خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی؛

سد حوضیان لرستان ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۰۳۳

رئیس مجمع نمایندگان استان لرستان از آبگیری سد حوضیان طی آبان ماه سال جاری خبر داد.

رئیس مجمع نمایندگان استان لرستان از آبگیری سد حوضیان طی آبان ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، محمد تقی توکلی در حاشیه بازدید از سد ایوشان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مجموعه طرح‌هایی برای تامین آب بخش‌های اقتصادی استان بویژه در حوزه کشاورزی طراحی و اجرایی شده است که مطابق هدفگذاری صورت گرفته قرار بود ۱۰۵ هزار هکتار به اراضی آبی استان لرستان اضافه شود.

وی عنوان کرد: تعدادی از سدهایی که به منظور ارتقای اراضی آبی در لرستان طراحی شده‌اند مانند سد مروک، سد ایوشان، سد خان آباد و سد حوضیان به بهره برداری خواهند رسید که از این طریق حدود ۳۸ هزار هکتار از اراضی مورد هدف تامین آب خواهند شد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی در این باره افزود: از آنجایی که لرستان از نظر کشاورزی یکی از استان‌های بر‌تر کشور است اگر در مقطع زمانی دو تا سه سال، آب مورد نیاز اراضی هدفگذاری شده تامین شود، می‌تواند تحول اقتصادی بالایی ایجاد کرده و زمینه اشتغال افراد زیادی را فراهم کرد.

توکلی تصریح کرد: با بهره برداری از سدهای استان علاوه بر اینکه کشاورزی در لرستان رونق پیدا می‌کند صنایع تبدیلی راه اندازی شده و طرح‌های کشاورزی استان نیز توجیه اقتصادی پبدا خواهند کرد.

وی با بیان اینکه لرستان با وجود ظرفیت‌های مناسب کشاورزی می‌تواند در تامین امنیت غذایی کشور تاثیر گذار باشد، افزود: اگر اهداف بخش آب نهایی شوند، این امر می‌تواند در بحثاقتصاد مقاومتی نیز که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است در تولید داخلی و تولید مواد غذایی موثر باشد.

رئیس مجمع نمایندگان استان لرستان و نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی به روند اجرای دیگر سدهای استان اشاره کرد و بیان داشت: سد حوضیان با ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی از جمله سدهای است که تا پایان سال جاری و نهایتا در سه ماه اول سال ۹۴ به بهره برداری خواهد رسید.

توکلی با بیان اینکه آبگیری سد حوضیان از آبان ماه امسال آغاز می‌شود، تصریح کرد: این سد سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست را آبی خواهد کرد و بخش دیگری از آب آن نیز برای مصارف صنعتی بکار خواهد رفت.

وی میزان پیشرفت فیزیکی شبکه حوضیان را ۶۰ درصد دانست و گفت: سد و شبکه حوضیان همزمان با هم پیش رفته و این از ویژگی‌های مثبت پروژه است.

رئیس مجمع نمایندگان استان لرستان و نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی به وضعیت سد خان آباد اشاره کرد و یادآور شد: سد خان آباد حدود پنج سال است که آبگیری شده و شبکه آن ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو همزمان با یکدیگر روی این پروژه کار می‌کنند.

توکلی در این باره افزود: قرار است تا پایان امسال هزار هکتار از اراضی تحت پوشش سد خان آباد با سیستم آبیاری نوین به بهره برداری برسد.

وی در مورد وضعیت سد کاکاشرف نیز گفت: این سد یکی از طرح‌های مطالعاتی است که در بالادست شهر خرم آباد قرار دارد که تخصیص آب برای آن در نظر گرفته شده است ولی بدلیل سیاست‌های جدید وزارت نیرو مبنی بر عدم شروع سدهای جدید در کشور بعید است که این طرح عملیاتی شود.

عملیاتی شدن سد تنگ معشوره

رئیس مجمع نمایندگان استان لرستان و نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی از عملیاتی شدن سد تنگ معشوره خبر داد و گفت: مطابق قول‌های داده شده در سفر اخیر هئیت دولت به لرستان این سد عملیاتی خواهد شد و بازنگری روی آن صورت خواهد گرفت.

توکلی اظهار داشت: با توجه به وضعیت جدید آب و هوای استان و کارآمد شدن سد بخشی از آب سد تنگ معشوره به زمین‌های کشاورزی کوهدشت اختصاص داده خواهد شد و بخش دیگر برای تولید برق نیروگاه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: اگر در بازنگری صورت گرفته کار‌شناسان به این نتیجه رسیدند که سد تنگ معشوره اهداف مورد تضمین را دنبال می‌کند کار عملیاتی آن آغاز خواهد شد در غیر اینصورت بایستی ابعاد سد را کاهش دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز