خبرگزاری کار ایران

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی قزوین خبر داد:

تست سل و بروسلوز از۴۰ هزار رأس دام در قزوین

معاون سلامت اداره‌ کل دامپزشکی استان قزوین گفت: ۴۰ هزار رأس دام در این استان زیر پوشش برنامه تست سل و بروسلوز قرار گرفت.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل دامپزشکی قزوین علیرضا اکبرشاهی افزود: به منظور پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله بیمارهای سل و بروسلوز طی سه ماه ابتدایی سال جاری ۲۲ هزار و ۷۲ رأس گاو و گوساله تحت پوشش برنامه تست سل قرار گرفته که در مجموع تعداد ۹ رأس دام راکتور (آلوده) شناسایی و روانه کشتارگاه شده است.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین افزود: همچنین طی این مدت ۱۷ هزار و ۷۷۷ رأس گاو نیز از نظر تشخیص بیماری بروسلوز خونگیری شدند که ۳ رأس دام راکتور حذف شد.

اکبرشاهی عنوان کرد: با توجه به میزان بسیار پایین آلودگی سل و بروسلوز در واحدهای گاوداری صنعتی شیری و تشخیص سریع و به موقع دام‌های آلوده، شیر خام استحصالی در واحدهای گاوداری صنعتی شیری از نظر بیماری‌های سل و بروسلوز در وضعیت بسیار مناسبی بوده و تمام شیر این واحد‌ها به کارخانجات تولید شیر پاستوریزه و استریلیزه ارسال می‌شود.

این مسؤول تصریح کرد: با وجود میزان پایین آلودگی در دامداری‌های استان قزوین همچنان به عموم مردم توصیه می‌شود که از مصرف شیرهای فله خودداری کنند، چراکه شیر دام‌ها در کارخانجات فرآورده‌های لبنی تحت شرایط فشار و دمای مناسب موجب از بین رفتن میکروب عامل بیماری خواهد شد.

کد خبر : ۳۸۷۱۰۴