خبرگزاری کار ایران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین:

رسانه‌ها پل واقعی بین مردم و حکومت هستند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: امیدواریم رسانه‌ها نیز همسو با سایر نهادها، به معنای واقعی به سمت خصوصی‌سازی حرکت کنند.

به گزارش ایلنا از قزوین؛ اکبراسکندرنژاد صبح امروز در دیدار با اعضای هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان قزوین، افزود: رسانه‌ها را یکی از اصلی‌ترین ارکان نهادهای مدنی هستند که فعالیت آن‌ها را پلی میان مردم و حکومت‌ معرفی کرد.

وی اظهار کرد: باید جایگاه آزادی بیان رسانه‌ها به‌تناسب توسعه‌یافتگی کشورها ارزیابی کرد.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین بابیان اینکه یکی از شعار انقلاب اسلامی واگذاری امور به مردم است؛ افزود: با توجه به‌ضرورت حرکت به سمت توسعه نهادهای مدنی و خصوصی‌سازی، شکل‌گیری انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان را به فال نیک می‌گیریم.

انجمن صنفی می‌تواند پیگیر حل مشکلات صنفی باشند

علی‌محمد مرادی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان در این نشست ضمن اشاره به تاریخچه تشکیل انجمن‌های صنفی کارگری در کشور، اظهار کرد: پس تعطیلی نسبتاً طولانی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران کشور در دولت قبل، در دولت تدبیر و امید به دنبال  احیای انجمن صنفی جدید برای روزنامه‌نگاران هستیم.

وی با اظهار اینکه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران بر اساس قانون کار و باهدف حمایت از خبرنگاران تشکیل شد، ادامه داد: در 14 دی‌ماه سال گذشته انتخابات انجمن با حضور 83 خبرنگار و نماینده قانونی اداره کل کار  استان قزوین برگزار شد و اعضای هیات مدیره آن انتخاب شدند تا از طریق فعال‌سازی انجمن در استان بتوانیم مشکلات صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران را پیگیری کنیم. 

حقوق حقه خبرنگاران را فریادخواهیم زد

فرهاد رشوند، دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان قزوین نیز در این جلسه وجود برخی محدودیت‌های برای تشکیل و استقرار انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان اشاره‌کرده و گفت: اگر این محدودیت‌های سخت‌افزاری برطرف شود، انجمن صنفی برنامه‌های تدوین‌شده خوبی برای اجرا تدوین کرده است. 

وی افزود: برنامه‌ریزی در راستای برگزاری کارگاه‌های آموزشی خبرنگاری و روزنامه‌نگاری در سطوح مبتدی و پیشرفته، همایش‌های معرفی مطبوعات محلی استان، بررسی سیر مطبوعات در قزوین، آشنایی با حقوق صنفی و بیمه روزنامه‌نگاران، استفاده از ظرفیت خدماتی نهادهای استانی به نفع روزنامه‌نگاران با حفظ رسالت قلم، برگزاری تورهای آموزشی و تفریحی برای روزنامه‌نگاران و راه‌اندازی تعاونی مصرف و صندوق تعاونی، ازجمله برنامه‌هایی است که این انجمن در دستور کار خود دارد و با توجه به تولیت ارشاد نسبت به مطبوعات، خواهان حمایت از این نهاد مدنی است.

رشوند تأکید کرد: مشکل عمده خبرنگاران استان قزوین فقدان بیمه است که باید برای حل مشکل راهکارهای عملیاتی تدوین شود و اجرایی کردن این مهم نیز نیازمند نظارت عالی اداره کل ارشاد است.

وی تصریح کرد: خبرنگاران مظلوم‌ترین قشر در عرصه اطلاع‌رسانی هستند که فریادشان باید شنیده شود که انجمن صنفی علاوه بر فریاد زدن مظلومیت خبرنگاران به دنبال استیفای حقوق معطل‌مانده جامعه رسانه‌ای است.

دل آرام عابدی، کارشناس مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این دیدار به راهکارهای قانونی بیمه روزنامه‌نگاران و تمهیدات معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، اشاره‌کرده و گفت: طبق ماده 14 قانون مطبوعات، مدیران همه رسانه‌ها موظف‌اند کلیه کادر خبری و تدارکات خود را بیمه کنند و دراین‌باره حمایت‌هایی هم از سوی دولت در نظر گرفته‌شده ازجمله آن‌که 2 برابر حق بیمه به کارفرما پرداخت می‌شود.

وی افزود: علاوه بر آن سامانه سمان نیز به‌منظور بیمه خبرنگاران همچنان پابرجاست و خبرنگاران می‌توانند از این طریق حق بیمه خود را پرداخت و از خدمات بیمه‌ای برخوردار شوند. وی خبرداد:در راستای حمایت از خبرنگاران در سال 95 به هیچ رسانه‌ای یارانه مطبوعات پرداخت نخواهد شد، مگر آنکه لیست خبرنگاران بیمه‌شده به وزارتخانه ارسال شود.

کد خبر : ۳۵۹۰۶۳