاد خاکی‌پور ظهر سه شنبه در دیدار با جمعی از اعضاء تشکل «جوانان وطن» افزود: این روستا‌ها در حریم سد سیمره و کمندان هستند که برای جلوگیری از وقوع حادثه مجبور به جابجایی آنها هستیم.

وی اظهار داشت: از آنجا که با جابجایی این روستاییان معیشت آنها تغییر خواهد کرد لازم است متناسب با معیشت جدید برای آنها طرح تهیه شود که بنیاد مسکن این اقدام را انجام داده است.

وی اظهار داشت: در استان لرستان حدود دو هزار و ۸۶۴ روستای دارای سکنه وجود دارد و ۹۳ درصد جمعیت روستاهای لرستان در روستاهای بالای ۲۰ خانوار زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه در لرستان هزار و ۵۶۱ روستا بالای ۲۰ خانوار وجود دارد، بیان داشت: مطابق برنامه پنجم توسعه باید برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار طرح هادی تهیه شود و تاکنون برای هزار و ۵۰۴ روستای استان طرح هادی تهیه شده است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان اظهار داشت: تعداد واحدهای مسکن روستایی لرستان ۱۶۹ هزار واحد است و تا کنون حدود ۹۷ هزار واحد مسکن روستایی استان بهسازی شده است.

وی عنوان کرد: طی چند سال اخیر هیچ واحد مسکن روستایی بهسازی شده در لرستان بر اثر حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله دچار آسیب نشده‌اند بطوریکه در سیل اخیر شهرستان کوهدشت حتی در یک واحد روستایی آبگرفتگی رخ نداده است.

وی افزود: برخی روستاهای شهرستان پلدختر که اخیرا با سیل مواجه شده بودند فاقد طرح هادی بودند و با وجود اینکه به آن‌ها اعلام شده بود به علت قرار گیری در حریم رودخانه هنگام قوع سیل آسیب خواهند دید به این امر توجه نداشتند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان با بیان اینکه معتقدم بخشی از راه حل مشکلات لرستان را باید در روستاهای آن پیدا کرد، اظهار داشت: در لرستان روستاهایی وجود دارد که بیش از ۶۰۰ نفر جمعیت داشته ولی به علت ایجاد مشاغل مختلف هیچ خانواده فقیری در آن‌ها وجود ندارد لذا در روستا‌ها پتانسیل‌های زیادی برای ایجاد اشتغال وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه اقداماتی برای حفظ معماری روستا در واحدهای جدیدی که توسط بنیاد مسکن ساخته می‌شود انجام شده است، عنوان کرد: با مصالح نوین می‌توان کاری کرد که معماری قدیمی روستا حفظ شود در این راستا سازمان بنیاد مسکن یک کارخانه تولید مصالح خشک در استان سمنان راه‌اندازی کرده است که در این کارخانه حتی کاهگل نیز تولید می‌شود.

کد خبر : ۳۶۳۲۳۳