خبرگزاری کار ایران

هشدار عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

جامعیت یک روحانی با سیاسی کردن منبر عزاداری زیر سؤال می‌رود

asdasd
کد خبر : ۳۱۴۱۳۷

عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ضمن بیان این که دستگاه های ذیربط برای جلوگیری از سیاسی شدن مجالس عزاداری مسئولیت دارند، گفت: جامعیت یک روحانی با سیاسی کردن منبر عزاداری زیر سؤال می رود.

آیت الله سیدمحمد غروی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در قم، در خصوص سوء استفاده احتمالی برخی خطبا و مداحان از تریبون مجالس عزاداری امام حسین(ع) برای اهداف سیاسی و منافع جناحی، اظهار داشت: مجالس عزاداری امام حسین(ع)، در عین حال که باید نقش روشنگری در درون خود داشته باشد، اما نباید دستاویزی برای مسائل جناحی و سوء استفاده های سیاسی باشد.

وی افزود: در مجالس عزاداری، باید تحلیل و بررسی جریان عاشورا مطرح شده تا زمینه های روشنگری مردم فراهم شود اما این که به مسائل جناحی و سیاسی روز پرداخته شود، زمینه تشتت و اختلاف در میان جامعه و مردم پدید می آید و این اقدام، کار خوبی نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به آسیب های سوءاستفاده سیاسی از منبرهای مجالس عزاداری، گفت: اولین اثر سیاسی کردن مجالس عزاداری این است که آثار و برکات معنوی این جلسات و همچنین اثر سخنان خطیب در میان مردم کم می شود.

وی افزود: مردم هم انتظار ندارند در مجلس عزای امام حسین(ع) چنین مسائلی مطرح شود، بلکه انتظار این است که معارف اهل بیت(ع) و جریانات کربلا مطرح شود؛ همچنین تجارب تاریخی که در رابطه با کربلا وقوع پیدا کرده و خودش می تواند تجربه ای برای همیشه باشد، مطرح شود؛ اما اگر خدای ناکرده در این جلسات مقدس، مسائل جناحی دامن زده شود کار خوبی نیست و آثار خوبی هم ندارد.

آیت الله غروی خطاب به مبلغان، خطیبان و مداحان مجالس عزاداری امام حسین(ع) در سراسر نقاط کشور، گفت: خطبا و مبلغان و همچنین مداحان باید حقایق دینی، معارف الهی و اسلامی، و اهداف قیام امام حسین(ع) را، به دور از این که این جلسات از نظر مسائل سیاسی و جناحی به سمت و سویی کشیده شود، بیان کنند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه سراسر کشور، با بیان این که باید از بیان مسائل سیاسی در مجالس عزاداری پرهیز کرد تا همه مردم با رغبت در این مجالس شرکت و بهره معنوی خود را ببرند، گفت: مبلغان و خطیبان باید بدانند که اگر بخواهیم در منابر مجالس عزای امام حسین(ع) برخوردهای سیاسی و جناحی کنیم، عده ای از مردم اصلا در این گونه مجالس حضور پیدا نمی کنند و در نتیجه خودمان به عنوان یک روحانی که باید محل رجوع مردم باشیم، نمی توانیم برای همه افراد جامعیت داشته باشیم.

وی با تأکید بر این که در جلسات عزاداری جا دارد که معارف الهی و تاریخ اسلام، آن طور که هست بیان شود، گفت: باید اهداف حرکت و قیام امام حسین(ع) و سیره ایشان، و دیگر ائمه معصومین(ع) و به ویژه کارکردهای اخلاقی و معنوی قیام کربلا تبیین شود، تا شاهد ایجاد زمینه رشد افراد و اشخاص در عرصه های مختلف، باشیم.

آیت الله غروی با اشاره به سابقه اهانت و فحاشی به برخی از شخصیت های سیاسی در برخی از مجالس عزاداری سال های گذشته و احتمال تکرار آن در این ایام، گفت: آن کارهایی که قبلا اتفاق افتاد به هیچ وجه کار درستی نبود چرا که این اقدامات، دوری مردم از مجالس عزاداری و همچنین زمینه تشتت و اختلاف را در جامعه ایجاد می کند.

عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تصریح کرد: دستگاه های ذیربط در این باره مسئولیت دارند و باید دائما تذکر دهند و نگذارند زمینه چنین کارهایی مجددا ایجاد شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز