خبرگزاری کار ایران

رئیس مجمع جهانی شهر اسلامی در دانشگاه علم و صنعت:

قزوین در مجمع جهانی شهر اسلامی در سطح بین‌المللی معرفی شد

asdasd
کد خبر : ۱۶۲۲۷۹

برگزاری مجمع جهانی شهر اسلامی در ۹ شهریور با حضور میهمانان داخلی و خارجی و کشورهای اسلامی یک جهش خوبی برای معرفی قزوین در سطح بین المللی بود که از این ظرفیت به خوبی استفاده شد.

مسعود نصرتی، شهردار قزوین گفت: برگزاری مجمع جهانی شهر اسلامی در ۹ شهریور ۹۲ با حضور میهمانان داخلی و خارجی و کشورهای اسلامی یک جهش خوبی برای معرفی قزوین در سطح بین المللی بود که از این ظرفیت به خوبی استفاده شد.

به گزارش ایلنا؛ مسعود نصرتی در «نشست معماری اسلامی» دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت تهران که با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان در سالن آمفی تئا‌تر شهید مداح ساداتیه برگزار شد، افزود: در این اجلاس، توانستیم شهر قزوین را با پیشینه تاریخی، علمی و فرهنگی در سطح بین المللی معرفی کنیم.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری این اجلاس که در روز قزوین برگزار می‌شود، گفت: برنامه‌های بزرگداشت روز قزوین در سه محور برگزاری اجلاس جهانی، تجلیل از مفاخر و فرهیختگان و جشنواره بازی و اسباب‌بازی برگزار شد که برگزاری اجلاس جهانی از اهمیت بسزایی برخوردار داشت.

نصرتی گفت: در این اجلاس بررسی شد که شهر اسلامی چگونه از مسیر خود دور شده و برای بازگرداندن شهر به فضای اسلامی باید چه کار کرد.

وی با تصریح اینکه این اجلاس باید هنرمندانه و با تمام دقت برگزار شد، گفت: در این اجلاس علمای دینی و کار‌شناسان معماری و شهرسازی از سراسر شهر‌های اسلامی دنیا در کنار هم حضور یافتند تا بتوانند با همفکری سکونت در شهر‌ها را با معماری اسلامی احیاء کنند.

شهردار قزوین با بیان اینکه انتخاب قزوین به عنوان میزبان این اجلاس بر اساس داشتن تاریخ و فرهنگ غنی است، گفت: بر اساس اسناد و شواهد علمای سنی و شیعه بسیاری در شهر قزوین زندگی می‌کردند و همچنین قزوین دارای مکتب معماری اسلامی خاص است و بر این اساس شهر قزوین به عنوان میزبان نخستین اجلاس جهانی شهر اسلامی انتخاب شده است.

وی با اظهار اینکه احترام به مالکیت سکونت و حقوق شهروندی از دیدگاه اسلام یک دغدغه اساسی است، بیان کرد: در حال حاضر وجود معیار‌ها و سبک‌های اروپایی، آمریکایی و آسیای مترقی در معماری و شهرسازی روز افزون شده است و شهرهای کشورهای اسلامی دیگر رنگ و بوی از معیارهای اصیل اسلامی ندارند.

شهردار قزوین گفت: شهرداری قزوین با همراهی و مشارکت سازمان اسکان بشر برنامه ملل متحدد نخستین اجلاس جهانی شهر اسلامی را با هدف پرداختن به معیارهای شهر اسلامی برگزار کرد.

نصرتی افزود: البته تاکنون همایش‌های فراوانی برای تبیین شاخصه‌های شهر اسلامی در کشور برگزار شده ولی به طور کامل اجرایی نشده است.

وی اضافه کرد: با آسیب‌شناسی دقیق و کار‌شناسی، این مهم با یک نگاه اجرایی و با همراهی همه گروه‌ها اهم از دانشگاه‌های علوم دینی، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌هیان و شهرداران در این اجلاس معیارهای دقیق و اصولی تعریف خواهد شد.

شهرداری قزوین بیان کرد: تقاضای شهرداری قزوین برای ایجاد دبیرخانه دائمی این اجلاس برای دو سال مورد پذیرش قرار گرفته است.

وی افزود: ایران اسلامی با ادعای داشتن مکتب معماری خاص در شهرهای اصفهان، تبریز، شیراز و قزوین این نگاه را دارد که معیارهای مورد نظر را برای سبک‌های زندگی شهروندان در نظر بگیرد تا در گسترش شهر‌ها به دو مولفه احساس تعلق به محلات و هویت اسلامی توجه شود.

استقرار دبیرخانه دائم اجلاس در قزوین

نصرتی بیان کرد: از ویژگیهای این اجلاس باقی ماندن مرکزیت دبیرخانه در ایران و شهرداری قزوین بود تا در هر دو سال در یک کشور برگزار شود.

وی تصریح کرد: از آنجا که هر ساله از از طریق اسکان بشر سازمان ملل متحد در سطح جهانی در هشت منطقه جوایزی به بهترین عملکرد‌ها و تجربه‌ها داده می‌شد یکی دیگر از کارهای ابتکاری این اجلاس این بود که تصمیم گیری شد تا بهترین عملکرد اسلامی مورد قضاوت و داوری قرار گیرد و از طریق مجمع برای شهرهای اسلامی جوایزی داده شود تا برای همه تاثیرگذاران در مدیریت شهر‌ها موثر باشد و ایجاد انگیزه کند.

تمرین برگزاری اجلاس‌های بین المللی

نصرتی در پاسخ به سوالی در خصوص اهمیت کسب تجربه در این اجلاس برای تداوم میزبانی‌های بزرگ بین المللی در آینده یادآور شد: این اجلاس توان نیروهای بومی استان را برای برگزاری نشست‌های جهانی مطرح کرد و این مجمع شتابی به معرفی قزوین داد که شاید تا ۱۰ سال اگر می‌خواستیم قزوین را معرفی کنیم این نتیجه را نمی‌گرفتیم در حالی که با این حرکت قزوین با قرار گرفتن در همه شبکه‌های بین المللی صدا وسیما، خبرگزاری‌ها و سایت‌ها مطرح شد.

این مسئول اظهار داشت: این اجلاس با عنوان شهر اسلامی کار جدیدی بود که باید آسیبهای آن مشخص شود و استان قزوین تمرین خوبی کرد و با حمایت شخصیت‌های تاثیرگذار استانی، مدیران و معاونان دستگاههای اجرایی، شهرداری، شورای شهر، رسانه‌ها و همه کسانی که به هر حال در کنار هم قرار گرفتند و یک اتحاد و همدلی صورت گرفت تا میزبانی به نحو مطلوبی صورت گیرد.

شهردار قزوین تصریح کرد: با تاکید نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین به حوزه علمیه برای همکاری و تعیین معیار‌ها یک کاری که شاید به هماهنگی چند وزارتخانه نیاز داشت در استان قزوین با همت و تلاش شبانه روزی همه مسئولان و دست اندرکاران و توسط شهرداری قزوین انجام شد که می‌تواند جایگاه استان را ارتقاء بخشد.

نصرتای افزود: در این مراسم پرچم ویژه مجمع شهر اسلامی در مراسمی از سوی شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر قزوین برای انتقال به عتبات عالیات تقدیم شهردار کاظمین شد.

شهردار قزوین و دبیر دائمی مجمع گفت: تفاهم نامه همکاری مجمع جهانی شهر اسلامی با سازمان حفاظت محیط زیست به امضای معاون سازمان حفاظت محیط زیست و شهردار قزوین رسید.

وی بیان کرد: مجمع جهانی شهر اسلامی هردو سال تهیه می‌شود که این بار می‌خواهد رویکرد صحیح و درست به محیط زیست داشته باشد به همین خاطر مجمع خواستار یادداشت تفاهم با سازمان شد.

نصرتی افزود: شهریور۱۳۹۲ اولین مجمع با حضور ۲۳ کشور از ۵۸ کشورجهان تشکیل شد و قزوین بعنوان میزبان اول این مجمع بود که وزارت کشور، راه و شهرسازی، میراثفرهنگی و گردشگری همکاری شایسته‌ای داشتند و بغداد برای میزبانی دوم این مجمع جهانی انتخاب شد.

شهردار قزوین از تهیه اطلس جهانی شهر اسلامی خبرداد و اظهار داشت: اولین تفاهم نامه این مجمع جهانی با سازمان حفاظت محیط زیست کشور امضاء می‌شود و این نشانگر رویکرد این مجمع که رویکردی اسلامی به محیط زیست دارد.

تصویب اساسنامه شهر اسلامی توسط برنامه اسکان بشر سازمان ملل

شهردار قزوین و رئیس مجمع جهانی شهر اسلامی با اشاره به تصویب اساسنامه شهر اسلامی توسط برنامه اسکان بشر سازمان ملل اعلام کرد: حدود سه ماه است از شروع به کار حجت الاسلام قرائتی و گروه کار‌شناسان دینی می‌گذرد و قرار شد چند جلد کتاب در زمینه ویژگی‌های شهر اسلامی تدوین شود.

مسعود نصرتی یادآور شد: دومین اجلاس مجمع جهانی شهر اسلامی در بغداد در یک و سال و نیم آینده برگزار می‌شود و طرف عراقی علاقه‌مند و جدی موضوع را دنبال می‌‌کند.

وی اظهار داشت: چهارتفاهم نامه توسط دبیرخانه مجمع جهانی شهر اسلامی پیگیری شده است که تاکنون تفاهم نامه با سازمان محیط زیست امضا و با و وزارت راه و شهرسازی امروز امضا می‌شود.

نصرتی اظهار داشت: اساسنامه مجمع جهانی شهر اسلامی بعد از هشت بار اصلاح نهایی شده و آماده ابلاغ است و با ۲۰۳ شهر برگزیده از ۵۸ کشور برای عضویت مکاتبه صورت گرفته است.

رئیس مجمع جهانی شهر اسلامی با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه‌‌ها در سال ۱۳۹۳ به مرحله اجرا خواهد رسید، گفت: مشارکت در معرفی جایزه جهانی شهر اسلامی، معرفی پنج شهر با ویژگی‌ منحصر به فرد شهرسازی و معماری اسلامی برای ورود به پروژه اطلس جهانی شهر اسلامی و ارائه و مبادله نتایج پژوهش در خصوص فرایند تحقق شهر اسلامی با رویکرد معیارهای شهر اسلامی از جمله تعهدات وزارت راه و شهرسازی در تفاهم نامه با مجمع جهانی شهر اسلامی است.

بنابر این گزارش وزارت راه و شهرسازی بر اساس تفاهمنامه منعقد شده متعهد شد تا در مجمع جهانی شهر اسلامی عضو شود و دو شهر پایلوت با مختصات «حقوق سکونت در اسلام و معیارهای شهر اسلامی» معرفی کند و در شورای سیاستگذاری و هدایت فنی مجمع جهانی شهر اسلامی نماینده این وزارتخانه حضور یابد.

دبیرخانه مجمع جهانی شهر اسلامی در مجتمع فرهنگی - تاریخی سعدالسلطنه شهر قزوین واقع شده است و شهردار فعلی قزوین در حال حاضر رئیس مجمع جهانی شهر اسلامی است.

مجمع جهانی شهر اسلامی با امضای تفاهمنامه با وزارت راه و شهرسازی متعهد شده است تا جایزه جهانی شهر اسلامی را برگزار کند و اطلس جهانی شهرهای اسلامی را با مشارکت سازمان ملل متحد تدوین کند.

همچنین تدوین منشور سکونت از نگاه اسلام با مشارکت سازمان ملل متحد با رویکرد معیارهای سکونت در دین مبین اسلام از مهم‌ترین تعهدات مجمع جهانی شهر اسلامی است.

شایان ذکر است؛ در پایان این نشست از استادکار معماری سنتی آقای علی‌اصغر شعرباف استاد علی‌اصغر شعرباف، استاد برجسته هنرهای وابسته به معماری، تقدیر شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز