فیلم/ برگزاری آئین کهن مذهبی قالیشویان کاشان

asdasd
کد خبر : ۴۱۶۵۷۳

به گزارش چند رسانه ای ایلنا، این آئین کهن مذهبی هر ساله در دومین جمعه ماه مهر، با حضور هزاران نفر از دوست‌داران و عاشقان اهل بیت (ع) از روستای خاوه دلیجان آغاز می شود و در ضریح مطهر امامزاده سلطان علی‌بن امام محمد باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان ادامه می یابد.

در این آئین، مراسم تشییع و خاک‌سپاری حضرت سلطان علی‌بن امام محمد باقر(ع) که در ۲۷ جمادی‌الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری مطابق با دومین جمعه مهرماه به شهادت رسیده به صورت نمادین برگزار می شود.

آئین قالیشویان در حقیقت روایتگر نمادین صحنه هایی از وقایع کربلای ایران و شهادت مظلومانه حضرت سلطانعلی فرزند امام محمد باقر(ع) در این منطقه است و اهالی خاوه اولین گروه از مردمان آن روزگار بودند که پس از شنیدن خبر نبرد آن حضرت به یاریش شتافتند.

در این مراسم عزاداران یک قالی لوله شده از صحن مطهر امامزاده سلطانعلی را که نماد همان قالی‌ است که به هنگام شهادت، بدن مطهر امامزاده را در آن پیچیده بودند به معتمدین تحویل می‌دهند.

افرادی که قالی را تحویل می‌گیرند، حسین حسین گویان و با تکان دادن چوب دستی های خود که نمایش نبردی نمادین با قاتلان است، قالی را در یک مسیر مشخص به سوی نهر آب شاهزاده حسین می‌برند و آن را شست و شو می‌دهند.

گفتنی است آئین قالیشویان تنها مراسم سنتی مذهبی ایران است که برگزاری آن مطابق تاریخ شمسی است و این آئین در سال ۲۰۱۲ در فهرست میراث فرهنگی و معنوی جهانی در یونسکو به ثبت رسید.

 

حجم ویدیو: ۱۵.۹۲M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۰۹ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز