خبرگزاری کار ایران

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم:

وای به حال جامعه‌ای که اختیارش دست افراطیون باشد

یک عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم بیان این که بنابر یک آمار موثق، حدود 80هزار مداح درکشور وجود دارد، گفت: واقعا به کجا می رویم که امروز برخی از مداحان ما به خود اجازه می دهند از سبک های رپ و هالیوودی در مجالس امام حسین(ع) استفاده کنند؟

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، حجت الاسلام والمسلمین علی کرمی ظهر امروز در مراسم عزاداری روز عاشورا که با حضور جمع کثیری از مردم در دفتر آیت الله صانعی در قم برگزار شد، اظهار داشت: نگاه‌ها به قیام امام حسین (ع) متفاوت است که البته برخی به حق نزدیک‌تر و برخی خلاف واقعیت است.

وی افزود: برای اینکه نگاه ما به واقعه عاشورا، اخلاق امام حسین (ع) و یارانش، سبک و سیره آنها و... مطابق واقعیت باشد، باید خود امام حسین(ع) را میزان و معیار قرار دهیم و برای مثال به خطبه‌های ایراد شده توسط ایشان، منش اخلاقی ایشان، زندگی یاران باوفای ایشان و... توجه کنیم، که اگر توجه کردیم، می‌توانیم بفهمیم که امام حسین(ع) چه می‌خواست و هدف از قیامش چه بود.

این عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با بیان اینکه یک نگاه به قیام امام حسین (ع)، نگاه عاطفی است، گفت: نگاه عاطفی به قیام کربلا، یعنی اینکه امام حسین (ع) و حرکت ایشان را در خون و اشک و غم خلاصه کنیم؛ متأسفانه در مواقعی مشاهده می‌کنیم که این بُعد عاطفی آن قدر بزرگ می‌شود که از جنبه‌های دیگر واقعه کربلا و اهداف قیام امام حسین (ع) غافل می‌شویم.

وی افزود: گریه برای امام حسین (ع) خوب و لازم است، اما گریه آگاهانه، کما اینکه در روز عاشورا نیز این مهم وجود دارد اما همه حادثه کربلا گریه نیست؛ متأسفانه در برخی منابر و مداحی‌ها، چیزهایی را به بهانه گریاندن مردم می‌شنویم که فقط باید از دست این سخنان به خدا پناه برد؛ واقعا به کجا می‌رویم که امروز برخی از مداحان ما به خود اجازه می‌دهند از سبک‌های رپ و هالیوودی در مجالس امام حسین (ع) استفاده کنند؟

حجت الاسلام و المسملین کرمی گفت: امروز طبق یکی از آمارهای موثق، حدود ۸۰هزار مداح درکشور وجود دارد، البته با مداحی مخالف نیستیم و مداحان خوب روی چشم دوست داران اهل بیت (ع) قرار دارند، اما گاهی مسائلی را می‌بینیم که سنخیتی با مجلس امام حسین (ع) ندارد.

وی خطرنشان کرد: ما باید برای بیان مسائل عاطفی واقعه کربلا، حضرت زینب کبری(س) را الگوی خود قرار دهیم که در کنار بیان مسائل کربلا از زاویه عاطفی، به روشنگری و آگاهی بخشی به جامعه اقدام و اعتراض و فریادش را نیز در‌‌ همان بعد عاطفی می‌گنجاند.

این استاد حوزه گفت: مداحان باید در کنار مسائل عاطفی قیام کربلا، به مردم بگویند که امام حسین (ع) با قیام خود، پوشش مذهبی استبداد سیاه اموی را کنار زد و نشان داد که آنها فقط پوسته مذهب دارند و البته هزینه این کار امام حسین (ع) نیز سنگین بود و آن بریده شدن سر ایشان و یارانش و اسارت اهل بیت او بود.

وی با بیان اینکه نگاه دیگر به واقعه عاشورا و شهادت امام حسین (ع)، نگاهی است که می‌گوید کار امام حسین (ع)، کاری قدسی، فرابشری و فراانسانی است و با عقل بشری نمی‌سازد، گفت: این نگاه که از ابتدای تاریخ عاشورا تا کنون کم و بیش وجود داشته، نگاهی به دور از حقیقت است، چراکه ما انسان‌ها، تا کسی را نفهمیم، به سراغش نمی‌رویم؛ حتی خود امام حسین(ع) نیز در جملات خود اینگونه سخنان را رد کرده و گفته‌اند که زندگی ما الگویی برای شما انسان‌ها است.

حجت الاسلام کرمی افزود: کار امام حسین(ع) کاری قابل فهم و درک و کاری انسانی است، اما انسانی نمونه که می‌گوید من قدرت را با ظلم و زور نمی‌خواهم؛ و بر همین اساس بود که بر علیه استبداد سیاه اموی که با پوسته‌ای از ظواهر دینی و سوءاستفاده از منبر‌ها، بیت المال مسلمین را به نفع خود مصادره می‌کردند، قیام کرد.

وی گفت: امام حسین (ع) طرفدار آزادی و حقوق بشر به معنای واقعی کلمه بود و بر همین اساس، منطق او با مفسدین و جنایتکاران بنی امیه سازگار نبود؛ امام حسین (ع) به دنبال این بود که ضعیف‌ترین فرد یک جامعه بتواند در مقابل قوی‌ترین آنها، بدون ترس و واهمه حرف خود را بزند.

این سخنران مذهبی یادآور شد: امام حسین (ع) در روز عاشورا و قبل از جنگیدن، خطبه‌هایی داشت که با آن خطبه‌ها، صحرای کربلا را تبدیل به دادگاهی برای محکومیت بنی امیه و استبداد سیاه او کرد؛ ایشان در آن خطبه‌ها خطاب به لشگریان بنی امیه گفتند که آیا کسی از شما را کشته‌ام، یا بدهکار شما هستم؟ حلالی را حرام یا حرامی را حلال کرده‌ام؟ با کدام مجوز راه مرا بسته و قصد جان مرا کرده‌اید؟

وی با بیان اینکه شمر برای اینکه سخنان امام حسین (ع) ادامه پیدا نکند تا مبادا روی لشگریان تأثیر بگذارد، دستور حمله به ایشان را صادر کرد، گفت: اما از آدم‌های افراطی و بی‌مخ که در طول تاریخ، جوامع مختلف از دست آنها ضربه خورده‌اند؛ و وای به حال جامعه‌ای که اختیار ده‌ها هزار نفر را به دست یک آدم بی‌منطق و افراطی می‌دهد.

حجت الاسلام کرمی در پایان گفت: واقعه کربلا رسواگر ظالم‌های زمان شد، زیرا ظلمی که به امام حسین(ع) و یاران و اهل بیت ایشان شد، با منطق اسلام که هیچ، با هیچ قاعده جنگی نیز جور در نمی‌آید و فاصله‌ای از زمین تا آسمان دارد.

کد خبر : ۳۱۵۹۷۴