خبرگزاری کار ایران

توسط دبیر کل جمعیت ایثارگران و فرزندان شاهد استان قم ارائه شد؛

طرح تشویقی برای سرمایه داران و کارخانجات فعال و نیمه فعال قم

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۰۷۴

طرح تشویقی برای سرمایه داران و کارخانجات فعال و نیمه فعال قم به مدیر شهرکهای صنعتی استان قم توسط دبیر کل جمعیت ایثارگران و فرزندان شاهد استان قم ارایه شد.

ایلنا: طرح تشویقی برای سرمایه داران و کارخانجات فعال و نیمه فعال قم به مدیر شهرکهای صنعتی استان قم توسط دبیر کل جمعیت ایثارگران و فرزندان شاهد استان قم ارایه شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از قم، در بیشتر کشور‌ها، بخش عمده‌ای از منابع درآمدی دولت، از طریق مالیات تامین می‌شود. سهم مالیات از کل درآمدهای عمومی در میان کشور‌ها، متفاوت است و میزان آن بستگی به سطح توسعه و ساختار اقتصادی آن‌ها دارد. در این می‌ان، فرار مالیاتی و گریز از مالیات در کشور‌ها باعثشده است تا درآمدهای مالیاتی کشور‌ها، همواره از آنچه که برآورد می‌شود کمتر باشد و تمامی کشور‌ها تلاش خود را برای کاهش این دو پدیده به کار می‌گیرند یا از طریق اصلاح نظام مالیاتی، به چاره جویی برمی خیزند.

فرار مالیاتی چیست؟

هرگونه تلاش غیرقانونی برای پرداخت نکردن مالیات مانند ندادن اطلاعات لازم در مورد عواید و منافع مشمول مالیات به مقامات مسئول، فرار مالیاتی خوانده می‌شود. که این تعریف، برای انواع مالیات‌ها یکسان است. در فرار مالیاتی، به رغم تطبیق فعالیت با قوانین، در اجرای فعالیت یک یا چند ضابطه مصوب مراجع ذی ربط تعمداً نادیده گرفته می‌شود.

علی رضا خوشرفتار قمی که به عنوان کار افرین بر‌تر استان قم که با راه ادنازی مجتمع تجاری امین در دو سال اخیر توانسته است چرخه عظیمی از ساخت و ساز در استان قم را با بکار گیری نیروهای متخصص جوان و در کنار پیشکسوتان مدیریت کند با اارایه طرحی تشویقی برای حل این معضل بزرگ به کمک مدیران دولتی و تصمیم گیرندگان شهری امده است

دبیر کل جمعیت ایثارگران و فرزندان شاهد استان قم در طی برگزاری چند جلسه با مدیر شهرک‌های صنعتی استان و بررسی علمی و دقیق تیم‌های کار‌شناسی در خصوص ساماندهی امور بانکی و شهرکهای صنعتی با بیان طرح تشویق مالیاتی برای سرمایه گذاران اعلام کرد: اگر دولت جمهوری اسلامی ایران تمام افرادی را که در بحثتولید و صنعت مشغول به فعالیت می‌باشند را در ازای سرمایه ثابت و در گردش سرمایه گذاران به میزان ۲۲ درصد سود از مالیات معاف کند و دوازده ۱۲ درصد سود نیز به عنوان مدیریت ارایه نماید سهم بزرگی در تشویق پرداخت مالیات سرمایه گذاران ایجاد می‌کند تا دیگر از بکار بردن رو شهای غیر متعارف و فرار از مالیات شانه خال نکرده و دیون خود را به دولت پرداخت می‌کنند.

با محاسبه دو مولفه فوق سرمایهقابل توجهی از بانک‌ها خارج شده و به چرخه تولید باز می‌گردد و ثانیا صنعت گران و تولید کنندگان با دریافت رقم قابل توجهی بعد از یک سال مالیات خود را گرداخت می‌کنند.

اگرچه مالیات ستانی در ایران نوپا نیست و همچنین از وصول مالیات به طریق نظام شبه سیستمی‌در حدود یک قرن در ایران می‌گذرد، اما همچنان نمی‌توان ادعا کرد که نظام مالیات‌گیری در ایران حتی شبیه کشورهای تقریبائ در حال توسعه است. در هر صورت پایبندی به اصول و روش‌های نوین بشری در اجرای سیاست‌های توسعه، باید سرلوحهء کار مسوولان مربوطه قرار گیرد تا به هدف‌های مورد نظر در وصول حداکثر مالیات دست پیدا کنند. به نظر می‌رسد با توجه به تغییر و تحولات در نظام مالیاتی ایران از حدود یک‌سال پیش به ‌این طرف، بتوان امیدوارانه چشم به سوی نظام مطلوب مالیاتی داشت.

نظامی‌که در سال‌های گذشته تبدیل به ویرانه‌ای شده است که اصلاح ساختاری و بنیادی آن هزینه‌های زیادی می‌طلبد. این مقاله به علل و زمینه‌های ناکارآمدی سیستم مالیاتی ایران از چهار بعد قوانین و مقررات، فرآیندهای مالیاتی، مؤدیان و منابع انسانی پرداخته در برخی موارد راه‌کارهایی جهت برون رفت از این مشکلات بیان می‌دارد.

۱قوانین و مقررات مالیاتی

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در تضعیف و عدم اثربخشی سیاست‌های مالیاتی، پیچیدگی و ابهام در قوانین و مقررات مالیاتی است. این مساله به تنهایی به کارآیی اجرایی سیاست‌های مالیاتی صدمه وارد می‌کند. به منظور تضمین اثربخشی دستگاه مالیاتی در قدم اول باید قوانین و مقررات مالیاتی و حسابداری به طور جامع تعریف و تضمین شود. برای رویه‌ها و قوانین جدید باید مجوزهای جدید اخذ شود تا در مجمع‌القوانین کشوری و آیین‌نامه‌های مالیاتی ثبت شود. تغییرات قوانین مالیاتی به شدت به استانداردهای نوین حسابداری وابسته است. به عبارت دیگر باید مقررات مربوط به مؤدیان در نگهداری دفا‌تر و فاکتور‌ها و چگونگی ارایهء آن‌ها به سازمان مالیاتی، به صورت شفاف تبیین شود. در ‌‌نهایت برای پیاده کردن اصلاحات باید حمایت ‌حاکمیت و آحاد مردم جلب شود.

به طور کلی قوانین خوب وکارآ، چندین خصوصیت و ویژگی به شرح ذیل را دارا هستند:

الف - کارآیی
در مورد کارآیی قانون، باید به این نکته توجه کرد که آیا قانون مربوطه از نظر اجرای سیاست‌های مالیاتی، کارآیی و اثربخشی را دارد به عبارت دیگر قانونی کارآ و اثربخش است که نتیجهء مورد نظر از تصویب آن حاصل شود. به عنوان مثال یکی از اهداف قانون برای الزام مؤدیان مالیات بر شرکت‌ها به منظور ارایهء اظهارنامه و ترازنامه و سود و زیان، می‌تواند شناخت کامل از نحوهء گردش مالی یک شرکت در اقتصاد و استفاده از اطلاعات مالی این شرکت برای ردیابی مفاسد مالی بنگاه‌های دیگر باشد. چنانچه این هدف قانونگذار، با ارایهء درست ترازنامه و سود و زیان شرکت‌ها حاصل شود می‌گوییم قانون، کارآ(اثربخش) بوده است.

ب - سازمان‌دهی
سازمان‌دهی منطقی باعثدرک و فهم بهتر مؤدیان و کاربران از قانون مالیاتی می‌شود. سازمان‌دهی قانون به این مفهوم است که مقررات مربوط به یک بخش خاص، همگی در کنار آن باشند به عبارت دیگر مطالب مربوط به هم تا جایی که امکان دارد در کنار هم باشند. به عنوان مثال مؤدیان مالیاتی اشخاص حقوقی(شرکت‌ها) در صورتی که تمام مطالب مربوط به اجراییات و مقررات فصل امور مالیاتی شرکت‌ها در یک فصل جداگانه لحاظ شده است خیلی کمتر دچار سردرگمی و ابهام خواهند شد.

ج - قابلیت درک
در صورتی که بخواهیم قابلیت درک یک متن افزایش یابد، اولائ باید عبارت یک متن کوتاه باشد و ثانیائ از کلمات مرموز و غیرشفاف جلوگیری به عمل آید به عبارت دیگر، متنی گویا و ساده ارایه کرد.

حامیان استفاده از زبان ساده در قانون‌نویسی خواهان پرهیز از زبان حقوقی برای نیل به قانونی آسان و همه فهم هستند به عبارت دیگر تا جایی که امکان دارد باید از کلمات حقوقی و یا کلماتی که معروف به لغت‌نامه‌ای هستند پرهیز کرد به عنوان مثال می‌توان به جای عبارت «کمیسیون تقویم املاک»، عبارت «کمیسیون(هیات) ارزیابی املاک» را به کار برد.

با توجه به تاکید و تصریح فصل پنجم برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور: اقتصاد و ماده قانونی ۱۱۲ تا ۱۱۵ در خصوص تسهیلات مالیاتی نیز باید توجه لازم قرار بگید تا سرمایه گذاری مطمین در کل کشور انجام پذیرد

اصلاح نظام مالیاتی:

اصلاح نظام مالیاتی طبق قانون گنجم توسعه کشور تکلیف دولت و سرمایه گذاران را مشخص کرده است:

ماده - ۱۱۲

دولت موظف است در راستای هدفمندکردن معافیت‌های مالیاتی و شفاف سازی حمایت‌های مالی دولت در بودجه، نسبت به جایگزینی سیاست اعتبار مالیاتی با نرخ صفر معادل معافیت قانونی، ثبت معافیت‌ها به صورت جمعی خرجی و استرداد مبلغ معافیت اقدام نماید.

ماده - ۱۱۳
سازمان امور مالیاتی کشور مجاز است به منظور تسهیل در دریافت اظهار نامه‌های مالیاتی و سایر اوراقی که مودی مالیاتی مکلف به تسلیم آن می‌باشد و نیز ابلاغ اوراق مالیاتی به مودیان از فناوری‌های نوین نظیر خدمات پست الکترونیکی امضا الکترونیکی با سایر روش‌ها استفاده نماید.

ماده - ۱۱۴
در راستای افزایش ضمانت اجرایی وصول درآمدهای مالیاتی و جلوگیری از فرار پرداخت مالیات، آئین نامه مربوط شامل تعیین مجازات‌های تنبیهی نظیر محرومیت مودیان مختلف از خدمات عمومی دولتی، کارتهای کسب و کار(کارت بازرگانی، پروانه کسب و کار، پروانه بهره برداری و…) و نظایر آن‌ها به تصویب هیات وزیران می‌رسد.
تبصره – عدم تسلیم اظهار نامه مالیاتی در هر سال(ترازنامه و حساب سود و زیان یا حساب درآمد و هزینه) ارائه نکردن دفا‌تر قانونی و اسناد و مدارک مربوط و یا استفاده ننمودن ا زسیستم‌های مکانیزه فروش(صندوق فروش) توسط اشخاص حقیقی و حقوقی حسب مورد، در صورت عدم توافق، مانع استفاده از معافیت‌های مالیاتی مقرر در قانون مربوط خواهد بود.

ماده - ۱۱۵
مدیران اشخاص حقوقی غیر دولتی مجتمعاً یا منفرداً به پرداخت مالیات بردرآمد اشخاص حقوقی وهمچنین مالیاتهای که اشخاص حقوقی به موجب مقررات قانون مالیاتهای بر ارزش افزوده مکلف کسر یا وصول یا ابصال آن بوده و مربوط به دوران مدیریت آن‌ها باشد با شخص حقوقی مسئولیت تضامنی خواهند داشت. این مسئولیت مانع از مراجعه ضامنین به شخص حقوقی نیست.

دبیر کل جمعیت ایثارگران و فرزندان شاهد استان قم با بیان این طرح تشویقی برای سرمایه داران و کارخانجات فعال و نیمه فعال قم به مدیر شهرکهای صنعتی استان قم تاکید کرد تا با راه اندازی یک کارگروه تخصصی متشکل از مدیران ارشد ادارای استان قم کار‌شناسان رسمی دادگستری استان قم و مدیران و نمایندگان کارخانه داران سرمایه گذاران در شهرکهای صنعتی استان قم و به عنوان اولین شهرک صنعتی شهرک شکوهیه اقدام لازم در خصوص جمع بندی طرح تشکیل داده و اقدامات زیر را انجام دهند:

۱ - جمع بندی کامل لیست سرمایه‌های سرمایه گذاران و محاسبه دقیق و کار‌شناسی در بخش‌های مختلف مانند زمین ساخت و ساز و لوازم و…

۲-۲ - محاسبه درصد ارایه شده در طرح بر می‌نای ۲۲ درصد

۳-۳ - ارایه کامل لیست به مراجع تصمیم گیر و احصا عدد قابل پرداخت توسط سرمایه گذاران

مهم‌ترین نتیجه این قانون تشویقی جلوگیری از سرمایه گذاری کاذب در بانک‌ها می‌باشد چرا که سرمایه گذاران با در نظر گرفتن رقم مالیات ترجیح می‌دهند تا سرمایه خود را تبدیل به گول نقد کرده و سرمای ه‌شان را در بانک‌ها سرمایه گذاری کنند چرا که سرمایه گذاری با درصد سود حداقل بیست و دو درصد را از بانک‌ها دریافت کرده و از بروکرواسی‌های اداری و تعهدات کارفرمایی‌‌ رها شده و با اسایش خاطر از سود سرمایه گذاری شده در بانک‌ها ی دولتی یا خصوصی استفاده می‌کنند در صورتی که طرح تشویقی معاف از ما لیات می‌توانند واحدهای صنعتی خود را فعال کرده و چرخه صنعت کشوررا گویا نگه دارند.

از انجا که بسیاری از واحدهای صنعتی و کارخانجات شهرک صنعتی شکوهیه قم در حال تعطیل و نیمه تعطیل می‌باشند این طرح بر اساس راهکار پیشنهادی فوق می‌تواند از تعطیل شدن کارخانجات قم جلوگیری کرده و در اقتصاد استان نقش بسزایی داشته باشد جلوگیری از تعطیل شدن کارخانجات و واحدهای صنعتی می‌تواند از بیکار شدن نیروهای متخصص و بیکاری در استان نیز بکاهد و ثمرات مفید اقتصادی در چرخه اقتصادو تجارت استان به ارمغان اورد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز