خبرگزاری کار ایران

فاضل میبدی در گفت‌وگو با ایلنا:

گناه تجمعات غیر قانونی برخی افراد، کمتر از بی حجابی زنان نیست

asdasd
کد خبر : ۱۷۰۸۸۶

با تظاهرات و عده ای را جمع کردن نمی شود مسائل فرهنگی را به مردم گوش زد کرد / اگر با گشت ارشاد و کمیته‌های امر به معروف و نهی از منکر بی‌حجابی کمتر نشده، این کارها را تعطیل کنیم.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: روش هایی که برای تبلیغ دین و ارزش های دینی در جامعه به کار برده می شود، روش های مطلوبی نیست و تا به حال نیز عکس نتیجه‌ای که در نظر داشتند حاصل شده است؛ از این رو باید روشی را انتخاب کرد که پشت این جریانات، هیچ زور و تهدیدی نباشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی فاضل میبدی در گفت ‌‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص برنامه‌های مخالفان دولت به بهانه انتقاد به رویکردهای فرهنگی کشور و طرح این سؤال که آیا این گونه مراسم‌ها می‌تواند تاثیر مثبتی روی این قضیه داشته باشد یا خیر؟، عنوان کرد: این که ما بخواهیم برخی احکام دینی و ارزش های اخلاقی را با تظاهرات در جامعه جا بیندازیم و از سوی دیگر برای مبارزه با برخی ضد ارزش‌ها از طریق تظاهرات وارد شویم، اشتباه است.

وی ادامه داد: اعتقاد و ارزش چیزی است که باید خود بشر پذیرای آن باشد و از راه درست به انسان ها انتقال پیدا کند؛ این که ما به خیابان برویم و بگوییم ای مرد غیرتت کو؟؛ عملی بسیار زشت است و اسلامی هم نخواهد بود.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که در زمان پیامبر(ص) و امام علی(ع) هیچ حکم دینی به این طریق به مردم اعلام نشده است، گفت: با تظاهرات و عده‌ای را جمع کردن نمی شود مسائل فرهنگی را به مردم گوشزد کرد.

فاضل میبدی یادآور شد: باید پشتوانه احکام دینی منطق، استدلال و درک و فهم باشد؛ حجاب نیز به عنوان یک ارزش دینی همین صورت است که باید از راه صحیح، منطق و استدلال به مردم گوشزد کرد.

وی با بیان این که پاره‌ای از بی‌حجابی‌ها نیز نوعی مبارزه سیاسی تلقی می‌شود، گفت: اگر حکومت به گونه‌ای با دختران برخورد کند که دختران به حکومت اعتماد پیدا کنند و آینده خودشان را در پرتو دین درست ببیند، قطعا به حجاب روی می آورند.
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اگر بخواهیم با این نوع فشارها جامعه را درست کنیم، بی‌حجابی بیشتری حاصل می‌شود.

فاضل میبدی با بیان این که افرادی پشت این جریانات حضور دارند، گفت: معتقدم باید پشت این جریانات کسانی باشند که با اصل حجاب مخالف‌اند و می‌خواهند از این طریق به جریانات وارد شوند؛ حتی باعثمی‌شوند کسانی هم که کمی حجاب دارند کاملا از این اتفاقات بدشان بیاید.

وی ابراز کرد: این قضیه بسیار مشکوک است و باید تدبیر صورت گیرد. اگر هم دولت با برگزاری این تجمعات مخالفت کرده باشد، این تجمعات غیر قانونی و کار این اشخاص حرام است و امام(ره) نیز در فرمودند: " هر کس خلاف قانون عمل کند، حرام شرعی مرتکب شده است ". بر این اساس اگر دولت به این افراد مجوز نداده باشد، گناه تجمع این‌ها از گناه بی حجابی کمتر نیست.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با فعالیت های پلیس گشت ارشاد اشاره کرد و گفت: با گشت ارشاد موافق نیستم، حتی باعثمی شود نفاق و دورویی ایجاد شود؛ مثلا خانمی از ترس پلیس حجاب داشته باشد و در جایی که پلیس نباشد حجاب خود را کنار بگذارد، یا برای کار و شغلی از ترس خودش را با حجاب معرفی کند ولی هیچ اعتقادی به حجاب نداشته باشد.

میبدی تصریح کرد: اگر کسی به کارش اعتقاد نداشت، دورویی و منافقانه است و این امر بسیار خطرناک خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: حجاب یک ارزش است و اگر کسی حجاب دارد باید به این ارزش معتقد باشد؛ حجاب تحمیلی و زور که بنده به آن اعتقادی ندارم، خوب نیست و خداوند نیز می فرماید: " اول دین را بپذیرید، اعتقاد داشته باشید و بعد به آن عمل کنید. "

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: با این گشت‌های پلیسی، ارشادی که با سلاح، آرم و یونی فرم به خیابان بیایند، برای مبارزه با مسائل غیر ارزشی مناسب نیست و موافق نیستم.

وی با ذکر این مطلب که نتیجه هر عملی را باید از تجربه آن کار دید، اظهار داشت: با این که چندین سال است برای این کارها بودجه درنظر گرفتیم، ماشین‌های مخصوص این طرح را خریدیم، نیروی زیادی استخدام کردیم، اما نتیجه چه شد؟ حجاب در جامعه بهتر شد یا بدتر؟

فاضل میبدی افزود: دولت باید ریشه یابی کند و همه هم بدانیم گشت ارشاد به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. کمیته امر به معروف و نهی از منکر و جاهای دیگر نیز فعالیت داشتند؛ ببینند در این هفت، هشت سال گذشته با توجه به بودجه زیادی که برای این کار گذاشتند، چه نتیجه‌ای حاصل شده است؟ آیا دختران ما با حجاب‌تر شده اند یا بی‌حجاب تر؟ اگر با حجاب‌تر شده‌اند، طبق آمار بگویند این آمار ما است و اگر با حجاب‌تر هم شده‌اند، با اعتقادتر هم شده باشند و اگر واقعا نتیجه گرفتند که دختری باحجاب شده این کار را ادامه دهند، اما عکس نتیجه‌ای که می خواستیم حاصل شد. نباید این کارها را ادامه دهیم و باید گشت‌ها را تعطیل کنیم و باید به آمار توجه کرد.

وی در پایان یادآور شد: روش هایی که برای تبلیغ دین و ارزش‌های دینی در جامعه به کار برده می‌شود، روش‌های مطلوبی نیست و تا به حال نیز عکس نتیجه‌ای که در نظر داشتند، داشته است از این رو باید روشی انتخاب کرد که پشت این جریانات، هیچ زور و تهدیدی نباشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز