خبرگزاری کار ایران

4 نژاد اصیل و بومی اسب کشور هویت بین المللی پیدا می کنند

asdasd
کد خبر : ۳۳۳۸۰۵

رییس فدراسیون سوارکاری کشور گفت: 4 نژاد اصیل و بومی اسب کشور هویت بین المللی پیدا می کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد، مسعود خلیلی در انتخابات مجمع هیئت سوارکاری استان لرستان گفت: ثبت و ضبط چهار نژاد بومی اسب کشور اعم از ترکمن، کرد، دره شوی و کاسپین از مهم ترین سیاست های این فدراسیون است. 

وی اظهار داشت: اسب فلات ایران نژاد دیگری از اسب در ایران است که کمیته های مشترکی با جهاد کشاورزی در این زمینه داریم که اسب فلات ایران را تعریف کردند و کم کم به یکی از چهار نژاد بومی نزدیک خواهد شد. 

خلیلی با اشاره به اینکه سوارکاری لرستان همیشه بیش از متن در حاشیه بوده است، اظهار داشت: ما این حواشی را نشان از توجه مردم لرستان به این رشته ورزشی دانسته و باید با درایت رییس هیات این حاشیه ها به همبستگی منتهی شود. 

رئیس فدراسیون سوارکاری با بیان اینکه در سوارکاری فقط به ورزش نمی پردازیم ،اظهار داشت: معیشت مردم در زمینه پرورش اسب به دست ماست به همین دلیل به آن صنعت اسب و سوارکاری می گویند. 

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره های بین المللی باعث رونق این صنعت می شود، افزود: در تمام مسابقات استقامت کشور اکثر شرکت کنندگان یا مجریان مسابقات لرستانی هستند که مایه مباهات استان است اما باید ظرفیت برگزاری این گونه مسابقات در خود استان با این همه علاقه مند فراهم شود. 

***لرستان نیازمند یک میدان سوار کاری است 

رئیس فدراسیون سوارکاری با بیان اینکه یک میدان سوارکاری درخور این استان وجود ندارد، افزود: ما رایزنی ها برای دریافت زمین و کارهای مطالعات فنی آن را انجام خواهیم داد. 

خلیلی اظهار داشت: حداقل روی دو رشته استقامت و جشنواره زیبایی های اسب عرب یا اسب کرد در استان بیش از پیش فعالیت شود. 

وی تصریح کرد: علاقه مندان و پرورش دهندگان زیادی در استان وجود داشته توقعات به حقی در بین آنها دیده می شود که باید با رئیس جدید هیئت و کمک های اداره کل تحول اساسی ایجاد شود. 

رئیس فدراسیون سوارکاری با اشاره به اینکه لرستان فضای مناسب و جاذبه های فراوانی برای میزبانی مسابقات و جشنواره های بین المللی دارد، ادامه داد: چند میزبانی خوب هم برای مسابقه استقامت و هم جشنواره زیبایی های اسب در لرستان برای سال 95 داشته باشیم. 

خلیلی تصریح کرد: در لرستان در گذشته زمینی برای میدان سوارکاری اختصاص داده شده و به هر دلیلی از اختیار ورزش خارج شده است. 

وی در پایان از عملکرد خوب علی یاور عزیزپور تشکر کرد و افزود: مدیرکل ورزش و جوانان لرستان در ارزیابی های وزارت ورزش و جوانان از مدیران بسیار خوب ورزش کشور است. 

***بالغ بر 4 هزار اسب در استان لرستان وجود دارد 

مدیرکل ورزش و جوانان لرستان نیز در این مراسم گفت: بالغ بر 4 هزار اسب در استان لرستان وجود دارد که باید از این صنعت پول‎ساز بهره بهینه ببریم. 

علی‎یاور عزیزپور در مجمع انتخابات هیأت سوارکاری استان با تبریک هفته وحدت، اظهار کرد:با توجه به فلسفه وجودی و پیشینه‎ای این رشته در استان، ترغیب می‎شویم که توجه ویژه‎ای به آن داشته باشیم. 

وی با یادآوری پتانسیل لرستان در سوارکاری، تصریح کرد: انتخابات هیأت‎های ورزشی از جهات مختلف برای ما اهمیت دارد. 

عزیزپور خاطرنشان کرد: یادگیری سوارکاری در دین اسلام سفارش شده و لرستان از دیرباز سابقه درخشانی در این رشته دارد و بالغ بر 12 هزار اسب در طول تاریخ لرستان، مالیات داده شده است. 

مدیرکل ورزش و جوانان لرستان اضافه کرد: لرستان هم‎جوار استان خوزستان بوده و برخی از نژادهای اسب‎ها مشترک است و انتظار داریم فدراسیون در بحث شناسایی و اصلاح ‎نژاد به ما کمک کند. 

عزیزپور با بیان اینکه زندگی کشاورزی ما زیرساخت این رشته را داراست، افزود: اگر از این شرایط استفاده کنیم می‎توانیم سوارکاری را بیش از پیش در لرستان توسعه دهیم. 

مدیرکل ورزش و جوانان استان افزود: حاشیه‎های کوچکی در این رشته وجود دارد و برخی‎ها سطح پایین فکر می‎کند که امیدوارم با مشخص شدن رئیس جدید، هیأت از این حاشیه‎ها جدا شود و بتوانیم این صنعت و رشته را بیشتر گسترش دهیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز