خبرگزاری کار ایران

به ریاست جهانگیری برگزار شد؛

نتایج نشست جدید ستاد تنظیم بازار/ ارائه گزارش از وضعیت قیمت‌ها

asdasd
کد خبر : ۵۶۰۸۵۱

معاون اول رییس جمهور در جلسه ستاد تنظیم بازار گفت: باید حتی الامکان با ساز و کارهای اقتصادی به دنبال تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها باشیم.

به گزارش ایلنا؛ اسحاق جهانگیری در این جلسه با قدردانی از دست اندرکاران کارگروه تنظیم بازار و تلاش برای حفظ ثبات و آرامش در بازار کالا و خدمات، گفت: خوشبختانه بازار ارزاق و توزیع کالاهای مصرفی در کشور وضعیت مناسبی دارد و دغدغه و نگرانی خاصی برای مردم ایجاد نشده است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به افزایش قیمت برخی از کالاها در مقاطعی از سال، تصریح کرد: ممکن است که در برخی مقاطع شاهد افزایش قیمت تعدادی از کالاها باشیم که البته دلایل اقتصادی مختلفی دارد، اما در مجموع در بازار و عرضه کالا از نظر کمیت و قیمت مشکل خاصی وجود ندارد.

سیاست های تنظیم بازار

وی با تاکید بر اینکه باید برای تنظیم بازار راهکارها و روش های اقتصادی را به کار گیریم، گفت: اقتصاد باید بتواند حرکت منطقی خود را داشته باشد به همین دلیل باید حتی الامکان با ساز و کارهای اقتصادی به دنبال تنظیم بازار و کنترل قیمت ها باشیم.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: برای تنظیم بازار در شرایطی که ساز و کارها و روش های اقتصادی پاسخگو نیست، ابزارهای دیگری نظیر تعیین تعرفه و محدودیت ثبت سفارش می تواند موثر باشد که البته در اینگونه شرایط باید موضوع حمایت از تولید داخلی و توجه به کشاورزان و تولید کنندگان نیز همواره مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین پرداخت مابه‌التفاوت قیمت کالاها از سوی دولت در مقایسه با میزان تورم را از دیگر راهکارهای تنظیم بازار در شرایطی که ساز و کارهای اقتصادی موثر نیست، عنوان کرد و گفت: البته در اینگونه موارد حتماً باید نظر مثبت سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر تخصیص بودجه لازم اخذ شود چرا که در غیر اینصورت دولت نمی تواند به تعهد خود عمل کند.

نظارت بر اصناف

جهانگیری همچنین با تاکید بر ضرورت نظارت بر اصناف در جهت تنظیم بازار، خاطر نشان کرد: سازمان تعزیرات حکومتی باید در برخی مقاطع سال که تقاضای جامعه در بازار بیشتر است، نظارت جدی تری داشته باشد تا برخی افراد سودجو نتوانند از طریق احتکار و اقدامات ناصحیح اقتصادی، اختلالی در بازار ایجاد کنند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه همه دستگاه ها باید با در نظر گرفتن اهمیت حمایت از تولید داخلی، به تنظیم بازار در کشور کمک کنند، از وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست شبکه های توزیع کالاها را به دقت مورد بررسی قرار دهند تا انحصار در این شبکه ها ایجاد نشود و روند توزیع کالا به درستی صورت گیرد.

آینده آزادسازی قیمت ها

وی همچنین با اشاره به برخی پیشنهادات برای آزادسازی قیمت ها، تصریح کرد: البته برنامه آزادسازی قیمت ها باید همواره در دستور کار باشد و لازم است که در کارگروه تنظیم بازار این موضوع به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد که امکان آزادسازی قیمت ها برای چه کالاهایی میسر است. در دولت یازدهم نیز قیمت برخی کالاها آزادسازی شد و عده ای دغدغه آن را داشتند که قیمت این اقلام بالا رود اما در عمل قیمت این کالاها کاهش پیدا کرد.

جهانگیری گفت: ذخایر کالاهای اساسی که در زمان تحریم ها به دلیل شرایط خاص افزایش یافته بود، در وضعیت فعلی که شرایط پیچیده ای وجود ندارد و کشور از ثبات داخلی و بین المللی خوبی برخوردار است، میزان ذخایر کالاهای اساسی البته نیازمند بررسی دوباره است. البته ذخایر کالاهای اساسی همواره باید در وضعیت اطمینان بخش قرار داشته باشد.

گفتنی است، در این جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گزارشی از قیمت برخی کالاهای اساسی ارائه کرد و به بیان توضیحاتی در خصوص افزایش قیمت برخی کالاها در بازار پرداخت.

در این نشست که وزرای نیرو، راه و شهرسازی، ‌ دادگستری، جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس اتاق بازرگانی ایران، رییس اتاق اصناف ایران، مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، رییس سازمان تعزیرات حکومتی و مدیرعامل سازمان هدفمند سازی یارانه ها نیز حضور داشتند، قیمت برخی کالاها و دلایل افزایش تعدادی از اقلام در بازار مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تصمیمات لازم برای تنظیم بازار و نظارت بیشتر بر قیمت ها اتخاذ شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز