خبرگزاری کار ایران

صبوری در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

آخرین خبرها از قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان / قطار پرسرعت قم-اراک راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم، ضمن اعلام آخرین اخبار مربوط به قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان، از شروع مقدمات کار برای راه‌اندازی قطار پر سرعت قم-اراک خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، حسن صبوری، پیش از ظهر امروز در نشستی خبری که به مناسبت روز خبرنگار در اداره کل راه و شهرسازی استان قم برگزار شد، با اشاره به آخرین وضعیت قطار پر سرعت تهران- قم- اصفهان گفت: جلسات زیادی با مسؤولان مربوطه که متولی آن وزارت راه و شهرسازی و مجموعه راه‌آهن است، پیرامون این موضوع برگزار شده و بهره‌برداری و راه‌اندازی آن جزء اولویت‌های اصلی ما محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه استان قم ورودی و خروجی اصلی این مسیر است، باید پیش‌بینی‌های لازم صورت می‌گرفت که بر این اساس چند محل برای تعیین ایستگاه مرکزی راه‌آهن استان جانمایی شد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم با بیان اینکه مجموعه راه‌آهن می‌خواهد ایستگاه قطار مرکزی در داخل شهر باشد، عنوان کرد: ابتدا ۶ نقطه را برای ایستگاه مرکزی شناسایی کردیم که ایستگاهی در دل کوره‌های آجرپزی اطراف مسجد مقدس جمکران به عنوان گزینه نهایی انتخاب شد اما باتوجه به اینکه احتمال می‌رفت همانند ایستگاه قطار محمدیه شود و تردد مردم و زائرین به آن سخت باشد، تصمیم گرفتیم دوباره ایستگاه مرکزی کنونی داخل شهر را به عنوان محل نهایی ورود و خروج قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان انتخاب کنیم.

صبوری با بیان اینکه در نظر گرفتن ایستگاه قطار پر سرعت تهران- قم- اصفهان نسبت به مکان اولیه انتخابی در اطراف مسجد مقدس جمکران موجب کاهش ۲۰۰ میلیون تومانی هزینه‌ها می‌شود، گفت: شاید ایستگاه راه‌آهن قم در حال حاضر از نظر فضا مناسب باشد اما ساختمان آن قدیمی است که با بهره‌گیری از مشاورین فرانسوی برای بازنگری و اصلاح آن اقدام شده است.

وی یادآور شد: قرار است برای راه‌اندازی قطار پر سرعت قم- اراک نیز تصمیمات ویژه‌ای اتخاذ شود که به همین منظور مذاکراتی با یک گروه ایتالیایی صورت گرفته تا هرچه سریع‌تر اقدامات لازم برای آن انجام شود تا در نهایت این خدمت نیز به ظرفیت ایستگاه مرکزی راه‌آهن قم افزوده شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی قطار پر سرعت تهران- قم- اصفهان و همچنین قم- اراک، فعالیت ایستگاه راه‌آهن مرکزی قم به صورت ویژه خواهد بود و ظرفیت بسیار خوبی در استان به وجود می‌آورد.

صبوری به در نظر گرفتن تدابیر لازم برای عبور مرور زائرین و مسافرین از ایستگاه مرکزی راه‌آهن قم به حرم مطهر حضرت معصومه(س) اشاره کرد و گفت: مسیر مستقیمی با احداث خیابان ۳۰ متری که طول آن ۵۰۰ متر است از ایستگاه راه‌آهن به سمت حرم مطهر احداث می‌شود که مردم می‌توانند به صورت سواره و پیاده در آن عبور و مرور داشته باشند.

وی تصریح کرد: مقدمات این کار انجام شده اما قرار است در جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی پیرامون ایجاد این خیابان که حد فاصل راه‌آهن تا حرم مطهر است تصمیمات لازم گرفته شده و در صورت تصویب اجرایی شود.

کد خبر : ۳۹۷۹۵۲