خبرگزاری کار ایران

آیت الله علوی گرگانی:

شوراهای اسلامی شهر به دنبال منافع حزبی و گروهی نباشند

یکی از مراجع تقلید گفت: اعضای شورا همواره سعی کنند برای رضایت خداوند و خیر مردم تلاش کنند و تصمیم بگیرند، خدای نکرده طوری نشود که دنبال منافع حزبی و گروهی باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت الله سید محمد علوی گرگانی در دیدار علی اکبر زلیکانی عضو شورای اسلامی و جمعی از فعالان فرهنگی شهر ساری و مصطفی ملایی عضو شورای اسلامی شهر قم، با اشاره به تفاوت‌های نظام اسلامی ایران با سایر نظام‌های حاکم بر دنیا، اظهار داشت: هدف نظام‌های غیر اسلامی پیشرفت دنیایی و مادی است، از همین رو بر اساس منطق الهی و دینی کار نمی‌کنند و تنها تخصص و تجربه افراد مسئول برای آن‌ها اهمیّت دارد. 

وی تصریح کرد: الحمدلله ما در نظامی زندگی می‌کنیم که علاوه بر تخصص افراد، الزامات دیگری هم برای مسئولان وجود دارد، آن هم تعهد به ارزش‌ها و جنبه دینی و مذهبی افراد است. 

آیت الله علوی گرگانی تاکید کرد: با توجه به آیات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام در بسیاری از مواقع نیز مسئولان علاوه بر تعهد و تخصص نیازمند هدایت‌گری و راهنمایی عالمان و بزرگان دینی هستند، در عصر حاضر و در نظام اسلامی ما این هدایت‌گری توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام تقلید صورت می‌گیرد. 

وی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهمی که اعضای شوراهای اسلامی شهر‌ها باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند آگاهی به مسائل دینی است، چرا که اگر اعضای شورا‌ها به احکام مورد نیاز الهی در حوزه کاری خود مسلط نباشند، ممکن است خدای نکرده مصوبات آن‌ها مغایر با دستورات الهی باشد و به جای رفاه حال مردم، موجب بوجود آمدن مشکلات دیگر شود. 

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیّت امر شورا، یادآور شد: خداوند متعال به نبی اکرم (ص) که عقل کل عالم است و هیچ احتیاجی به کمک عقلی کسی ندارد، می‌فرماید: «و شاورهم فی الأمر ثم توکل علی الله»، پیامبر (ص) که متصل به منبع وحی است و در امور نیازی به مشاور ندارد، پیامبر (ص) مجری و عامل به اوامر خداست، برای چه مشورت کند؟ در اینجا مشورت برای رفع نقص نیست. 

آیت الله علوی گرگانی ادامه داد: این شورایی که خداوند به پیامبرش می‌فرماید ابتدا آن را انجام بده و بعد توکل کن، برای شخص نبی اکرم (ص) جنبه رفع نقص ندارد، البته برای ما که متصل به منبع وحی الهی نیستیم خیلی اوقات ممکن است از این جهت باشد، اما برای ایشان ابعاد دیگری دارد، یکی از آن ابعاد نیست که اگر در مسئله‌ای با حضور و نظر نماینده مردم تصمیمی گرفته و اجرا شود، یعنی با تبادل نظر نمایندگان مردم طرحی انجام شود، حتی در صورت بروز مشکل کسی نمی‌تواند اعتراض کند، چون نماینده خودشان در این تصمیم سهیم بوده است، این یعنی اقناع شخص معترض. 

وی ابراز کرد: بنابراین تشکیل و اهداف شورا، همچنین تشکیل کمیسیون‌های مختلف که تخصصی‌تر است از همه جهات مفید و تاثیرگذار خواهد بود، قرآن هم تاکید دارد که برای انجام امور اول باید شورا و مشورت انجام گیرد، بعد بر خداوند متعال توکل کرد. 

آیت الله علوی گرگانی همچنین افزود: اعضای شورا همواره سعی کنند برای رضایت خداوند و خیر مردم تلاش کنند و تصمیم بگیرند، خدای نکرده طوری نشود که دنبال منافع حزبی و گروهی باشیم. 

وی گفت: مصوبات شوراهای اسلامی شهر باید در چهارچوبی باشد که با منویات ولایت فقیه و نظام اسلامی سازگاری داشته باشد. 

خاطرنشان می‌شود در ابتدای این دیدار نیز علی اکبر زلیکانی عضو کمیسیون عمران شهر ساری، با اشاره به نقش تاثیرگذار علما و مراجع در هدایت جامعه، اظهار داشت: علما همواره نقش راهبردی و سازنده‌ای در حفظ و هدایت مسیر تعالی انقلاب اسلامی داشته‌اند. 

وی بیان کرد: قطعا رهنمودهای علما در حوزه مجموعه مدیریت شهری و شوراهای اسلامی شهر می‌تواند به تحقق شهر تراز اسلامی کمک ویژه‌ای کند و چراغ راهی برای مسئولان باشد. 

کد خبر : ۳۲۱۱۶۷