خبرگزاری کار ایران

استاندار لرستان:

راه ارتباطی 80 روستای لرستان با مرکز استان قطع است

asdasd
کد خبر : ۳۶۱۸۰۰

استاندار لرستان گفت: در پی سیلاب اخیر راه ارتباطی 80 روستای لرستان با مرکز استان قطع است و سه و ۵۰۰ واحد مسکونی شهری و روستایی دچار آب گرفتگی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم‌آباد، هوشنگ بازوند عصر جمعه در جلسه ستاد حوادث استان لرستان افزود:  خسارت زیادی به راه‌ها، پل‌ها، آب‌شرب، توزیع‌برق، کشاورزی و زیرساخت‌ها وارد شده که امیدواریم هرچه سریع‌تر بتوانیم خسارت را برآورد کرده و به مقامات مسئول ارائه دهیم.

بازوند با بیان اینکه خسارت سنگینی به کشاورزان و باغداران وارد شده، تصریح کرد: تا روز دوشنبه خسارت‌های وارده از سوی دستگاه‌های اجرایی استان اعلام خواهد شد.

وی اظهار داشت: ارتباط موقت با این روستاها برقرار است اما هنوز این ارتباط کامل برقرار نشده که تا دوشنبه باید این ارتباط برقرار و این مشکل حل شود.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه آب شرب ۱۴۳ روستا در استان قطع شده بود، خاطرنشان کرد: که از این تعداد ۱۵ مورد باقی مانده و آب شرب بقیه روستاها وصل شده است.

هوشنگ بازوند افزود: سیل برق 150 روستای استان را قطع کرد و تا ساعت 14 امروز برق 131 روستا وصل شده و تلاش برای وصل برق 29 روستای دیگر ادامه دارد.

وی اظهار داشت:  ۱۰۰ دهنه پل بزرگ و کوچک تخریب در استان تخریب شده و همچنین ۳۰ کیلومتر از محورهای اصلی(راه‌های اصلی و آزاد راه‌ها) و ۲۵۰ کیلومتر از راه‌های روستایی استان خسارت جدی دیدند.

وی با اشاره به اینکه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در شهرهای استان دچار آب‌گرفتگی شده‌اند، افزود: بیشتر آنها مربوط به شهر خرم‌آباد بوده که خسارت سنگینی به مردم(اسباب اثاثیه و اموال فروشندگان) وارد شده است.

استاندار لرستان با بیان اینکه دستور تخریب پل‌های موقت در خرم‌آباد داده شده است، تاکید کرد: هم اکنون نیز تاکید می کنم شهردار هر کجا احساس کرد که پل‌های موقت مشکل ساز هستند بدون درنگ نسبت به تخریب آنان اقدام کنند چراکه این پل ها صرفا برای حل مشکل ترافیک بوده و مطالعات زیادی روی آنها انجام نشده است.

بازوند با اشاره به اینکه دو هزار واحد مسکونی در روستاهای استان دچار آبگرفتی شده‌اند، یادآور شد: اگرچه خساراتی که به واحدهای شهری بیشتر از واحدهای روستایی وارد شده بنیاد مسکن کار کارشناسی لازم را در روستاها انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه محور خرم‌آباد - پل زال که بر اثر رانش زمین مسدود شده بود ساعت دو نیمه شب گذشته بازگشایی شد، عنوان کرد: محور خرم‌آباد - پلدختر نیز که به دلیل طغیان رودخانه کشکان در سه نقطه مسدود شده بود که هم اکنون باز شده است.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه به دلیل عبور آب شرب شهر پلدختر از عرض رودخانه و دو هزار و ۳۰۰ مترمکعب در ثانیه دبی کنونی این رودخانه و تخریب لوله‌ها این شهر با مشکل آب شرب مواجه است، ادامه داد: پیگیر مرمت لوله آب شرب پلدختر هستیم و تاکنون مرمت نشده و ۱۲ تانکر آبرسانی برای تامین آب شرب پلدختر مستقر شدند.

وی به مشکل راه‌آهن اشاره کرد و افزود: در لرستان فقط ریزش کوه بود و حل شد اما در زاگرس به دلیل مشکل در پایه‌های یک پل هنوز تردد ریلی مسدود است و جزو وظایف استان خوزستان است.

بازوند یادآور شد: طی حدود ۹۰ ساعت بارندگی شاهد بارش ۱۶۰ میلی متری در استان بودیم که اتفاق نادری است و به خاطر این نعمت هزاران بار خدا را شاکریم.

وی با بیان اینکه بیشترین بارندگی در استان مربوط به خرم آباد و پلدختر بوده است، عنوان کرد: در خرم آباد ۱۹۶ میلی متر بارندگی داشتیم که رقم بسیار بالایی است و منجر به بروز سیل در این شهرستان شد. 

وی با بیان اینکه لرستان جزو استان‌های پرحادثه در بحث سیل و خشکسالی است، عنوان کرد: امسال باید برنامه‌ریزی دقیقی در بحث آتش سوزی ها در تابستان داشته باشیم.

بازوند گفت: روستای 'سفیدکن' در دشت سیلاخور در محاصره سیل قرار گرفته که از سپاه و قرارگاه درخواست می‌شود در صورت نیاز نسبت به جابجایی مردم روستا همکاری کنند.

بازوند با بیان اینکه ستاد امداد کشور لرستان را بخاطر حادثه خیز بودن ویژه ببیند و بالگرد و چندین خودروهای عملیاتی را به لرستان اختصاص دهند، تصریح کرد: پمپ‌های هلال‌احمر لرستان برای خروج آب از منازل مردم جوابگو نبود، با توجه به اینکه مردم اسباب و اثاثیه خود را بیمه نکردند دچار خسارت شدند.

استاندار لرستان گفت: در جریان سیل اخیر، شبکه آبرسانی 143 روستای استان قطع شده بود که با اقدامات انجام شده، سیستم آبرسانی 128 روستا تعمیر و ترمیم شده و شبکه آب 15 روستای مابقی نیز تا فردا (شنبه) برقرار می‌شود.

بازوند با اشاره به اینکه وقوع سیل راه ارتباطی روستاهای 4 شهرستان را قطع کرده، ادامه داد: به دلیل تخریب پل و زیربناها مسدود شده و هم اکنون عملیات بازگشایی موقت به صورت جدی در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز