خبرگزاری کار ایران

در سال جاری؛

۳۲۰۰۰ تن انار در قم تولید شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم از تولید ۳۲ هزار تن انار در استان قم در سال جاری خبر داد.

به گزارش ایلنا از قم، رضا وکیل اظهار داشت: سطح زیر کشت انار در استان قم دو هزار و ۸۰۰ هکتار است که از این میزان سطح زیر کشت در سال ۹۴ حدود ۳۲ هزار تن انار برداشت شده است. 

وی در ادامه سخنان خود ضمن تبیین برنامه مدیریت باغبانی در سال ۹۴، اولویت استان را محصولات با نیازی آبی کمتر و مقاوم به شوری آب دانست و افزود: این مدیریت در سال جاری نسبت به گسترش کشت محصولاتی مانند پسته در سطح ۱۵۰۰ هکتار اقدام کرده است. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم، سطح باغات این استان را بیش از ۱۸ هزار هکتار عنوان کرد و بیان داشت: در استان قم طی سال ۹۳ بیش از ۲ هزار تن پسته تولید شده است. 

وکیل در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین برنامه مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قم پرداخت و با اشاره به اینکه بیش از ۴۹ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی در استان قم است، گفت: کشت گیاه جو به عنوان یکی از محصولات استراتژیک در برنامه الگوی کشت استان قم اهمیت ویژه‌ای دارد. 

وی با اشاره به اینکه این گیاه از آستانه تحمل بالایی در استان قم برخوردار است، گفت: در برنامه زراعت این سازمان به جهت محدودیت منابع آبی برنامه توسعه کشت نداریم، اما برنامه‌های کیفی و بالا بردن عملکرد در واحد سطح از طریق تولید و تکثیر و توزیع بذور اصلاح شده و ارقام جدید و توسعه ترویج و انتقال دانش فنی در اصول به زراعی در مزارع از برنامه‌های این سازمان است. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: پنبه یکی دیگر از گیاهان مقاوم در برابر شوری است و به جهت بالا بردن راندمان تولید در محصول پنبه، استفاده از بذور جدید در زراعت پنبه، توسعه مکانیزاسیون و ترویج و انتقال دانش فنی از دیگر برنامه‌های سازمان در افزایش عملکرد پنبه است. 

وکیل ادامه داد: همچنین در استفاده از روش‌های نوین آبیاری برای نخستین بار در استان در سال زراعی گذشته در زراعت پنبه به روش آبیاری تیپ در سطح ۲۰ هکتار کشت انجام شد. 

وی گفت: این برنامه در سال زراعی جاری نیز با جدیت بیشتری تداوم دارد و پیش بینی می‌کنیم بیش از ۱۰۰ هکتار با این روش در مزارع پنبه استان داشته باشیم. 

این مقام مسئول در سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به اینکه استفاده از روش آبیاری تیپ غیر از اعمال مدیریت آبیاری و تغذیه گیاهی سبب صرفه جویی بیش از ۵۰ درصد آب زراعی می‌‌شود، گفت: در زراعت جو هم در سال زراعی جاری در سطح ۳۰ هکتار برای نخستین بار با روش نوار آبیاری تیپ کشت شده است که این برنامه در سال زراعی آتی بیش از ۵۰۰ هکتار می‌باشد. 

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اولویت‌های مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی در استان قم، اظهار داشت: محصول جو، گندم، کلزا، علوفه شامل یونجه و ذرت و پنبه جز اولویت‌های این مدیریت برای کشت در استان قم به شمار می‌رود. 

وکیل با اشاره به اینکه سطح زیر کشت یونجه در قم ۸۰۰۷ هکتار بود که میزان تولید آن حدود ۱۰ تن در هکتار است، گفت: در خصوص کاهش سطح زیر کشت یونجه از سال زراعی ۹۳ - ۹۲ کشاورزان جهت کاهش سطح به میزان ۱۵درصد از سطح فعلی ترغیب شدند که با وجود افزایش قیمت یونجه سطح کاشت این زراعت در سال ۹۴ - ۹۳ حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده و به سطح فعلی که ۸۰۰۷ هکتار رسید. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: جهت افزایش تولید در واحد سطح یعنی افزایش عملکرد، توصیه فنی در کارگاه‌های آموزشی و خدمات مشاوره‌ای آموزش اصول به زراعی یونجه جز برنامه‌های این سازمان بوده است. 

وی افزود: همچنین جهت صرفه جویی در مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری توسعه روش آبیاری کم فشار در اراضی یونجه کاری از برنامه‌های این سازمان است.

کد خبر : ۳۲۵۸۸۳