خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

شعار هفته سلامت «یک عمر سلامتی با خودمراقبتی» است

asdasd
کد خبر : ۱۶۱۶۵۷

هفته سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت‌ماه ۹۳ برگزار می‌شود که شعار آن «یک عمر سلامتی با خودمراقبتی» است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: هفته سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت‌ماه ۹۳ برگزار می‌شود که شعار آن «یک عمر سلامتی با خودمراقبتی» انتخاب شده است.

به گزارش ایلنا از قزوین، علی اکبر زینالو امروز در یک نشست خبری به مناسبت هفته سلامت افزود با اشاره به اینکه کار، ورزش، رفتارهای اجتماعی، استراحت و آرامش باید مدیریت شود، افزود: در زمینه خودمراقبتی، فرد باید برای پیشگیری از بیماری تلاش کند و در صورت ابتلا به آن، با خودمراقبتی برای درمان بیماری بکوشد.

وی در خصوص سلامت معنوی نیز گفت: استفاده کردن از قرآن کریم و امور معنوی علاوه بر ایجاد حس امید در فرد؛ لذت عشق به زندگی و انتقال دانش به افراد دیگر را به وی می‌چشاند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین با بیان اینکه بانوان در هر خانواده نقش کلیدی در خودمراقبتی اعضا و حفظ سلامتی آنان ایفا می‌کنند؛ خاطرنشان کرد: بانوی هر خانه تسکین‌دهنده همسر و رشددهنده فرزندان است و در تغذیه روحی و روانی خانواده نقش مهمی دارد.

زینالو خبر داد: در هفته سلامت امسال برنامه‌های ویژه‌ای برای بانوان در بوستان نرگس(بانوان) شهر قزوین و در بخشی دیگر نیز ویژه بانوان فرهنگی استان برگزار می‌شود.

رفع نیمی از عوامل مرگ و میر زودرس در قزوین با خودمراقبتی

سید سعید اسکویی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین نیز در این نشست خبری با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد عوامل مرگ و میر زودرس در استان از طریق خودمراقبتی قابل پیشگیری می‌باشد، افزود: در استان قزوین حدود ۳۷ درصد علل مرگ و میر زودرس به بیماری‌های قلبی و عروقی است.

اسکویی با بیان اظهار این مطلب که حدود ۱۳ درصد این مرگ و می‌ر‌ها نیز بر اثر ابتلا به سرطان رخ می‌دهد، افزود: ۳۰ درصد این سرطان‌ها با اصلاح تغذیه قابل پیشگیری است و ۷۰ درصد آن نیز به دلیل شیوه زندگی کردن ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه بیماری از سرطان‌ها با تشخیص زودرس قابل درمان است، افزود: مرگ و میر ناشی از حوادثبا ۹ درصد، در سومین رتبه از دلایل مرگ و میر مردم استان قزوین قرار دارد و بر این سه علت یاد شده حدود ۵۵ درصد مرگ و میر در استان را تشکیل می‌دهد و می‌توان گفت که با خودمراقبتی می‌توان از بروز بیش از نیمی از مرگ و می‌ر‌ها در قزوین پیشگیری کرد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین با بیان اینکه فرد باسواد حداقل‌های دانش و روش‌های زندگی کردن را دارد، اذعان کرد: از آنجا که بیشترین آمار مرگ و میر در سنین جوانی تصادفات است و در می‌انسالی وزن، دیابت و فشار خون اهمیت دارد، در صورت رعایت این موارد امکان داشتن دوران سالمندی سالم بیشتر است.

گفتنی است، در سال جاری برای نخستین بار یکم تا هفتم اردیبهشت ماه به عنوان هفته سلامت در نظر گرفته شده است؛ در حالی که در سال‌های گذشته این هفته در روزهای ۱۸ تا ۲۴ فروردین ماه برگزار می‌شد.

دسترسی مردم قزوین به غذای سالم بیشتر می‌شود

پیمان قجربیگی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه غذای سالم برای اثبات سلامتی خود باید گواهی‌های مربوطه را داشته باشد، افزود: امنیت غذایی در جهان به دو نوع تقسیم می‌شود که نخستین آن‌ها سیرمانی و دریافت کالری مناسب و به اندازه است.

قجربیگی سرزندگی غذا را دسته دوم عنوان کرد و ادامه داد: در این دسته، تنها سیر شدن پیگیری نمی‌شود و آنچه اهمیت دارد، زندگی بخشی غذاست که ایران در این زمینه جزء کشورهای عقب‌مانده نیست؛ بلکه در رده کشورهای پیشگام نیز قرار دارد.

وی با اظهار اینکه در قزوین نیز بنا به حکم کارگروه سلامت و امنیت غذایی قرار است این معاونت و سازمان جهاد کشاورزی استان بر اساس قوانین بالادستی نسبت به تأمین غذای سالم برای مردم اقدام کند، بیان کرد: این قوانین بالادستی شامل سیاست‌های مقام معظم رهبری در حوزه سلامت که بند ششم آن به این موضوع اشاره دارد، سیاست‌های ابلاغی در خصوص امنیت غذایی و نیز برنامه پنجم توسعه را شامل می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قزوین: پرهیز نکردن از مصرف نادرست دارو به مراتب خطرناک‌تر از خودداری نکردن از مصرف نمک، فست‌فود، سوخت وسایل نقلیه، انرژی و دیگر موارد دانست و تصریح کرد: مصرف نادرست داور‌ها ممکن است نه تنها ممکن است منجر به بهبود یافتن بیماری نشود؛ بلکه آسیب‌هایی را نیز به دنبال داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز