خبرگزاری کار ایران

به همت انجمن وکلای دادبان لرستان؛

مراسم بزرگداشت پدر علم حقوق ایران در خرم‌آباد برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۲۰۳۴۸۴

این مراسم که در مسجد بعثت محله شیرخوارگاه شهرستان خرم‌آباد برگزار شد / نماینده وکلای لرستان: کاتوزیان قانون را با حقوق نوین پیوند داد / استاد دانشکده حقوق: تجلیل از کاتوزیان تجلی از صفات نیک انسانی است / رئیس کانون کارشناسان دادگستری لرستان: کاتوزیان جایگاه ویژه‌ای بین فعالان حقوقی کشور دارد.

در مراسمی به همت انجمن وکلای دادبان لرستان و با حضور قضات و مسوولان دادگستری لرستان، دانشجویان و اساتید دانشکده حقوق، کارشناسان حقوقی و وکلای دادگستری یاد و خاطره " امیرناصر کاتوزیان " پدر علم حقوق ایران گرامی داشته شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، در این مراسم که در مسجد بعثت محله شیرخوارگاه شهرستان خرم‌آباد برگزار شد، احسان‌الله حیدری وکیل دادگستری به نماینده از وکلای لرستان گفت: در گذر از جامعه سنتی و حرکت به سوی مدرنیته هزینه‌هایی به افراد اندیشمند وارد می‌شود.

نماینده وکلای لرستان: کاتوزیان قانون را با حقوق نوین پیوند داد

احسان‌الله حیدریوی افزود: پیامبران، امامان و اندیشمندان دوران گذشته نمونه‌هایی از این افراد هستند که با تحمل خسارات فراوان با جامعه‌ای مواجه شدند که تاب تحمل افکار و اندیشه‌های نو را نداشت.

حیدری در ادامه سخنان خود کاتوزیان را یکی از افراد نواندیش و دانشمند عصر حاضر دانست و عنوان کرد: این شخصیت برجسته با تلاش‌های فراوان توانست دانشکده و جامعه حقوق را از سنتی به نوین تبدیل کرده و قانون را با حقوق نوین پیوند دهد.

این کارشناس حقوقی تالیف ۴۲ کتاب و بیش از ۴۰۰ مقاله حقوقی توسط این استاد فرزانه را یک گنجینه گران‌بها برای جامعه حقوقی کشور برشمرد و تصریح کرد: ویژگی‌های شخصیتی منحصر به فرد و مردم داری در کنار تحصیلات عالیه علمی این استاد فرهیخته باعثشده که به ایشان لقب پدر علم حقوق ایران اعطا شود.

وی همراهی همیشگی با مردم و دانشجویان، ادب، تواضع و فروتنی در کنار بار علمی فراوان را از ویژگی‌های برجسته این استاد فقید دانست و اظهار داشت: در کنار تمامی این خصوصیات ساده‌زیستی و دوری از تجمل‌گرایی نکته بارز دیگری بود که توجه همگان را به زندگی وی جلب می‌کرد چرا که پدر علم حقوق ایران هرگز خود را به ارزش‌های دنیوی نفروخت و همین امر موجب ماندگاری اندیشه‌ها و روش زندگی، تلاش و پشتکار در زمان حیات و پس از مرگ وی شد.

استاد دانشکده حقوق: تجلیل از کاتوزیان تجلی از صفات نیک انسانی است

سید ابراهیم موسوی قاضی دادگستری و استاد دانشکده حقوق نیز در این مراسم تجلیل از امیر‌ناصر کاتوزیان را تجلیل از تمام صفات نیک انسانی؛ عدالت، شجاعت، شهامت، آزادگی، سخت‌کوشی، عشق و علاقه به سرزمین و فرهنگ ایرانی و تلاش برای پیشبرد دانش ایران دانست.

وی گفت: امیر‌ناصر کاتوزیان اولین شاگرد حقوق‌دانان بزرگ، وارثپیشینه حقوق در ایران و اولین دانشجوی دکترای حقوق دانشگاه تهران بود که مایه افتخار ایرانیان در داخل و خارج از کشور است.

وی افزود: اگر در جامعه‌ای حقوق محکم و قاطع وجود داشته باشد به یقین در آن جامعه انسانیت حاکم و بالعکس اگر در جامعه ای تمام امکانات زندگی بدون وجود صفت‌های انسانی و حقوق موجود باشد آن جامعه، جامعه‌ای انسانی نیست.

موسوی ادامه داد: قانون در صورتی اعتبار و ارزش دارد که منعکس کننده عدالت باشد چرا که حق و عدالت را هرگز نمی‌توان با زور و اجبار در جامعه حاکم کرد.

وی ارزش عدالت را از تمامی ارزش‌های موجود در جامعه بالاتر و بیش‌تر دانست و تصریح کرد: کسانی که ارزش این سرمایه بزرگ الهی را درک کرده‌اند تلاش می‌کنند که این سرمایه بزرگ را که رسالت انبیای الهی است را در جامعه محقق کنند و به یقین کاتوزیان را می‌توان یکی از فعالان و پیش قراولان این عرصه دانست.

رئیس کانون کارشناسان دادگستری لرستان: کاتوزیان جایگاه ویژه‌ای بین فعالان حقوقی کشور دارد

در این مراسم همچنین محمد‌رضا نظری رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری لرستان با بیان این که دکتر کاتوزیان اولین دانشجوی موفق به اخذ دکترای حقوق از دانشگاه تهران بود گفت: کارنامه علمی درخشان این استاد نمونه با کتاب‌ها و تالیفات متعدد، تسلط بر زبان‌های مختلف و آگاهی از مبانی فقهی و علوم روز موجب شد تا این شخصیت برجسته جایگاه ویژه‌ای در بین فعالان حقوقی کشور پیدا کند.

وی افزود: دکتر کاتوزیان همواره در بسط و توسعه علمی، دانش و اخلاق مداری و نهادینه شدن حقوق در کشور تلاش فراوان داشت و همچنین در تدوین قانون اساسی کشور نقش پررنگی را ایفا کرد.

نظری همچنین عنوان کرد: سال‌ها طول می‌کشد که کاتوزیان دیگری در عرصه حقوقی کشور پدید آید تا علم حقوق را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین دانشجویان و دانش‌آموختگان این رشته باید با الگو قرار دادن استاد فرهیخته خود روش و منش او را در زندگی و تحصیل در پیش گیرند.

قابل ذکر است مرحوم کاتوزیان صبح سه‌شنبه یازدهم شهریورماه در سن ۸۷ سالگی درگذشت. وی مولف ۴۵ کتاب مرجع حقوق بود که منابع اصلی دروس رشته حقوق در دانشگاه می باشند.

کاتوزیان در طول عمر خود، سابقه و تجربه تصدی قضاوت و وکالت را تا مدارج عالی داشته و از تدوین کنندگان اصلی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز