خبرگزاری کار ایران

«توکلی بینا» در گفت وگو با خبرنگاران مطرح کرد؛

افزایش ۶ درصدی مصرف آب مردم قم / این آمار هشدار دهنده است

asdasd
کد خبر : ۱۷۹۶۸۴

نسبت به وجود منابع آبی در زمان حال و آینده احساس نگرانی داریم / برای کاهش مصرف آب، باید بیش از هر چیز روی بحثفرهنگی کار کنیم / آب شیرین دبه ای استفاده می کنم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: در استان قم در طول سال گذشته حدود ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب تولید کردیم و نسبت به دو سال قبل، حدود ۶ درصد شاهد افزایش مصرف آب بودیم، که این رقم افزایش ۶ درصدی مصرف آب، آمار هشدار دهنده ای است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم؛ عبدالحمید توکلی بینا، ظهر امروز در نشستی خبری به مناسبت فرارسیدن هفته صرفه جویی در مصرف آب، که در محل سالن زمزم شرکت آب و فاضلاب استان قم برگزار شد، با بیان این که تغییرات اقلیمی روی آب موجود در جهان اثر منفی دارد، اظهار داشت: کره زمین رفته رفته دچار تغییرات اقلیمی می شود و این به علت تولید گازهای گلخانه ای است که بیشتر در کشورهای اروپایی اتفاق می افتد.

وی افزود: با اهمیت پیدا کردن مسئله بهداشت و سلامت در میان انسان ها، مصرف آب در میان مردم نیز افزایش یافته و همین امر یکی از عواملی است که باعثکاهش منابع آبی در کشور می شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم اضافه کرد: وزارت نیرو به این نتیجه رسیده که مردم به صحنه آمده و با خشکسالی و مصرف بی رویه آب مبارزه کنند.

وی با بیان این که نسبت به وجود منابع آبی در زمان حال و آینده احساس نگرانی داریم، گفت: در استان قم در طول سال گذشته حدود ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب تولید کردیم و نسبت به دو سال قبل، حدود ۶ درصد شاهد افزایش مصرف آب بودیم، که این رقم افزایش ۶ درصدی مصرف آب، آمار هشدار دهنده ای است.

«توکلی بینا» با بیان این که در بحثکاهش مصرف آب و بهینه سازی مصرف، مردم می توانند بیشترین نقش را داشته باشند، گفت: امیدواریم مردم به راهکارهای ارائه شده از سوی ادارات آب و فاضلاب و رسانه ها، برای کاهش مصرف آب توجه کنند.

وی خاطرنشان کرد: طرح هدفمندی یارانه ها نشان داد که افزایش قیمت ها می تواند قدری مصرف آب مردم را کنترل کند اما با تورم ایجاد شده در تمام بخش ها، دوباره مصرف آب به روال سابق برگشت که این امر نشان می دهد باید برای کاهش مصرف آب، بیش از هر چیز روی بحثفرهنگی کار کنیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم افزود: این قدر در زمینه فرهنگی برای کاهش مصرف آب ضعیف کار کردیم که کمتر کسی مصرف بی رویه آب را گناه تلقی می کند در حالی که این کار گناه بوده و یکی از بزرگترین مصداق های امر به معروف و نهی از منکر، توصیه به مصرف صحیح و به اندازه آب است.

وی با بیان این که علاوه بر آن که تولید آب برای دولت جمهوری اسلامی ایران بسیار گران تمام می شود، با خطر از بین رفتن منابع آبی موجود کشور رو به رو هستیم گفت: رسانه ها باید همواره برای فرهنگ سازی مصرف صحیح آب در میان مردم تلاش کنند.

«توکلی بینا» در خصوص عملکرد شرکت آب و فاضلاب قم در طول سال گذشته تا کنون، گفت: در طول سال گذشته بیش از ۱۳۰ کیلومتر اصلاح شبکه های آب و فاضلاب شهر قم و توابع آن را داشتیم که ۱۸ کیلومتر آن خطوط اصلی بود.

وی افزود: جابجایی خطوط انتقال آب در تونل بعثت در بلوار هنرستان شهر قم، که قطر لوله آن ۱۲۰۰ میلی متر و ۵۰۰ متر هم طول مسیر آن بود، از کارهای مهمی بود که اخیرا توسط شرکت آب و فاضلاب قم صورت گرفت.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: همه نیاز برقی آب تصفیه خانه های استان قم را بدون استفاده از انرژی های فسیلی تولید می کنیم و حتی بخشی از این برق را به شرکت برق می دهیم.

وی در خصوص مشکل کمبود آب شرب سالم در شهر کهک نیز، گفت: شهر کهک اصولا دچار فقر آبی است و علاوه بر آن چاه های غیر مجاز زیادی توسط افراد مختلفی در این شهر و توابع آن زده شده که البته برخوردهای قانونی با این موضوع شروع شده است.

«توکلی بینا» افزود: برداشت های غیر مجاز آب در شهر کهک باعثکاهش منابع آبی چاه های در اختیار شرکت آب و فاضلاب شده و ما را برای خدمت رسانی به مردم دچار مشکل کرده است؛ علاوه بر این باید به این نکته نیز اشاره کرد که سرانه مصرف آب در شهر کهک، دو برابر شهر قم است.

وی در پایان در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر این که آیا خانواده شما از دستگاه آب شیرین کن خانگی استفاده می کنند؟ گفت: من هیچ گاه از دستگاه آب شیرین کن خانگی استفاده نمی کنم بلکه همیشه دبه ای در ماشین خود دارم و آب شیرین مورد نیاز خود را از طریق دستگاه های اتوماسیون آب شیرین که با کارت های هوشمند به شهروندان آب می دهد، استفاده می کنم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز