خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام تهم مطرح کرد

راه‌اندازی رشته‌ «فرهنگ، ایثار و شهادت» در دانشگاه‌ها

asdasd
کد خبر : ۳۳۳۱۲۲

مدیرکل سیاست‌گذاری و نظارت و هماهنگی شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کشور گفت: درصدد هستیم رشته‌ای با عنوان فرهنگ ایثار و شهادت در دانشگاه‌های کشور ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد، حجت‌الاسلام والمسلمین تهم روز شنبه در جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که در سالن اجتماعات استانداری لرستان بر گزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت قبلاً ذیل شورای فرهنگ عمومی کشور بود و در استان‌ها به ریاست استاندار و به دبیری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد برگزار می‌شد.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر دبیری این شورا به بنیاد شهید کشور منتقل شده است، اظهار داشت: بعد از آن طبق ماده 63 قانون خدمات‌رسانی به ایثارگران، شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به ریاست رئیس‌جمهور و دبیری رئیس بنیاد شهید کشور تشکیل شد، که اولین جلسه آن 14 مهرماه سال‌جاری برگزار شد، که شش مصوبه داشت و دارای آئین‌نامه است.

مدیرکل سیاست‌گذاری و نظارت و هماهنگی شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کشور با اشاره به این‌که فلسفه اصلی تشکیل شورای عالی ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های متولی فرهنگ ایثار و شهادت است، تصریح کرد: ما شاهد هستیم که هرکدام از دستگاه‌ها به‌ نوبه خود بر برگزاری یادواره شهدا و کارهای فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ ایثار انجام می‌شود که اگر این فعالیت‌ها به‌ویژه در سطح استان هم‌سو و یکپارچه شود تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

حجت الاسلام تهم ضمن اشاره به این‌که بودجه فرهنگی کشور در برنامه پنجم 6 هزار میلیارد تومان است، گفت: طبق بند «ج» ماده 44 قانون برنامه و بودجه پنجم؛ 20 درصد از بودجه فرهنگی کشور به بحث ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دارد که حدود هزار و 300 میلیارد تومان می‌شود، که سهم دستگاه‌های متولی بیشتر از دستگاه‌های دیگر است.

وی با بیان اینکه موضوعات طبق توافقنامه‌ای که باید در استان‌ها شکل بگیرد اجرایی می‌شود، عنوان کرد: پیش‌نویسی برای آن آماده شده است که بناست ریاست آن به دبیرخانه شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت واگذار شود و پس از آن به استان‌ها تفویض اختیار می‌شود که در خود استان‌ها تصمیم‌گیری شود.

حجت الاسلام تهم یادآور شد: برای آئین‌نامه شورای ترویج فرهنگی ایثار و شهادت استانی پیش‌نویسی آماده شده است که 17 عضو برای آن پیش‌بینی شده اما اعضای دیگری نیز باید به آن اضافه شده و بومی‌سازی شود.

مدیرکل سیاست‌گذاری و نظارت و هماهنگی شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کشور با اشاره به این‌که ذیل شورای عالی تبلیغ فرهنگ ایثار و شهادت کمیته‌هایی تشکیل شده است، افزود: یکی از این کمیته‌ها، کمیته بازرسی بود که متشکل از هفت نفر به دستور مستقیم استاندار به بازرسی دستگاه‌ها پرداختند که دبیرآن مدیرکل گمرک بود که بر حُسن انجام مصوبات شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نظارت می‌کردند.

وی با اشاره به این‌که اولین جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان لرستان با حضور حجت‌الاسلام شهیدی، رئیس بنیاد شهید کشور تشکیل می‌شود، عنوان کرد: بعد از تشکیل رسمی اولین جلسه این شورا در استان تمام فعالیت‌های ایثار و شهادت استان در جلسه مطرح، ارزیابی و تصویب و بعد اجرا شود که حداقل از موازی‌کاری‌ها جلوگیری شود.

مدیرکل سیاست‌گذاری و نظارت و هماهنگی شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کشور، ضمن بیان اینکه مبحث فکری و اقتصادی در شورای عالی مطرح و بررسی می‌شود و شوراهای استانی هماهنگی بین دستگاه‌ها و فعالیت‌ها را انجام می‌دهند که موازی‌کاری انجام نشود، ادامه داد: اگر بحث چاپ وصیت‌نامه‌های شهدا را در نظر بگیریم، می‌بینیم که بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سپاه پاسداران، بسیج و بنیاد شهید هرکدام بانک‌های اطلاعاتی جدا دارند که اگر بانک اطلاعاتی شهدای استان یک‌جا شود عملکرد ما را بهبود می‌بخشد.

وی همچنین با اشاره به این‌که در بحث ایثار و شهادت فقط نباید به بحث شهادت بپردازیم، تصریح کرد: شهادت قله ایثار، ابتدا باید ایثار و فرهنگ آن‌ را در جامعه نهادینه کنیم، به‌طور مثال ایثار در مسائل اجتماعی باشد.

تهم با بیان اینکه 25 سال است که کار تحقیقی انجام شده است،بیان کرد: 12 سند راهبردی در بنیاد شهید مرکز و معاونت پژوهشی موجود است، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از پایان‌نامه‌های با موضوع فرهنگ ایثار و شهادت حمایت می‌کند، باغ‌موزه دفاع مقدس سند تشکیل داده و کارهای علمی انجام داده است.

مدیرکل سیاست‌گذاری و نظارت و هماهنگی شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کشور ادامه داد: در صدد هستیم رشته‌ای باعنوان فرهنگ ایثار و شهادت در دانشگاه‌های کشور ایجاد و تولید علم کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز