خبرگزاری کار ایران

تیم ملی کنونی شبیه تیم ۹۸ است؛

لطیفی: کی‌روش اسیر حاشیه‌ها شد / ترکیب تیم ملی را همه می‌دانند!

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۸۹۸

اسکلت اصلی تیم بوسنی را بازیکنانی تشکیل می‌دهند که در تیم‌های خوب اروپایی بازی می‌کنند. نباید فقط به ژکو فکر کنیم، همان‌طور که در آرژانتین نباید فقط تمرکز ما روی مسی باشد. باید به کلیت تیم‌ها توجه کنیم.

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: مشکل اصلی در اردوی آفریقای‌جنوبی، برنامه‌ریزی فدراسیون فوتبال و البته شخصی کارلوس کی‌روش بود.

به گزارش ایلنا، علی لطیفی در‌خصوص وضعیت اردوی تیم ملی فوتبال ایران در آفریقای جنوبی مواردی را مطرح کرد که ماحصل آن را در اداکه بخوانید.

تیم ملی کنونی شبیه تیم ۹۸ است

تیم ملی کنونی ما با تیم ملی سال ۹۸ دارای تشابهاتی است. تیم ملی فعلی بازی‌های تدارکاتی مناسبی نداشته است. در حالی‌که تمامی تیم‌های همگروه و دیگر تیم‌ها، مسابقات سخت و مهمی انجام داده‌اند و مربیان بیشتر نفرات اصلی تیم‌شان را در همین بازی‌های تدارکاتی شناسایی کرده‌اند، اما ما این بازی‌های تدارکاتی را نداشته‌ایم، همان‌گونه که قبل از جام‌جهانی ۱۹۹۸ هم دیدارهای خیلی مهمی برگزار نکردیم. با یان حال وضعیت تیم آن دوره از الان به مراتب بهتر بود. اردوی آن دوره در بروجرد که با حضور ایویچ برگزار شد، بهترین دوره بدنسازی تاریخ فوتبال و بلکه ورزش ایران بود. به طوری که سطح کیفی بدنی ما به تیم‌های همگروه‌مان رسید و به استاندارهای جهانی نزدیک شدیم اما کارلوس کی‌روش با توجه به اینکه تمامی نفرات را در اختیار نداشت، نمی‌توانست اردویی بهتر از این برگزار کند.

باید از قبل برنامه‌ریزی می‌کردند

مشکل اساسی در اردوی آفریقای‌جنوبی، در برنامه‌ریزی فدراسیون فوتبال و البته شخص کی‌روش بود. این مساله باید از قبل پیش‌بینی می‌شد که در صورت برپایی اردو، تیم‌هایی مثل استقلال و سپاهان و… ملی‌پوشان خود را در اختیار تیم ملی خواهند گذاشت یا خیر و بعد از هماهنگی در این زمینه باید تصمیم می‌گرفتند که این اردو برگزار شود یا نه. به نظرم این اردو برای فوتبال ما اردوی مناسبی نبود چون مهره‌های اصلی که قطعا در جام جهانی بازی خواهند کرد، در این اردو حضور نداشتند و در واقع این اردو با بازیکنان ذخیره و بازیکنانی که قرار است خط بخورند، برگزار شد. کی روش فقط موفق شده بازیکنانی که قرار است در جام جهانی باشند و آنهایی که قرار است خط بخورند را شناسایی کند.

اردوی اتریش، نقطه عطف کاری کی‌روش

اردوی اتریش می‌تواند نقطه عطف کار کی‌روش با تیم ملی کشورمان قبل از جام جهانی باشد. با توجه به شرایط آب و هوایی که اتریش دارد، بیشتر تیم‌ها در این کشور اردو می‌زنند و با توجه به اینکه کی‌روش در آن اردو تمامی نفرات را در اختیار دارد و از سوی دیگر به زمان بازی‌های جام‌جهانی هم نزدیک می‌شویم، او می‌تواند به یک ترکیب آرمانی برای بازی اول ما با نیجریه برسد. در اردوی اتریش کی‌روش می‌تواند نقاط ضعف را شناسایی و تا حدودی عقب ماندگی بدنی بازیکنان را جبران کند.

کار بدنی در دستور کار

باید باور کنیم فوتبال ایران از نظر تاکتیکی و فنی از سطح اول فوتبال اروپا و جهان فاصله دارد و در عرض یکی و دو سال نمی‌توان به آنها رسید. باید مثل کشور ژاپن کاری چند دهه کار شود تا به سطح فوتبال دنیا برسیم. تنها موردی که می‌توانیم بر روی آن برنامه‌ریزی کنیم، کار بدنی است که تا حدودی خودمان را به استانداردهای جهانی نزدیک کنیم. کاری که ایویچ با هوش ِ بالایش انجام داد و نتیجه آن، انجام بازی‌های آبرومندانه توسط تیم ملی در جام جهانی ۹۸ فرانسه بود.

لزوم آمادگی روانی ملی‌پوشان

کار مهم دیگری که در کنار کار بدنی باید انجام شود، بحثروانی است. بازیکنان ما حتی آنهایی که تجربه بازی در جام‌جهانی را دارند، با نوعی ترس روبرو هستند. بنابراین کادر فنی تیم ملی باید به لحاظ روانی سطح تیم را بالا ببرد تا بازیکنان برای بازی مقابل تیم‌هایی مثل آرژانتین، نیجریه و بوسنی به خود باوری برسند. ما از لحاظ فنی و تاکتیکی نمی‌توانیم به این تیم ها نزدیک شویم. بنابراین باید از نظر بدنی و روانی سطح خود را بالا ببریم.

باید مقابل نیجریه خوب بازی کنیم

بازی اول ما مهم‌ترین بازی ماست. ما اگر بتوانیم مقابل نیجریه بازی خوبی انجام دهیم حتی اگر نتیجه را واگذار کنیم، بازیکنان به خودباوری خواهند رسید و در دو مسابقه بعدی نمایش خوبی خواهند داشت. اینجاست که بحثروانی اهمیت خود را نشان می‌دهد. تیم ما همان طور که از آرژانتین واهمه دارد، تیم نیجریه را هم نباید دست کم بگیرد. تعدادی از بازیکنان این تیم تجربه حضور در جام‌جهانی را دارند و با توجه به قهرمانی‌های متعدد این تیم در آفریقا و در سطح نوجوانان، شخصیت قهرمانی در این بازیکنان شکل گرفته است.

نباید تهاجمی بازی کنیم

مردم ما در بازی با آرژانتین هم نگرانند و هم خوشحال. این فرصت برای هر بازیکنی پیش نمی‌آید که در مقابل لیونل مسی بازی کند. دیدار با آرژانتین می‌تواند یک بازی تماشایی و هیجان‌انگیز باشد. تیم ما در هر ۳ بازی باید جمع‌شدن و باز شدن را به خوبی فرا بگیرد و باید روی ضد حمله‌ها بسیار کار کند. ما نمی‌توانیم در برابر این تیم‌ها بازی تهاجمی انجام دهیم زیرا به بدترین شکل ممکن مغلوب می شویم.

نباید فقط به ژکو و مسی فکر کنیم

اسکلت اصلی تیم بوسنی را بازیکنانی تشکیل می‌دهند که در تیم‌های خوب اروپایی بازی می‌کنند. ما نباید فقط به ادین ژکو فکر کنیم، همان‌طور که در تیم آرژانتین نباید فقط تمرکزمان روی مسی باشد. باید به کلیت تیم‌ها توجه داشته باشیم.

بهترین سیستم بازی تیم ملی ۱-۳ - ۲-۴ است

ما باید دست به کاری بزنیم که معمولا تیم‌های مورینیو در سطح باشگاهی برای بازی با تیم‌های قوی‌تر از خود دست به این تاکتیک می‌زنند و با سیستم‌های مخصوص خودشان بازی می‌کنند. کی‌روش این را خوب می‌داند و سیستم ۴،۲، ۳،۱ که او انتخاب کرده، روش بسیار مناسبی برای بازی با تیم‌های قوی است. زیرا عمق و ساختار دفاعی ما ضعیف است و این سیستم برای ما در برابر تیم‌های قدرتمند مفید خواهد بود. به شرط آنکه تیم ما یک تیم باشد و بازیکنان به خود فکر نکنند و همه فدای هم شوند و در بازی‌هایی که انجام می‌دهند به مردم فکر کنند که قطعا همین‌گونه خواهد بود.

میانگین سنی بازیکنان مشکل کی‌روش

بازیکنان با تجربه‌ای مثل نکونام و تیموریان که بازیکنان محوری هستند می‌توانند مربیان دوم در داخل زمین باشند. البته یکی از مشکلات کی‌روش، میانگین سنی بالای بازیکنان تیم ملی است.

کی‌روش اسیر حاشیه‌ها شد

من اعتقاد دارم کی‌روش کمک زیادی به فوتبال ایران نکرد. او قرار بود کاری که با فوتبال پرتغال کرد، را با فوتبال ایران انجام دهد. او با دعوت جوانان و نوجوانان یک نسل طلایی را در فوتبال پرتغال شکل داد، ولی وی در ایران بیشتر به دنبال نتیجه‌گیری بود. ما او را آوردیم تا ساختارهای اصلی فوتبال ما را تقویت کند، اما او متاسفانه به نوعی اسیر حاشیه‌ها شد و ما حتی نه تنها شاهد کنار گذاشتن بازیکنان پا به سن گذاشته نبودیم، بلکه بازی‌های خوبی هم از تیم ملی ندیدیم.

کی‌روش خود محور است

کی‌روش یک مربی خود محور است و خودش تصمیم گیرنده است و به کمک‌هایش بهایی نمی‌دهد. کی‌روش از زمانی که وارد فوتبال ما شد، فهمید در اینجا ساختارها متفاوت از فوتبال دنیاست. او متوجه شد در اینجا می‌تواند رئیس باشد و در مورد هر چیزی مستقیما نظر بدهد. در حالیکه در فوتبال دنیا و تیم‌هایی که او مربی بوده، هیچ‌گاه چنین اجازه و آزادی عملی را نداشته است.

همه ترکیب تیم ملی را می‌دانند

کی‌روش و البته همه مردم، قطعا ترکیب تیم ملی در جام‌جهانی را می‌دانند و این کار سختی نیست. کی‌روش باید سعی کند به لحاظ دفاعی ساختار تیم ما را مستحکم‌تر کند زیرا ما در مقدماتی جام‌جهانی به لحاظ دفاعی یکی از ضعیف‌ترین تیم‌ها بودیم. از نظر ساختار حمله هم به همین شکل بودیم اما در جام‌جهانی در برابر تیم‌هایی که به مراتب قدرتمندتر از حریفان دور مقدماتی هستند، نیاز به ساختار دفاعی محکم تری داریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز