خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در همایش بین‌المللی اقتصاد شهری مطرح کرد:

تعداد کلان‌شهرهای ایران نصف ‌کلانشهرهای اتحادیه اروپا

محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر همایش بین المللی اقتصاد شهری در این همایش با اشاره به اینکه روند شهرنشینی رشد فزاینده‌ای به خود گرفته است، گفت: این رشد فزاینده کشورهای در حال توسعه را درگیر چالش های عمده ای کرده است.

به گزارش ایلنا، وی با تاکید بر اینکه  نواحی شهری آسیا و آفریقا، تقریباً، تمامی افزایش جمعیت جهان بین سال­های 2015 تا 2050 را پوشش خواهند داد، یادآور شد: از 2.5 میلیارد نفری که پیش‌­بینی می‌­شود در این دوره به جمعیت جهان افزوده شود،90 درصد آنها در آسیا و آفریقا، زندگی خواهند کرد؛ در کشور ما نیز به عنوان کشوری که شهرنشینی پرسرعت را تجربه کرده است شهر نشینی از 31درصد در سال 1335 به 71 درصد در سال 1390 رسیده است.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر اینکه مدیران، برنامه­ریزان، سیاست­گذاران باید بدانند که در آینده با شهرنشینی گسترده و شهرهای بزرگتر، پرجمعیت تر و متراکم تری مواجه خواهند بود، خاطرنشان نمود: بنا بر آمارها، در سال 1900 میلادی تنها 13 ناحیه کلانشهری بالای یک میلیون نفر جمعیت در جهان وجود داشته است و این در حالی است که در بدو ورود به قرن بیست و یکم، جهان شاهد بیش از 300 ناحیه کلانشهری با جمعیت بیش از یک میلیون نفر بوده است. بعبارتی می توان قرن 21 قرن را قرن کلانشهرها نامید که این کلانشهرها نیز عمدتاً مربوط به دنیای رو به توسعه خواهند بود.

مدرس دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه  تنها 23 کلانشهر بالای یک میلیون نفر در کل کشورهای عضو اتحادیه اروپا وجود دارد و تنها 5 درصد مردم اروپا در شهرهای بالای 5 میلیون نفر زندگی می کنند، ادامه داد: این در حالیست که تنها در ایران بیش از 10 کلانشهر یک میلیونی وجود دارد و بیش از 30 درصد جمعیت کشور در کلانشهرها زندگی می­کنند.

دبیر همایش بین المللی اقتصاد شهری با اشاره به اینکه این واقعیت بیانگر نگاه و توجه جدی به موضوع کلانشهرهاست که با مشکلات عدیده ای در تمامی ابعاد اجتماعی، اقتصادی فرهنگی و زیست محیطی مواجه هستند؛ افزود: راهکارهای مختلفی برای حل مشکلات شهری ارائه شده است اما امروزه تقریباً اجماعی همگانی بین مدیران شهری، حکومت­های محلی، مردم، شرکت­ها و سازمانها، بر سر استفاده از تکنولوژی­های برتر، برای مواجهه با مشکلات فزاینده شهرها و ساختن یک زندگی بهتر برای شهروندان، وجود دارد  و در چنین شرایطی مفهوم شهر هوشمند در طول قرن گذشته به عنوان تلفیقی از ایده­ها، در مورد اینکه چگونه فناوریهای اطلاعات و ارتباطات می­توانند به بهبود کارکرد های شهری کمک کنند، کارآمدی و قابلیت رقابت آنها را ارتقاء بخشند و برای مسائلی مانند فقر و محرومیت اجتماعی و آسیبهای زیست محیطی راه­حلهای جدید ارائه دهد، ظهور یافت.

طباطبایی با تاکید بر اینکه شهرهای هوشمند به عنوان مجموعه ای از ابزارها و دستگاهها در مقیاسهای متنوع شناخته می­شوند که جریان اطلاعات، مردم، مواد و انرژی را تسهیل می­کنند، گفت: آنها اطلاعات را یکپارچه ساخته و در خدمت اهداف خاص برای بهبود کارایی پایداری، و کیفیت زندگی در شهرها قرار می دهند.

لازم به ذکر است اولین همایش بین‌المللی اقتصاد شهری با رویکرد اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل با همکاری انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در سالن اجتماعات برج شاهنامه بانک شهر برگزار شد.

 در این همایش چهره‌های متعدد علمی و اجرایی همچون دکتر حسین محمد پورزرندی مدیرعامل بانک شهر و رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، دکتر داوود دانش جعفری وزیر اسبق اقتصاد، دکتر جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، دکتر محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس و عضو شورای پول و اعتبار، دکتر محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، مهندس علیرضا جاوید معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، محمد خدادادی دبیر کل مجمع شهرداران آسیایی، دکتر گشتاسب مظفری معاون بین‌الملل مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، دکتر حسن غفوری فرد نماینده سابق مجلس، حجت‌الاسلام و المسلمین طباطبایی نژاد مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، پروفسور یونگ هون کواک رئیس سازمان شهروندان جهانی، مرتضی طلایی، نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران، دکتر علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر علی عسگری معاون سابق وزیر اقتصاد ، دکتر مهدی صادقی شاهدانی رئیس دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)، علیرضا محجوب نماینده مجلس، صارمی زاده رئیس دبیرخانه شهرداران کلانشهرهای کشور و ده ها چهره مطرح علمی و اجرایی داخلی و خارجی دیگر حضور داشتند.

در این همایش ده محور اقتصاد شهر هوشمند، اقتصاد گردشگری شهری، اقتصاد زیرساخت‌های شهری، فرهنگ اقتصادی شهری و آموزش شهروندی، معضلات شهری، محیط زیست و آلودگی هوا، مدیریت توسعه سرمایه‌های انسانی و اقتصاد شهری، نظام‌های بانکداری، بانکداری اجتماعی و اقتصاد شهری، الگوسازی اقتصاد مقاومتی در شهرها و پدافند غیرعامل شهری، قیمت‌گذاری خدمات شهری، تامین مالی و درآمدهای شهری و مدیریت خدمات شهری، سازمان‌های مدیریت شهری و بخش خصوصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین در حاشیه برگزاری این همایش، سه پنل با موضوعات "اقتصاد مقاومتی، بانکداری اسلامی و تامین مالی شهری"، "اقتصاد گردشگری شهری" و "اقتصاد زیرساختهای شهری و اقتصاد شهر هوشمند"برگزار شد که با استقبال گسترده پژوهشگران مواجه شد.

از جمله نکات ویژه این همایش رونمایی از کتاب «بانکداری اجتماعی با رویکرد اقتصاد شهری و آموزش منابع انسانی» و اعطای جایزه اقتصاد شهری به شهرهای پیشرو و همچنین تقدیر از پژوهشگران داخلی و خارجی حوزه اقتصاد شهری بود.

لازم به ذکر است در این همایش مدیران اجرایی حوزه شهری از کشورهای ایتالیا، گرجستان، ترکیه، کره جنوبی، تایلند، آذربایجان و ... تجارب خود در زمینه های مرتبط را با محققین داخلی به اشتراک گذاشتند.

کد خبر : ۳۷۳۷۳۹