خبرگزاری کار ایران

تبیین نحوه مصرف مالیات

مالیات یکی از پایدارترین و همیشگی ترین درآمدهای دولت به حساب می آید. اگر چه گفته می شود مالیات، شاه کلید اقتصاد بدون نفت است، اما این حرف به آسانی تحقق پیدا نمی کند و مستلزم تغییرات بسیاری است.

به گزارش ایلنا،  مالیات یکی از پایدارترین و همیشگی ترین درآمدهای دولت به حساب می آید. اگر چه گفته می شود مالیات، شاه کلید اقتصاد بدون نفت است، اما این حرف به آسانی تحقق پیدا نمی کند و مستلزم تغییرات بسیاری است. مالیات ، ارتباط مستقیم با رشد درآمدهای ملی ، سرانه درآمد ملی، رونق اقتصادی، تورم، سطح اشتغال در کل کشور و نحوه تعیین دستمزد دارد و مهم تر از همه این که جامعه ایران باید به باور پرداخت مالیات و نقش آن در اقتصاد کشوربرسد و فرهنگ پرداخت مالیات و همکاری با نهادهای مربوطه از طریق رسانه های جمعی آموزش داده شود و آثار اجتماعی آن به مردم منعکس گردد. 

دولت برای اداره امور کشورنیازمند امکانات مالی است تا بتواند وظایفی را که از جانب مردم به عهده گرفته به نحو مطلوبی انجام دهد.از جمله این وظایف عبارتند از: حفظ استقلال و تمامیت کشور از طریق تامین وسایل و تجهیزات دفاعی، استقرار و اداره نیروهای نظامی و انتظامی،ایجاد و توسعه راه های ارتباطی و وسایل حمل ونقل تامین بهداشت ،آب ،برق ، مخابرات و سایر وسایل ارتباطی جمعی برای عموم،تامین آموزش در همه سطوح، تامین قوه قضائیه برای حل و فصل دعاوی واستقرار امنیت اجتماعی، تامین مایحتاج عمومی افراد جامعه در یک سطح قابل قبول، تامین زیر ساخت های اقتصادی و صنایع مادر و کلیدی برای ایجاد زمینه های تو لید و اشتغال و تعادل اقتصادی، تقویت وتاسیس مراکز پژوهشی ، تحقیقاتی و حمایت و تشویق محققان ، تامین خود کفایی در علوم وفنون، صنعت و کشاورزی ، تامین خدمات و حمایت های مالی درجهت بر خورداری از تامین اجتماعی ،باز نشستگی ، بیکاری، پیری و از کار افتادگی و تامین خدمات درمانی و بهداشتی به صورت بیمه همگانی و فراهم آوردن موجبات داشتن مسکن متناسب با خانواده ها.

بنابراین ملاحظه می شود که دولت برای دستیابی به اهداف خود برای پاسخگویی به نیاز های جامعه که به شمعه ای از آن اشاره شد نیازمند منابع مالی است امروز در کلیه کشورها صاحب نظران مسائل اقتصادی بهترین منبع تامین هزینه های دولت را مالیات می دانند. زیرا علاوه بر آن که اتکا دولت را به منابع خدادادی مثل نفت که یک ثروت ملی و متعلق به نسل های آینده نیز هست ، کم می کند، یک شور واشتیاق ملی را نیز برای مشارکت در امور کشور در آحاد افراد جامعه ایجاد می کند. مالیات ها عموما از اهداف درآمدی، توزیعی، تثبیتی و تخصیصی برخوردارند. که در راستای ایجاد درآمد وتامین هزینه های دولت ، از صاحبان درآمد گرفته شده و برای حمایت از فقرا و کم درآمدها هزینه می شود . با توجه به اینکه درآمدهای مالیاتی، رابطه مستقیمی با بودجه دولت دارد، نقش مهم و سازنده ای در اقتصاد کشور و برقراری عدالت در جامعه ایفاء می کند و با رشد آن، شاهد توسعه و عمران هرچه بیشتر کشورخواهیم بود. دولت پس از دریافت مالیات های مستقیم و واریزآن به خزانه کل کشور ، توزیع آن جهت تامین هزینه های جاری از طریق تخصیص اعتبار و با رعایت قوانین ومقررات در اختیار دستگاه های اجرایی کشور قرار می دهد.

مالیات برارزش افزوده نیز منبع درآمدی باثباتی به منظور پوشش هزینه های عمومی محسوب می شود. درهمین راستا اهمیت و جایگاه مالیات بر ارزش افزوده و نقش آن در توسعه و رونق اقتصادی کشور، به اندازه ای است که اجرای این قانون ، تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی در جامعه را بدنبال دارد. با اختصاص بخشی از اعتبارات از محل وصول این نوع مالیات به شهرداری ها و دهیاری ها، شاهد توسعه متوازن در نقاط مختلف کشور و استان خواهیم بود.اجرا و تکمیل پروژه های عمرانی و ایجاد زیر ساخت ها برای توسعه شهری را از دیگر مزایای قانون مالیات بر ارزش افزوده می باشد .با اجرای زیر ساخت های عمرانی، توسعه آموزش و پرورش در مناطق کمتر توسعه یافته و گسترش خدمات در مناطق محروم ، اثرات مالیات بر زندگی مردم ملموس شده و آنها انگیزه بیشتری برای پرداخت مالیات پیدا می کنند.

کد خبر : ۳۲۸۹۴۰