خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

جمع کاندیداهای مجلس در قم به ۱۶۰ رسید + اسامی شاخص‌ترین کاندیدا‌ها

فرماندار قم، گفت: در مهلت ثبت نام از داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه قم، تعداد ۱۶۰ نفر ثبت نام کردند.

 «رضا سیار» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در قم، اظهار داشت: شب گذشته و پس از یک هفته، مهلت ثبت نام از داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی پایان یافت که در این مدت، تعداد ۱۶۰ نفر که ۱۱ نفر آنان خانم بودند، ثبت نام کردند. 

وی افزود: برخی از افراد با مراجعه به فرمانداری قم ثبت نام خود را به ثبت رساندند و برخی نیز به وزارت کشور مراجعه کرده و برای حوزه انتخابیه قم نام نویسی کردند. 

فرماندار قم یادآور شد: روز گذشته که روز پایانی ثبت نام از کاندیدا‌ها بود، فرمانداری قم روز شلوغی را به خود دید و تعداد ۶۵ نفر در روز آخر نام نویسی کردند که ۳نفر از آنان را خانم‌ها تشکیل می‌دادند. 

وی در خصوص میزان تحصیلات افراد ثبت نام شده گفت: ۴۴نفر از ثبت نام شدگان دارای تحصیلات حوزوی، ۲۴نفر دارای تحصیلات دکتری و ۹۲نفر نیز دارای مدرک کار‌شناسی ارشد بودند. 

سیار در خصوص سن داوطلبان کاندیداتوری در حوزه انتخابیه قم نیز گفت: ۶۳ نفر از ثبت نام شدگان در رده سنی ۳۰ الی ۴۰ سال، ۴۵ نفر در رده سنی ۴۰ الی ۵۰ سال، ۳۶ نفر در رده سنی ۵۰ تا ۶۰ سال و مابقی نیز افراد بالای ۶۰ سال بودند. 

زمان اعلام صلاحیت کاندیداها

وی با بیان اینکه از فردا به مدت ۱۰ روز با استعلام از مراجع قانونی صلاحیت داوطلبان مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: نتایج تأیید صلاحیت‌ها پس از اعلام به داوطلبان، درفواصل بعدی اطلاع رسانی می‌شود. 

فرماندار قم در پایان سخنان خود در خصوص داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز، گفت: در انتخابات خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه استان قم، ۱۶نفر ثبت نام کردند. 

شاخص‌ترین کاندیداهایی که ثبت نام کردند

خاطرنشان می‌شود شاخص‌ترین کاندیدای این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه قم را باید علی لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی دانست؛ وی که در ۸ سال گذشته رئیس مجلس شورای اسلامی بوده، در دوره‌های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه قم کاندیدا بود و با رأی بالای مردم قم به مجلس شورای اسلامی راه یافت. 

برخی از اصلاح طلبان نیز که در مهلت قانونی ثبت نام، برای کاندیداتوری در حوزه انتخابیه قم نام نویسی کردند، محمدرضا اسماعیلی مقدم نماینده مردم قم در دوره ششم مجلس شورای اسلامی، داوود محمدی دبیرکل انجمن اسلامی معلمان کشور و مدیرکل آموزش و پرورش استان قم در دولت اصلاحات، محمدرضا صحفی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد دولت اصلاحات، سید جلال موسوی، نماینده مردم شهرستان‌های مهر و لامرد در دوره ششم مجلس شورای اسلامی، غلامحسین نادی از اعضای مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم و از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی، جعفر آرشید از اساتید و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس سابق این دانشگاه در قم و محمدرضا یزدان پناه دبیر انجمن اسلامی پزشکان استان قم بودند. 

سر‌شناس ترین اصولگرایان ثبت نام شده در این دوره از انتخابات را باید مجتبی ذالنور جانشین سابق نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دانست. همچنین احمد امیرآبادی فراهانی و محمدرضا آَشتیانی نمایندگان فعلی قم در مجلس شورای اسلامی، ناصر سقای بی‌ریا شاگرد ارشد آیت الله مصباح یزدی، عضو هیئت رئیسه جبهه پایداری و مشاور سابق احمدی‌نژاد و وحید یامین‌پور مجری برنامه دیروز، امروز، فردا که در سال ۸۸ از صدا و سیما پخش می‌شد اشاره داشت.

علی بنایی نماینده قم در مجلس هفتم و هشتم و معاون سیاسی صالحی منش استاندار سابق قم، از دیگر کاندیداهاست و در کنار او می توان به حضور هادی مفتح فرزند شهید آیت الله مفتح و از اساتید دانشگاه قم، و سیدعلی یثربی نماینده سابق قم در مجلس ششم اشاره کرد.

کد خبر : ۳۳۳۲۰۷