خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین:

سه راه‌حل پیشنهادی به شهرداری برای ساماندهی تپه اسفرورین

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: برای ساماندهی منظری تپه باستانی اسفرورین سه راهکار اصلی به شهرداری پیشنهاد شده است.

به گزارش ایلنا، محمدعلی حضرتی‌ها در نشست مشترک بررسی مشکلات عمرانی بخش اسفرورین که صبح امروز در سالن اجتماعات اسفرورین برگزار شد با اشاره به تبدیل تپه باستانی این شهر به پارک اظهار کرد: امانتداری هوشمندانه بر اساس منافع دراز مدت ملی باید در حفظ از میراث‌ فرهنگی در نظر گرفته شود.

وی افزود: عدم تصمیم‌گیری‌های سنجیده در حوزه میراث فرهنگی و شتاب‌زدگی و روزمرگی در آن موجب خسارت‌های جبران‌ناپذیر به میراث فرهنگی نیاکانمان می‌شود و نسل‌های آینده هیچ‌گاه تصمیم‌گیرندگان این خطاهای استراتژیک را نخواهند بخشید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: بخش اسفرورین به دلیل وجود آثار مهم تاریخی همچون تپه‌های باستانی و محوطه‌های پیش از تاریخ می‌تواند به عنوان یکی از حوزه‌های مهم گردشگری این استان محسوب شود.

حضرتی‌ها گفت:‌ برای همکاری با شورای شهر و شهرداری در ساماندهی منظری تپه باستانی اسفرورین بر اساس دو تفاهم‌نامه‌ای که طی سال‌های 93 و 95 با دوستان امضا کرده‎ایم سه راه حل پیشنهادی را مطرح کرده که دو راه آن حفاظتی و یک راه دیگر مستلزم زمان و اعتبار کافی است اما می‌تواند آینده بسیار خوبی را برای منطقه و استان قزوین رقم بزند.

این مسؤول یادآور شد: استفاده از چمن مصنوعی یا سنگ‌چین کردن سطح تپه باستانی دو روش کوتاه‌مدت حفاظتی است که علاوه بر حفظ موجودیت محوطه، مشکلات محلی نظیر تولید گرد و غبار یا گل و لای را مرتفع می‌سازد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین بیان کرد: بهترین روش کاوش باستان‌شناسی و ایجاد سایت‌موزه در محور تاکستان _ اسفرورین است که می‌تواند با سایر سایت‌موزه‌های پیش‌بینی شده در دشت قزوین عملکرد مناسبی را در قلمرو گردشگری این استان رقم بزند.

کد خبر : ۳۸۶۷۲۰