خبرگزاری کار ایران

محسن غرویان در گفت وگو با ایلنا:

سوء استفاده های سیاسی از دین حرام قطعی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۴۶۲

محبوبیت آیت الله هاشمی رفسنجانی بیشتر شده است / اهانت های اخیر به آیت الله هاشمی رفسنجانی، نوعی موضع گیری مقابل شخص رهبری است / باید چهره رحمانی دین را به جامعه نشان دهیم.

ایلنا: شاگرد سابق آیت الله مصباح یزدی، نمونه بارز سوء استفاده از محافل دینی و مجالس مذهبی را توهین و اهانت یکی از مداحان معروف کشور در میان دعای عرفه به آیت الله هاشمی رفسنجانی، دانست و تصریح کرد: این نوع ادبیات حرام قطعی است و باعثمحبوبیت بیشتر آیت الله هاشمی رفسنجانی شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان از اساتید حوزه علمیه قم، در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که سوءاستفاده های سیاسی از دین و مجالس مذهبی، چقدر برای خود دین و گرایش مردم به سمت دین آسیب زاست؟ اظهار داشت: ابتدا باید گفت که به گونه های مختلف می شود از دین استفاده کرد و به گونه های مختلف آن را تفسیر نمود.

وی افزود: قرائت های مختلفی از دین وجود دارد و می توان از دین به عنوان یک ابزار برای بد اخلاقی ها و حتک حرمت ها و تهمت ها استفاده کرد و توجیح دینی هم داشت که خب نتیجه این برداشت و قرائت، خراب شدن چهره دین در نظر مردم است، و از سوی دیگر می توان از دین، چهره رحمانی، مؤدبانه و اخلاقی ارائه کرد که نتیجه اش جذب مردم به سمت دین است.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: متأسفانه برخی از محافل دینی، از عناوین و موضوعات دینی سوءاستفاده کرده و چهره دین را خراب می کنند.

وی ادامه داد: اولین ضربه این گونه سوءاستفاده ها به خود دین است و باعثمی شود بسیاری از مردم از دین و محافل دینی و مذهبی فاصله بگیرند و از بعضی چهره های به ظاهر دینی و مذهبی هم تنفر پیدا کنند؛ این نکته ای است که متأسفانه گاهی در محافل دینی و جلسات مذهبی دیده می شود.

حجت الاسلام و المسلمین غرویان تأکید کرد: ما باید برای نسل جوان، چهره مؤدبانه، اخلاقی، رحمانی دین را جلوه دهیم.

وی در ادامه سخنان خود نمونه بارز سوء استفاده از محافل دینی و مجالس مذهبی را توهین و اهانت یکی از مداحان معروف کشور در میان دعای عرفه به آیت الله هاشمی رفسنجانی، دانست و تصریح کرد: این موضوع از نگاه تحلیلگران مسائل سیاسی و اجتماعی، و این نوع ادبیات و برخوردها با شخصیت های نظام، در واقع نوعی موضع گیری و اعتراض به خود مقام معظم رهبری است، چون به هر حال مقام معظم رهبری مجموعه ارکان نظام را تأیید کرده و حکم دادند و این نوع ادبیات به نظر من حرام شرعی است و با ولایت مداری که برخی ادعا می کنند اصلا سازگاری ندارد.

شاگرد سابق آیت الله مصباح یزدی با بیان این که کسی که پیرو ولی فقیه است و ادعای ولایت مداری دارد، باید ادبیات و حرکات و سخنانش هم در راستای ولایتمداری باشد، گفت: این نوع ادبیات کاملا مخالف منویات مقام معظم رهبری است و لذا استفاده از این نوع ادبیات حرام قطعی است؛ علاوه بر این که توهین به افراد مؤمن و مسلمان و به خصوص شخصیت های نظام و ارکان نظام است که آن هم به خودی خود، باز حرام دیگری است و از جهت دیگری حرمت دارد.

وی خاطرنشان کرد: البته این نوع ادبیات سخیف در واقع از دید مردم محکوم است و عموم مردم با رأیی که در انتخابات ریاست جمهوری به آقای روحانی دادند، در واقع رأی به ادبیات اخلاقی و اعتدال و احترام داده اند؛ این نوع برخوردها در واقع برخوردهای خلاف خواست ملت است، ولی خب یک اقلیتی هستند که متأسفانه چون خودشان شخصیت احترام آمیزی ندارند این نوع ادبیات توهین آمیز را به کار می گیرند و به نظر من باعثنتیجه ی عکس می شود؛ چون شخصیت هایی مثل آیت الله هاشمی رفسنجانی و… محبوبیت شان بیشتر می شود. ایشان با صبر و حوصله ای که دارند و از این طرف برخوردهای غیر اخلاقی که می شود، باعثبرجسته شدن شخصیت ایشان در جامعه می شود.

حجت الاسلام و المسلمین غرویان گفت: نمونه های این افراطیون فعلی در تاریخ اسلام بوده است؛ این ها کسانی هستند که می خواهند از خود رهبر هم جلوتر بیافتند؛ در سوره حجرات و آیه اول این سوره، در خصوص افراطیون آیه نازل شده است؛ افراطیونی که قصد داشتند از پیامبر اسلام(ص) که رهبر زمان شان بود، جلوتر حرکت کنند؛ در زمان ما هم این ها افراطیونی هستند که گویا می خواهند از خود مقام معظم رهبری جلوتر حرکت کنند. ما هرگز در ادبیات مقام معظم رهبری این نوع کلمات و این نوع ادبیات سخیف را نمی بینیم بلکه ایشان ادبیات فاخر دارند و این ها درس هایی است که باید از رهبری بگیریم اما متأسفانه برخی سوء استفاده از منویات دینی و آموزه های دینی را دنبال می کنند و در واقع دنبال منویات شخصی خودشان هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز