خبرگزاری کار ایران

آیت الله موسوی تبریزی:

اخلاق امام کاظم(ع) مخالفین ایشان را به تواضع وادار می‌کرد

دبیرکل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، گفت: اخلاق امام کاظم(ع)، مخالفین ایشان از جمله هارون الرشید را به اعتراف به سجایای اخلاقی امام هفتم و به تواضع در برابر ایشان وادار می‌کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت الله سیدحسین موسوی تبریزی، سه‌شنبه شب (19مرداد95)، در دیدار اعضای هیات مدیره مؤسسه فرهنگی-پژوهشی امام موسی کاظم(ع)، با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی بهمن بابیزان مدیر این مؤسسه، اظهار داشت: اقدامات شما، پر خیر و برکت است و انشاالله ثمرات خوبی هم خواهد داشت.

وی با بیان این که امام موسی کاظم(ع) از جمله امامان معصوم است که کمتر راجع به شخصیت شان تحقیق و بررسی شده و از این منظر مظلوم هستند، گفت: البته در طول تاریخ برخی افراد، تحقیق و پژوهش‌هایی راجع به امام کاظم(ع) داشته‌اند که البته ادامه‌دار نبوده و به همین جهت به نتیجه مطلوب و مشخصی نرسیده است.

دبیرکل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، خطاب به مسئولان مؤسسه پژوهشی- فرهنگی امام موسی کاظم(ع)، تأکید کرد: برای سهولت در تحقیقات و اقدامات‌تان برای تبیین هر چه بیشتر شخصیت امام موسی کاظم(ع)، می‌توانید به برخی از کتبی که از طرف علما در زمان پهلوی منتشر شد و مورد توجه علما و بزرگان قرار گرفت، رجوع کنید.

آیت الله موسوی‌تبریزی‌افزود: البته امروزه با توجه به وجود امکانات مناسبی مانند اینترنت و فضای مجازی، تحقیق و پژوهش آسانتر از قبل شده و به همین دلیل باید تلاش تان بیشتر باشد.

دادستان انقلاب منصوب امام خمینی(ره)، در ادامه سخنان خود با اشاره به برخی از ویژگی های شخصیتی امام موسی کاظم(ع)، خاطرنشان کرد: کنترل خشم توسط امام موسی کاظم(ع)، به نحوی بود که حتی هارون الرشید را به اعتراف به فضائل اخلاقی و خضوع در برابر این امام وادار می کرد.

وی با اشاره به سیره امام موسی کاظم(ع) در برخورد با مخالفان خود، گفت: ایشان یکبار به مردم نفرمودند که بر علیه هارون حاکم وقت آن زمان قیام کنید و فقط با رفتار خوب خود مردم را جذب می کردند، اما این مجذوب کردن مردم نیز تا آن جا پیش رفته بود که هارون نتوانست این شرایط را تحمل کند.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، اضافه کرد: سیاست امام موسی کاظم(ع) در جذب کردن مردم این بود که از چند شعبه شدن شیعه جلوگیری کند.

وی در ادامه با اشاره به دوران اسارت امام موسی کاظم(ع) نیز، گفت: برخورد امام هفتم شیعیان با زندانبانان شان نیز به گونه ای بود که تواضع آنان را در پی می داشت و قطعا این مهم می تواند سوژه خوبی برای تحقیق و پژوهشی خاص باشد.

آیت الله موسوی تبریزی خطاب به مسئولان مؤسسه پژوهشی-فرهنگی امام موسی کاظم(ع) گفت: کارهای تان را با نظم پیش برده و تقسیم وظایف مشخصی داشته باشید و قطعا در صورت منظم بودن کار، به نتیجه نیز خواهید رسید.

وی با بیان این که در تحقیق و پژوهش های تاریخی باید واقع بین بود، گفت: در کارهای علمی و تاریخی، خیلی نباید مسائل سیاسی روز را دخالت داد؛ همچنین نباید در تحقیقات علمی، پیش داوری داشت چرا که چنین مسئله ای، تحقیقات علمی را تحت تأثیر قرار می دهد.

خاطرنشان می شود، پیش از سخنان آیت الله موسوی تبریزی، بهمن بابیزان مدیر مؤسسه فرهنگی-پژوهشی امام موسی کاظم(ع) نیز در سخنانی با اعلام خبر رونمایی از دانشنامه 12 جلدی امام موسی کاظم(ع) در آینده ای نزدیک، گفت: برای تدوین این دانشنامه، یک گروه علمی 60 نفره، شامل محققان حوزه و دانشگاه فعالیت دارند که سه جلد از این دانشنامه اختصاص به شخصیت اخلاقی امام موسی کاظم(ع) دارد، چرا که معتقدیم اخلاق در جامعه امروز، مغفول واقع شده است.

کد خبر : ۳۹۹۲۱۴