خبرگزاری کار ایران

معاون حقوقی وزیر ارشاد؛

اصلاح قانون مطبوعات یکی از برنامه‌های اصلی وزارت فرهنگ است

asdasd
کد خبر : ۱۹۷۵۶۳

یکی از برنامه‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اصلاح قانون مطبوعات کشور است که در این قانون جدید همه جوانب در نظر گرفته شده تا از سوء استفاده های احتمالی در این زمینه جلوگیری شود.

یکی از برنامه‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اصلاح قانون مطبوعات کشور است که در این قانون جدید همه جوانب در نظر گرفته شده تا از سوء استفاده های احتمالی در این زمینه جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، حسین نوش آبادی، شامگاه پنج شنبه در حاشیه دیدار با هنرمندان لرستانی که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برنامه صندوق هنرمندان، روزنامه نگاران و نویسندگان با ساز و کار جدید در حال انجام است و در آینده نزدیک دستورالعمل های مربوط به آن به استان ها ابلاغ می شود که در این دستور العمل های جدید بحثعضویت جدید خبرنگاران و هنرمندان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به بسته های حمایتی مختلف برای هنرمندان افزود: برای هنرمندانی که در آثار هنری خود دارای شناسنامه هستند و کارهای هنری و فعالیت های آنان شناخته شده است حمایت های ویژه ای از جمله تسهیلات بانکی، بیمه تکمیلی و بیمه تأمین اجتماعی در نظر گرفته شده است.

نوش آبادی با اشاره به ضروری بودن مراکز دانشگاهی فرهنگ و هنر در استان های کشور تصریح کرد: وجود دانشگاه های علمی کاربردی و فعالیت رشته هایی مانند فرهنگ و هنر در آن ها یکی از ضروریات جامعه است که باید در راستای اعتلا و پیشرفت فرهنگی جامعه به کار گرفته شود.

معاون وزیر ارشاد بیان کرد: در حوزه هنر تأسیس دانشگاه علمی کاربردی در لرستان را مورد توجه ویژه قرار می دهیم و تمام تلاش خود را در این زمینه به کار می گیریم که در اولین فرصت نسبت به تأسیس این دانشگاه در لرستان اقدام کنیم.

وی با اشاره به تالار مرکزی خرم آباد اظهار کرد: ما حاضر هستیم که پروژه های نیمه تمام را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا این پروژه ها به صورت اقساطی ساخته شود بنا بر این فرصت خوبی است که برای این امر انجمن ها و تعاونی ها را تشکیل دهیم و برای این کار انجمن ها می توانند از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده کنند.

نوش آبادی عنوان کرد: در هفته آینده یارانه مطبوعات سطح کشور پرداخت می شود و وزارت ارشاد استعداد این را دارد که این یارانه ها را تا سه برابر افزایش دهد و با این پرداختی ها مطبوعات را خودکفا کند.

معاون وزیر ارشاد بیان کرد: ساخت فیلم بلند در لرستان و جشنواره های فرهنگی خارجه یکی از طرح‌هایی است که وزارت ارشاد حمایت جدی خود را از آن اعلام می کند.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه کتاب و عرضه کتاب در این نمایشگاه ها اظهار کرد: نمایشگاه کتاب در لرستان باید دنبال شود و جایی برای عرضه مستقیم کتاب وجود داشته باشد تا به صورت فصلی و موردی برگزار نشود.

وی افزود: یکی از برنامه‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اصلاح قانون مطبوعات کشور است که در این قانون جدید همه جوانب در نظر گرفته شده تا از سوء استفاده های احتمالی در این زمینه جلوگیری شود.

وی افزود: متأسفانه یک سری برداشت هایی از قانون وجود دارد که با هم متفاوت است و همین تفاوت در سلیقه ها می طلبد که ما این قانون را شفاف سازی کنیم تا هر کس بر اساس نظر شخصی خود رأی و نظر ندهد.

نوش آبادی تصریح کرد: ما برای اینکه بتوانیم دغدغه ها مسئولان و متولیان امر مطبوعات را کاهش دهیم و هم اینکه نگرانی های اصحاب رسانه و روزنامه نگاران و خبرنگاران را برطرف کنیم و همچنین برای از بین بردن هر گونه مشکلات احتمالی در این زمینه در حال طراحی یک لایحه جامع هستیم.

معاون حقوقی وزیر ارشاد بیان کرد: هم اکنون پیش نویس این لایحه در سایت مرجع وزارت ارشاد وجود دارد که همه صاحبنظران می‌توانند در مورد این قانون نظرات خود را ابلاغ کنند تا بتوانیم لایحه جامع نظام رسانه‌ای را طراحی کنیم و در قالب آن اصلاحات لازم را انجام دهیم.

وی اظهار کرد: تدوین این قانون جامع و کلی سبب جلوگیری از برداشت های متفاوت و متضاد می شود و در راستای تقویت بخشی به بحثمطبوعات و تقویت بنیه علمی و اقتصادی بخش مطبوعات کشور این برنامه در حال طراحی است.

نوش آبادی عنوان کرد: ما برای تدوین این قانون کلی و اساسی از حقوقدانان و صاحبنظران زیادی دعوت کرده‌ایم تا با استفاده از نظرات آن‌ها به یک جمع بندی کلی برسیم و با ارائه یک طرح جامع آن را در قالب یک لایحه به دولت تحویل داده و پس از تصویب در دولت به مجلس تحویل داده شود تا در قالب قانون مطرح شود.

معاون حقوقی وزیر ارشاد بیان کرد: با نوشتن این لایحه جامع و کلی می توان به نظام رسانه ای کشور اعتبار بیشتری بخشید و برخی سوءبرداشت ها و تفسیرهای نادرست از قانون را اصلاح کرد.

وی با اشاره به بحثنمایشگاه های کتاب در استان ها، اظهار کرد: ما اعتقاد داریم برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های قرانی در استان ها هم یک امر ضروری است و هم به توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه کمک می کند و ارشاد اسلامی هم توجه به قرآن و دین و نشر قرآن را در اولویت برنامه های خود قرار داده است.

نوش آبادی تصریح کرد: هر استانی که علاقه‌مند به جشنواره و نمایشگاه قرآنی باشد ما از آن حمایت و پشتیبانی مالی می کنیم و در عین حال از بخش غیر دولتی و خصوصی هم برای ترویج فرهنگ قرآن و توسعه فرهنگ قرآنی استقبال می کنیم و بنا داریم همه استان ها را درگیر کنیم و همه استان ها در زمینه نشر معارف قرآنی و دینی را وارد صحنه کنیم.

معاون وزیر ارشاد گفت: هدف ما این است که برپایی نمایشگاه های قرآن تنها در برخی استان های خاص متمرکز نباشد و علاوه بر نمایشگاه قرآن و نمایشگاه کتاب و مطبوعات و همه نمایشگاه هایی که می تواند در پیشبرد برنامه های فرهنگی و احیای تمدن اسلامی مؤثر باشد.

وی با اشاره به خدمات قابل ارائه برای خبرنگاران خبرگزاری ها اظهار کرد: سایت های خبری در سطح کشور نیز از قانون مطبوعات پیروی می کنند و این بدین معنی است که برای سایت ها قانون مستقل نداریم و سایت های خبری و خبرگزاری ها و کارکنان و خبرنگاران آن ها هم از قانون موجود مطبوعات پیروی می‌کنند.

نوش آبادی خاطرنشان کرد: قطعا خبرنگار رسانه با مطبوعات فرقی ندارد و هرکس که هویت مطبوعاتی داشته باشد مورد حمایت قرار می‌گیرد و می تواند از مزایای صندوق حمایت و بیمه خبرنگاری و بیمه تکمیلی استفاده کند.

معاون وزیر ارشاد بیان کرد: خبرنگاری در قانون جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب می شود ولی متأسفانه به دلیل کمبود منابع مالی تا کنون این امر اجرایی نشده است و افرادی که خبرنگار هستند در قالب چارچوب ها و ضوابط که چه شاخص ها و معیارهایی باید داشته باشند و مورد تأیید خبرگزاری باشد تا بتواند از قانون سخت و زیان آور خبرنگاری و همچنین از بازنشستگی پیش از موعد بهره مند شوند.

وی عنوان کرد: سایت سمان مرجع اصلی ثبت نام مرجع اصلی ثبت نام خبرنگاران است که در حال اصلاح و به روز رسانی است و سازمان ارشاد موظف است بر اساس مدارک موجود خبرنگاران واقعی را شناسایی و نسبت به ارائه خدمات به آن ها اقدام کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز